کد خبر: 847297
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مناظره‌هاي انتخاباتي را مي‌توان برگ برنده صداوسيما دانست
با گرم‌تر شدن فضاي انتخاباتي کشور و آغاز برنامه‌هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري در رسانه ملي، گروه‌هاي سياسي با زير ذره‌بين بردن برنامه‌هاي صداوسيما، تا امروز چند بار نسبت به رويکرد‌هاي انتخاباتي رسانه ملي انتقاداتي داشته‌اند.
نویسنده: محمدصادق عابديني
 
با گرم‌تر شدن فضاي انتخاباتي کشور و آغاز برنامه‌هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري در رسانه ملي، گروه‌هاي سياسي با زير ذره‌بين بردن برنامه‌هاي صداوسيما، تا امروز چند بار نسبت به رويکرد‌هاي انتخاباتي رسانه ملي انتقاداتي داشته‌اند. با اين وجود هنوز صداوسيما مهره اصلي يعني برنامه مناظره‌هاي نامزدهاي انتخاباتي را به حرکت در نياورده است.
منتقدان سياسي دولت مي‌گويند در روزهاي اخير صداوسيما بيش از حد در حال پخش تصاوير رئيس‌جمهور است! و اين کار از عدالت رسانه‌اي در انتخابات به دور است.
  
اعتراض به رپرتاژ رفتن تلويزيون براي روحاني
به دنبال نامه سرگشاده حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي خطاب به رئيس سازمان صداوسيما، روز گذشته خبرگزاري دانشجو متني با عنوان نامه فعالان رسانه‌اي به علي عسگري منتشر کرد. در اين نامه فعالان رسانه‌اي «خواستار توقف روند سوگيري‌هاي تبليغاتي به نفع دولت» از سوي رسانه ملي شده‌اند. در بخشي از اين نامه آمده است: «سازمان صداوسيما که مي‌بايست علي‌القاعده به عنوان پژواک صداي مردم در عين بي‌طرفي به پوشش اخبار بپردازد، به بهانه پوشش اخبار روزانه رئيس‌جمهور، عملاً به تريبون رسمي انتخاباتي آقاي روحاني تبديل شده و برخلاف ساير کانديداها، برنامه‌هاي انتخاباتي ايشان که اين روزها به اوج خود رسيده را به صورت گسترده به‌طور زنده پخش و در بخش‌هاي مختلف خبري منعکس مي‌نمايد.»
در ادامه اين نامه آمده است: «به معذوريات اين نهاد پيرامون لزوم تأمين بودجه از سوي دولت هم واقفيم، اما بيم آن داريم که خداي ناکرده اين معذوريت و دست‌تنگي، بهانه‌اي شود تا برخي مشاوران آشنا به زير و بم فعاليت‌هاي رسانه‌اي، رسانه ملي را از انجام تعهدات فراجناحي‌اش بازدارند و اين شائبه تقويت شود که صداوسيما به يار دوازدهم دولت در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي بدل شده است.»
 
نامه حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي به علي‌عسگري، حمايت آيت‌الله کعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري را در پي داشت. آيت‌الله کعبي در انتقاد از رويکرد انتخاباتي صداوسيما گفت: صداوسيما در عين حالي که دستاوردهاي کلان نظام اعم از دولت و ساير نهادها را پوشش مي‌دهد مي‌تواند در جهت رپرتاژ نامزدي خاص نباشد. نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري با درخواست از صداوسيما براي تصحيح رفتارش، خواستار رسيدگي به رويکرد‌هاي صداوسيما در کميته انتخابات شد.
محمد سليماني، وزير سابق ارتباطات نيز از جمله چهره‌هاي سياسي است که رويکردهاي انتخاباتي صداوسيما را ناعادلانه مي‌داند.
 
