کد خبر: 754560
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
گزارش ويژه «جوان» از نفوذ فرهنگي در محیط‌های علمی
از پله‌هاي دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي كه پايين بيايي، مسئولان دانشگاه برايت بستري فراهم كرده‌اند كه...
محمدحسین تیرآور
از پله‌هاي دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي كه پايين بيايي، مسئولان دانشگاه برايت بستري فراهم كرده‌اند كه ذهنت مديريت منابع و نيروي انساني كشورت را كنار بگذارد، و به جاي هرمزگان، اهواز، قزوين و تبريز، وقت بگذاري براي رونق هرچه بيشتر لندن، نيويورك، آمستردام و نوتردام.
پايين دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي غرفه ايست آبي رنگ، مانند همان شعبه از كارخانه در آفريقاي جنوبي خودنمايي مي‌كند؛ غرفه‌اي از شركت بزرگ و چند مليتي يونيليور. شركت يونيليور، شركتي است چند مليتي كه مالكيت 400 برند مطرح دنيا را در اختيار دارد و از سال 1930 فعاليت خود را شروع كرده است. بعد از ورود به غرفه، كاتالوگي به تو داده مي‌شود كه رويش نوشته است: اگر يونيليور بخواهد از ميان برند‌هاي خود كه در ايران نيست محصولي را وارد كند، كدام را توصيه مي‌كنيد و چرا؟
و براي توضيحات بيشتر كه به سايت مراجعه كنيد نوشته است: «ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﺷﻤﺎ يافتن ﻣﺤﺼﻮلي ازبين 385 محصول ﯾﻮﻧﯿﻠﯿﻮر ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﺳﺒﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت اﯾﺮان ﻣﻮﺟﻮد ﻧيست.» اين شركت از ميان 400 برند خود، 15 برند را به ايران وارد مي‌كند و حالا به دنبال مشورتي حساب شده و كارشناسي شده مي‌گردد براي واردات بيشتر برندهاي خود به وعده يك تبلت، سفر به تركيه و يك گوشي موبايل. اين فضايي است كه مسئولان بزرگ‌ترين دانشگاه علوم انساني غرب آسيا در اختيارشان قرار داده‌اند. مشخص نيست اين بستر‌سازي با كدام مفاد طرح منطقي اقتصاد مقاومتي همخواني دارد؟! پيشتازي اقتصاد دانش بنيان؟ يا توسعه هرچه بيشتر كارآفريني؟ يا تأمين شرايط و فعالسازي همه امكانات و منابع مالي و سرمايه‌هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني؟ يا بند ششم كه مي‌گويد: افزايش توليد داخلي نهاد‌‌ه‌ها و كالاهاي اساسي (به ويژه در اقلام وارداتي)، و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و ايجاد تنوع در مبادي تأمين كالاهاي وارداتي با هدف كاهش وابستگي به كشورهاي محدود و خاص؟ و شايد گوشه‌اي از يك بند كه نوشته است: «به كارگيري ظرفيت و قابليت‌هاي متنوع در جغرافياي مزيت‌هاي مناطق كشور» آن‌هم با توجيه رشد هرچه بيشتر كشورمان در صنعت حمل و نقل؟! و مشكل نه خلاقيت آزموده شده يك شركت چند مليتي براي رشد فروش محصولاتش، بلكه بي‌توجهي مسئولان يك فضاي علمي به توانايي جهت دهي ذهني داشجويان است. اينكه، آيا اصلاً توجهي به عاقبت و اثر فعاليت و بستر‌سازي خود نكرده‌اند كه دقيقاً ذهن‌ها را بر خلاف آينده مثبت و نياز كشور سوق مي‌دهند؟ يا اينكه اصلاً نقشي در جهت‌دهي ذهن‌ها براي خود قائل نيستند، يا نياز كشور برايشان روشن نيست، كه هر سه مورد خطرناك است. اصلا مهم نيست كه چند نفر از دانشگاه به اين غرفه توجهي كرده‌اند يا در مسابقه شركت مي‌كنند؛ مشكل در بحث مديريتي است. اين حضور و اين مصداق، نشانه‌اي است نگران‌كننده از فقدان مديريت صحيح در مهم‌ترين فضايي كه قرار است مديران آينده كشور در آنجا تربيت شوند و بايد سؤال شود كه آيا اهميت جايگاه مورد توجه قرار گرفته است؟  ما نيز بنا به تحليل يك توطئه را نداريم و مصمم به اثبات اينكه اقدام صورت گرفته مصداقي از «تحريم مثبت» گفته شده توسط اريك باب (دانشيار دپارتمان علوم سياسي و روابط بين‌الملل دانشگاه فلوريدا) است يا خير، نيستيم، و توجهمان به هماني است كه ذكر شد. روزنامه امريكايي واشنگتن پست در تحليلي به قلم اريك لاب، با بيان اينكه تحريم‌هاي پيشين عليه ايران در تغيير نظام حاكم اين كشور موفق نبوده‌اند، پيشنهاد استفاده از روش‌هايي موسوم به «تحريم مثبت» براي دستيابي به اين هدف ناكام‌مانده را مطرح كرده است. تغيير اين روند، مستلزم تعامل با تهران و ترغيب آن با چماق‌هاي كمتر و هويج‌هاي بيشتر - يا به تعبير ديويد بالوين - استفاده از «تحريم‌هاي مثبت» هستند كه زمامداري اقتصادي و قدرت بازار نرم در شكل كمك‌هاي خارجي، سرمايه‌گذاري، بازرگاني و انتقال‌هاي فناوري را شامل مي‌شوند. مفهوم «تحريم‌هاي مثبت» استفاده از اقدامات مثبتي نظير آنچه در بالا مطرح شد، براي دستيابي به همان هدف‌هاي مدنظر از «تحريم‌هاي منفي» است.»  لازم به ذكر است كه اين غرفه، در چند دانشگاه بزرگ ديگر در تهران (به گفته غرفه دار مجموعه) برگزار شده است، و اين شركت به گفته مسئولان، در حكم وارد كننده بوده و فقط در چهار نمونه از 15 برند خود در ايران، اقدام به بسته‌بندي اين كالاها مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار