در فرآیند آمارگیری، از دانشآموزان 15 ساله آمریکایی خواسته شده به میزان رضایت از زندگیشان نمرهای در مقیاس صفر تا 10 بدهند. این آمار که از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پاریس روز چهارشنبه فاش شد، نشان میدهد میانگین رضایت این دانشآموزان از زندگی 7/4 است که این میزان در مقایسه با 35 کشور دیگر رقم پایینتری را نشان میدهد. برای مثال این آمار در کشور مکزیک به طور میانگین 8/2، در کشور هلند و ایسلند به طور برابر 7/8 و در فنلاند 7/9 بوده است. دانشآموزان آمریکایی همچنین حس جدایی از مدرسه و سطح اضطراب، پریشانی، پرخاشگری و قلدری بیشتری نسبت به همردههای خود در دیگر کشورها را دارند.
چه عاملی باعث میشود دانشآموزان احساس رضایت بیشتری نسبت به زندگی داشته باشند؟
بررسیها نشان میدهد، حمایت پدر و مادر و معلمان، گذراندن وقت با دوستان و انجام فعالیتهای بدنی، دانشآموزان نوجوان را از زندگی راضیتر نگه میدارد. اما در مقابل، نگرانی از بابت درسها و نمرات و سپری کردن وقت بسیار در فضای مجازی احساس عدم رضایت از زندگی را در پی خواهد داشت.
رئیس اتحادیه معلمان آمریکا، از اینکه دانشآموزان مقطع دبیرستان رضایت کافی از زندگی در این کشور را ندارند، اظهار تأسف کرد و ضمن انتقاد از قانون ترامپ مبنی بر قطع بودجه برنامههای خارج از مدرسه برای خانوادههای کمدرآمد گفت: «تمرکز مدارس نباید بر روی آزمونگیری باشد، بلکه آنها باید بر ایجاد محیط حمایتی تمرکز داشته باشند. کشورها و مدارسی که مخالف آزمونگیریهای مداوم هستند و در عوض تمرکز بیشتری بر شادی دانشآموزان در داخل و خارج از کلاس دارند، استفاده از اینترنت را محدود میکنند و با پدر و مادر دانشآموزان ارتباط برقرار میکنند، محیط فراگیرتری برای دانشآموزان ایجاد و پرخاشگری و قلدری آنها را کم خواهند کرد یا حتی آن را از بین خواهند برد.»