سليماني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس گفت: کاملاً روشن است که رسانه ملي در چند هفته اخير به‌صورت 24 ساعته به پايگاه تبليغاتي شخص رئيس‌جمهور و مجموعه دولت درآمده است. اين خط عملکرد صداوسيما در پوشش خبرهاي دولت موجب شده است اعتماد عمومي به رسانه ملي به‌شدت کاهش يابد و موجب افزايش نارضايتي مردم از اين سازمان شود.
در حالي که منتقدان دولت، به دليل رعايت نكردن عدالت معترض رسانه ملي و مديريت سازمان صداوسيما شده‌اند، از آن طرف طرفداران دولت نيز مي‌گويند صداوسيما با پخش نماز خواندن حجت‌الاسلام رئيسي، به نفع اين نامزد انتخابات رياست جمهوري کار مي‌کند! صداوسيما مدت‌هاست که بعد از پخش اذان، اقامه نماز در يکي از اماکن متبرکه از جمله حرم رضوي را به صورت زنده يا ضبط شده پخش مي‌کند. پخش اقامه نماز توليت آستان قدس رضوي، از صداوسيما اين روزها سوژه‌اي براي طرفداران دولت شده تا صداوسيما را متهم به حمايت از رئيسي کنند.
  
صداوسيما زير ذره‌بين است
علاوه بر واکنش چهره‌هاي سياسي به جهت‌گيري‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني در مدت باقي مانده به انتخابات رياست جمهوري، يکي از اعضاي شوراي نظارت بر صداوسيما نيز از زير ذره‌بين بودن رسانه ملي خبر داد.
غلامرضا کاتب، نماينده مردم گرمسار و آرادان و عضو شوراي نظارت بر صداوسيما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري خانه ملت، درباره برنامه‌هاي انتخاباتي صداوسيما گفت: رفتار صداوسيما در زمان انتخابات بايد منطقي، بي‌طرف و در جهت منافع ملي باشد که بتوانيم به نگاهي که مدنظر مقام معظم رهبري و آرمان‌هاي انقلاب است، دست پيدا کنيم، شوراي نظارت بر صداوسيما نيز اين نگاه را ترويج کرده و ضمن تأکيد بر آن، نظارت مي‌کند که انجام شود. اين نماينده مجلس تأکيد کرد: اينکه برنامه‌هاي صداوسيما در انتخابات جناح خاصي را دنبال نکند و بي‌طرف و تأثيرگذار باشد و همچنين مسائل سياسي و جناح‌بندي کمترين نقش را داشته باشد، موضوع مورد تأکيد شوراي نظارت بر صداوسيماست. آنچه براي نظام مهم است، صرفاً منافع ملي نظام و تحقق پيدا کردن حضور مشارکتي ملت در صحنه انتخابات است که مي‌تواند در استحکام تفکرات و آرمان‌هاي حضرت امام مؤثر باشد، ضمن اينکه حضور مردم بتواند هرچه بهتر باشد، يأس و نااميدي براي دشمنان ايجاد مي‌کند.
   
صداوسيما به دنبال عدالت رسانه‌اي در برنامه‌هاي انتخاباتي
ستاد انتخابات صداوسيما فعاليت خود را از دي‌ماه سال گذشته آغاز کرده است. مسئوليت اين ستاد برعهده معاون سياسي رسانه ملي است.  در حالي كه نسبت به جهت‌گيري سياسي صداوسيما انتقاد‌هايي از سوي طرف‌هاي مختلف سياسي فعال در انتخابات منتشر مي‌شود، روز گذشته محمدرضا چپريان، دبير ستاد انتخابات رسانه ملي از رعايت اصل بي‌طرفي و عدالت رسانه‌اي از سوي صداوسيما در برنامه‌هاي انتخاباتي خبر داد. چپريان که سخنگوي ستاد انتخابات صداوسيما نيز هست، گفت: به محض اعلام نهايي نامزدهاي اين دوره از سوي شوراي نگهبان تبليغات قانوني برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري در دو حوزه راديو و تلويزيون آغاز مي‌شود.
برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در سه قالب «مناظره»، «گفت‌و‌گو» و «مستند‌هاي توليدي» خواهد بود. صداوسيما براي هر نامزد بيش از هزار دقيقه برنامه انتخاباتي در نظر گرفته است.
  
چشم‌ها منتظر «مناظره»‌ها
مناظره‌هاي تلويزيوني انتخابات رياست جمهوري در دوره‌هاي اخير انتخابات چه در سال 88 و چه در سال 92، نقش مؤثري در تعيين نامزد پيروز داشته است. اهميت برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني آنقدر زياد است كه دانشگاه صداوسيما نشستي تخصصي با حضور مديران ارشد سازمان و مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور برگزار کند و در آن به بررسي مناظره‌هاي قبلي بپردازد. خبرگزاري اسپوتنيک روسيه در مقاله‌اي برگزاري مناظره‌هاي انتخابات رياست جمهوري کشورمان را مورد توجه قرار داده و نوشته است: قطعاً کانديداها تلاش خواهند کرد عملکرد و سوابق يکديگر را در اين مناظره‌ها به چالش بکشند، اما به هر حال چند محور وجود دارد که قطعاً در انتخابات براي کانديداها چالش ايجاد خواهد کرد و مردم هم انتظار دارند که مواضع کانديدا‌ها در مورد آن را بشنوند تا هر کدام به فراخور نظر خود به کانديدايي که خواسته‌اش را تأمين مي‌کند رأي دهد. نويسنده اين مقاله بحث «مشکلات اقتصادي مملکت و راهکار آن» و بحث «برجام و نتايج آن» را محورهاي اصلي بحث‌هاي انتخاباتي عنوان مي‌کند.
   
مناظره‌هاي انتخاباتي را مي‌توان برگ برنده صداوسيما دانست
صداوسيما بزرگ‌ترين بنگاه تبليغاتي براي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري است؛ جايي که يک نامزد مي‌تواند به صورت مستقيم و بي‌واسطه با ميليون‌ها نفر ارتباط برقرار کند و ضمن اعلام برنامه‌هايش، رأي‌دهندگان را تشويق کند تا به وي رأي دهند. از سوي ديگر صداوسيما در فرصت يک ماهه‌ای که پيش‌رو دارد مي‌تواند همه نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند؛ فرصتي طلايي براي بالا بردن ميزان مخاطبان صداوسيما که نه به واسطه تعطيلات عيد بلکه به خاطر نقش‌آفريني رسانه ملي در جريان برگزاري انتخابات شکل خواهد گرفت. صداوسيما پيش از اين گفته بود که برنامه‌هاي نوروزي باعث رشد 20 درصدي بينندگان شده است.  
 
مهم‌ترين برنامه انتخاباتي در رسانه ملي مناظره‌هاي تلويزيوني نامزد‌های رياست جمهوري است. استوديو برگزاري مناظره‌ها آماده است؛ دکوري که امسال به رنگ کِرِم است و در پشت صحنه براي استراحت نامزدها و همراهان‌شان يک کافي شاپ نيز ساخته شده و هر نامزد اتاقي اختصاصي خواهد داشت. تنها مسئله‌اي که هنوز براي برگزارکنندگان مناظره‌ها باقي مانده، اين است که چند نامزد از سوي شوراي نگهبان تأييد خواهند شد تا صندلي‌هاي نامزد‌ها را به تعداد لازم بچينند. علي دارابي، معاون شهرستان‌هاي سازمان صداوسيما که در دوره پيشين انتخابات رياست جمهوري معاون سيما بود، در نشست «بررسي مناظره‌هاي انتخاباتي تلويزيون» تأکيد کرده که «نمي‌خواهيم روي آنتن زنده شاهد جنگ رواني باشيم. از سياه‌نمايي هم بايد پرهيز شود.»
آنچه در مناظره‌هاي انتخاباتي رخ خواهد داد، مي‌تواند عاملي براي انتخاب کانديداي پيروز دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري شود؛ مناظره‌هايي که نه تنها در ايران بلکه در سراسر جهان بيننده‌هاي زيادي خواهد داشت و حتي مي‌تواند رکورد 200 ميليون بيننده مناظره‌هاي سال 88 را تغيير دهد؛ رکوردي که مي‌توان آن را به پاي موفقيت صداوسيما در جذب مخاطب نيز نوشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار