کد خبر: 733453
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
گفت‌وگو با مدير‌كل آموزش و پژوهش شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي‌
محمدرضا هاديلو

«شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي يكي از كهن‌ترين و باسابقه‌ترين نهادهاي نظام جمهوري اسلامي است و اين اهميت دارد كه دستگاهي بر اساس يك نياز واقعي و صادقانه در كشور به وجود بيايد و در طول ساليان متمادي با تحولات گوناگون آن نياز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا بياورد. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از اين قبيل مجموعه‌هاست و شوراي هماهنگي بحمد‌الله اين خصوصيت را داشته و دلايل زيادي هم براي اين است و آخريش همين نهم دي است. قبلش 10 سال قبل از اين بيست و سوم تير است. آن روز هم نياز لحظه‌ها بود اين يك كار متعارف و معمولي نبود. راهپيمايي مردم در بيست و دوم بهمن با همه عظمتي كه دارد يك كار متعارف است، يك كار روان شده است، شناخته شده است و متوقع است كه انجام بگيرد اما 23 تير 78 يك كار متعارف نبود يك كار متوقع نبود. اهميت داشت كه اين مجموعه بداند و بفهمد كه اين كار در آن شرايط لازم است و آن را بايد انجام بدهد. كار نهم دي‌ماه امسال (88) هم همينجور بود. شناختن موقعيت، فهميدن نياز، حضور در لحظه مناسب و مورد نياز، اين اساس كار است كه مومن بايد اين را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. آن كاري را انجام بدهد كه بتواند انجام بدهد. خوب الحمدلله شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اين خصوصيت را داشته. نشان داده است هم در دهه اول در اوضاع و احوال گوناگون آن دهه، در دوران دفاع مقدس، قبل از دفاع مقدس، بعد از دوران دفاع مقدس، بعد از رحلت حضرت امام(ره) در مناسبت‌هاي مختلف كه قله‌هايي را در تاريخ ما به وجود آورد (و) يكي از اين قله‌هاي فراموش نشدني همين نهم دي است.» متن فوق بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در مورد شوراي فرهنگي تبليغات اسلامي است كه بعد از نهم دي‌ماه 1388 و در ديدار اعضاي اين شورا با ايشان عنوان شد. در همين رابطه به سراغ حسين كاشاني‌پور، مدير‌كل آموزش و پژوهش اين شورا رفتيم تا درباره وظايف و فعاليت‌هاي اين شورا در لحظات خاص انقلاب و بعد از آن به گفت‌وگو بنشينيم.

‌آقاي كاشاني پور! شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در چه زماني و با چه اهدافي تأسيس شد؟

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي يك نهاد عمومي غيردولتي است كه از سال 1359 با موافقت حضرت امام (ره) تأسيس شد و اساسنامه اين نهاد در سال 1388 به تصويب هيئت وزيران رسيده است. اين شورا زير نظر نماينده ولي‌فقيه و با مشاركت نهادهاي انقلاب اسلامي و دستگاه‌هاي مختلف و مردم اداره مي‌شود و عمدتاً در حوزه‌هاي تبليغي، ارتباطي، فرهنگي و اطلاع‌رساني فعاليت دارد و به انجام مأموريت‌ها و وظايفش مي‌پردازد. اين نهاد داراي دفتر مركزي و در تمام استان‌ها و شهرستان‌هاي ويژه نيز داراي دفتر رسمي است تا مأموريت‌هاي شورا را دنبال كند. اما در همين ابتدا بگويم هر وقت كه قدرت ملت با تبليغات شورا به ميدان آمده است نظام را بيمه كرده است. بنابراين بايد گفت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، حلقه وصل نياز نظام با قدرت مردم است.

از نظر شما تبليغات در دنياي كنوني از چه جايگاه و اهميتي برخوردار است؟

اهميت امر تبليغات بر كسي پوشيده نيست و امروزه در اكثر كشورهاي دنيا هزينه‌هاي زيادي براي اين كار صرف مي‌كنند. با اين توضيح كه خيلي وقت‌ها آنها تبليغات را جزو اولويت‌ها قرار داده و جايگزين كارهاي ديگرشان مي‌كنند.

در حال حاضر هر مجموعه‌اي كه وارد هر حوزه‌اي مي‌شود نياز به تبليغات دارد. حضرت امام(ره) هم در همان زمان پيروزي انقلاب مكرر به ضرورت و اهميت تبليغات اشاره مي‌كردند و در جايي فرمودند، دشمنان در تبليغات‌شان از قدرت‌هايشان استفاده مي‌كنند و بودجه‌هاي زيادي را صرف كرده و در ناحقشان تبليغ دارند ولي ما با اينكه از موضع حق سخن مي‌گوييم آنقدر تبليغ نكرده‌ايم. آنها به صورت مستقيم و غير‌مستقيم اسلام را مورد هجمه قرار مي‌دهند و ما نتوانسته‌ايم بياييم و اهدافمان را نشان دهيم و بگوييم به دنبال چه معاني‌اي هستيم.

آيا شما فكر مي‌كنيد ميزان تبليغات نظام، براي شناساندن آن به دنيا كافي بوده است؟

بايد بپذيريم كه در پس اين همه تبليغات سوء‌خارجي‌ها هنوز واقعيت انقلاب اسلامي بر بسياري از مردمان روشن نشده است. كم‌كاري‌ها قابل‌ تأمل است و بايد به آن توجه كنيم. ما نيازمند اين هستيم كه حقيقت خودمان و نظامي را كه برپا كرده‌ايم بيان كنيم، حتي اين اطلاع‌رساني و تبليغات بايد براي مردم داخل كشور هم باشد. دشمنان مي‌خواهند حقيقت انقلاب اسلامي ايران را پنهان نگه دارند. حضرت امام (ره) يك روز مي‌گفتند ما سنگرهاي كليدي دنيا را فتح خواهيم كرد. منظور ايشان لشكر‌كشي نبود، بلكه معتقد بودند اگر حقيقت آنچه به دنبالش رفته‌ايم و به دست آورده‌ايم، روشن شود، در جاي جاي جهان خودش را عرضه خواهد كرد.

يعني امام(ره) به موضوع تبليغات به صورت ويژه نظر داشتند؟

بله. امام (ره) تبليغات را در رأس امور مي‌دانستند و در جلد 14 صحيفه نور مي‌توان بسياري از مطالب را درباره اين موضوع ملاحظه كرد. به همين دليل با تشكيل شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي موافقت كردند. اگر امام(ره) با تشكيل اين شورا موافقت كرد، چون مي‌خواست حقيقت اين نظام و كشور و خواسته‌هاي مردم بيان شود و آنچه به دروغ به نام اسلام يا غير اسلام به اين مجموعه نسبت مي‌دادند، برطرف شود.

آقاي كاشاني‌پور! در حال حاضر جنگ نرم و در مقابل آن قدرت نرم جاي جنگ‌هاي سخت را در دنيا گرفته است. به نظر شما تبليغات در جنگ نرم از چه جايگاه و اهميتي برخوردار است؟

جنگ نرم و مقابل آن، قدرت نرم بحث روز دنياست. اگر دامنه تبليغات از مرزها خارج شود مي‌تواند ظرفيتي را ايجاد كند كه قدرت كشور را نشان بدهد. ما معتقديم تبليغات مقدمه است و قدرت پيامد آن است. نه اينكه تبليغات قدرت نرم باشد، بلكه زمينه‌ساز بروز قدرت نرم است. وقتي عرصه حضور ايجاد مي‌شود، در اصل زمينه بروز قدرت مهيا شده است. حال اينكه اين حضور نياز به تبليغات دارد اما جالب اينكه بعد از حضور، اين در كنار هم بودن و اتحاد خودش به تبليغ تبديل مي‌شود.

آيا اين شورا كار خاصي داشته كه بتواند از تبليغات به صورت ويژه دفاع كند؟

بايد به دو فتنه بزرگ بعد از رحلت امام(ره) اشاره كنم. 10‌سال بعد از رحلت امام(ره) يعني در سال 1378 دشمنان برنامه‌ريزي كرده بودند تا ضربه خود را به نظام بزنند. در آن زمان فاجعه كوي دانشگاه اتفاق افتاد كه هدف آنها ساقط كردن اصل نظام بود. دشمنان با تمام رسانه‌ها و تبليغات‌شان پيش آمده بودند اما يك عنصر، تير خلاص را به آنها زد و آن هم حضور مردم در 23 تير بود كه با برنامه‌هاي شوراي تبليغات اسلامي به وجود آمد.

بعد از آن فتنه 88 بود كه بازهم دشمنان به نيت براندازي پيش آمده بودند. اين‌بار هم حضور مردم در 9 دي آنان را در جايشان نشاند و شكست بزرگي را متحمل شدند.

نه اينكه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي 23 تير يا 9دي تير را خلق كرده باشد بلكه آن حماسه‌ها توسط مردم شكل گرفت ولي وجود نهادي مثل اين شورا كه غير‌دولتي بود و از ظرفيت‌هاي نظام به نفع نظام استفاده كرد، حائز اهميت بود.

اين اعتراف غربي‌هاست كه گفته‌اند ما ماه‌ها برنامه‌ريزي مي‌كنيم و بسياري از زمينه‌ها را آماده كرده و يك تفكري را منتشر مي‌كنيم تا قدرت خودمان را تثبيت و همه را با خودمان همراه كنيم اما يكدفعه رهبري انقلاب ايران نيم ساعت صحبت مي‌كند و تمام بافته‌ها و داشته‌هايمان را رشته مي‌كند.

پس با اين تفاسير بايد بدانيم در حوزه تبليغات فضايي را داريم كه نبايد آن را بي‌اهميت ديد. امام فرمودند اگر اين شوراي تبليغات را نداشتيم مشكلات زيادي پيش مي‌آمد.

صحبت‌هاي امام به اين دليل بود كه با پيروزي انقلاب نهاد‌هاي زيادي شكل گرفتند كه مي‌خواستند نسبت به فضاهايي كه بر ضد انقلاب ايجاد شده بود كاري كنند. در آن شرايط بي‌نظمي و ناهماهنگي‌هايي به وجود آمد، به همين خاطر تدبير تشكيل اين شورا اتفاق افتاد و امام نيز بر آن صحه گذاشتند.

در دوران دفاع مقدس و بعد از ارتحال امام نيز رهبر انقلاب بارها بر اهميت اين شورا تأكيد داشتند تا بيت الغزل اقدامات كه شرايط بحراني كشور در فتنه‌هاي سال 78 و 88 بود، پيش آمد.

آيا حماسه‌هاي 23 تيرماه و 9 دي براي خود شما هم درسي داشت؟

اول از همه بايد بگويم بروز و ظهور شوراي هماهنگي در 23 تير 87 و 9 دي 88 بود. اما متوجه شديم وقتي ما فراخوان مي‌دهيم مردم منتظرند تا قله‌ها را فتح كنند و خوشحاليم كه خادم اين مردم هستيم. بيانات مقام معظم رهبري در تاريخ 29 دي ماه كه خدمت ايشان رسيديم هم مهر تأييدي بر ويژگي‌هاي خاص اين شورا بود.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي يك نهال كم معونه و پر اثر است كه از نظر ساختار و تشكيلات و امكانات، يك صدم بسياري از نهادها و سازمان‌هاست اما تاثيرگذاري‌اش هميشه به چشم آمده و قابل دفاع بوده است.

ما اعتقاد بسيار قاطع و راسخ داريم كه اين شورا كه بر اساس فرموده مقام معظم رهبري دستگاهي است كه بر اساس نياز واقعي و صادقانه شكل گرفته است، بنا به خواسته معظم له، حق عمل و اقدام را به جا بياورد. در پايان يك‌بار ديگر جمله ابتدايي را در مورد اين شورا تكرار مي‌كنم كه هر وقت قدرت ملت با تبليغات شورا به ميدان آمده است نظام را بيمه كرده است و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي را بايد حلقه وصل نياز نظام با قدرت مردم دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار