جشنواره سي و ششم تئاتر فجر در حالي به روزهاي آغازين خود نزديك ميشود كه مديريت جديد اين جشنواره فرهاد مهندسپور به همراه تيم خود تلاش داشته رويكردشان را در اين دوره نسبت به سالهاي گذشته تغيير دهد. همانطور كه از شعار امسال «گفتوگو در تئاتر» پيداست، مسئولان اين دوره جشنواره تلاش دارند تمركز خود را بر گفتوگو و كيفيت بخشي در سالنهاي تئاتر بگذارند؛ امري كه از چشم تيزبين نقادان تئاتري و همينطور عموم مردم پوشيده نمانده و اكثريت معترف هستند كه اين روزها تئاتر دستخوش تغييراتي شده و متأسفانه گفتوگو در آن ضعيف صورت ميگيرد.
رويكرد جديد در انتخاب آثار
از جمله مهمترين تغييراتي كه تلاش شده در اين سال براي برپايي جشنواره صورت بگيرد، رويكرد جديد در انتخاب آثار و تلاش براي انتخاب كارها از روي نمايشهاي زنده و نه تماشاي فيلم بوده است، چنين هدفي در تهران لااقل و در انتخاب اكثر كارها مشهود است.
گذر فرهنگ كماكان در هالهاي از ابهام
تيم ارتباطات اين دوره جشنواره نيز نسبت به سالهاي گذشته فعاليت بيشتري داشته هر چند امكاناتشان شايد از دورههاي گذشته نيز كمتر بوده است. از ديگر مسائلي كه بايد بدان پرداخت، همكاري شهرداري تهران با مسئولان جشنواره تئاتر فجر است. قرار بود گذر فرهنگ در اين دوره جشنواره از حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت راهاندازي شود كه هنوز تكليف آن نيز مشخص نيست، البته در اين زمينه پيش از مسئولان تئاتر، بايد شهرداري هم پاسخگو باشد.
وضعيت حضور رسانهها و گروهها
روند حضور رسانهها و ديگر گروههاي ويژه تئاتري جشنواره طي دو سال اخير با تدابير و هماهنگهايي كه با سامانه بليت فروشي انجام شد، توانست اندكي از حواشي و مشكلات اين بخش را كاهش دهد. امسال اما بنابر گفتهها قرار است اين بخش روند متراكمتر و منظمتري به خود بگيرد كه البته با تعويض احتمالي سامانه بليت فروشي بايد ديد اين بخش چطور ميتواند پاسخگوي اهالي رسانه باشد.
اما نكته مهم اين دوره از جشنواره مشخص نبودن وضعيت بليتفروشي است. در حالي كه ۹روز به آغاز جشنواره باقي مانده وضعيت بليت فروشي هنوز مشخص نشده و معلوم نيست مخاطبان تئاتر قرار است به چه نحوي بليتهايشان را خريداري كنند، البته شنيدهها حاكي از آن است كه بليت فروشي تئاتر فجر به سايت «ايران كنسرت» خواهد رسيد! سايتي كه از عنوان آن هم مشخص است كه در حوزه «موسيقي» تمركز دارد قرار است بليتهاي جشنواره «تئاتر» اين دوره را به فروش برساند. از طرفي طي روزهاي گذشته انتقادات بسياري به نحوه عملكرد سايت ايران كنسرت در جشنواره «موسيقي» فجر وارد شده و ضعف فروش و عملكرد سؤالبرانگيز در بخش تبليغات، به نوعي جشنواره موسيقي را وارد فاز بحران مخاطب كرده است. (در صفحات بليتفروشي جشنواره موسيقي فجر از برخي گروهها حتي يك عكس هم در سايت ايران كنسرت ديده نميشود چه برسد به تيزر و ويدئو و ساير محتواهاي تبليغاتي و اساساً تلاشي براي فروش)، حال با وجود اين عملكرد بايد ديد جشنواره تئاتر، به نوعي اشتباه جشنواره موسيقي را تكرار ميكند يا خير. شايد بهتر باشد در اين زمينه مسئولان جشنواره از سايتهاي مختص فروش بليت تئاتر و حرفهاي و پرسابقه در زمينه نمايش بهره ببرند.
حذف سؤالبرانگيز برخي نمايشها
برخي از نمايشهايي كه امسال در ابتداي انتخاب آثار در ليست حضور در فجر بودند به دلایل مختلف يا از سوي كارگردانها حذف يا دچار مسائل ديگري شدند و فرصت حضور در جشنواره را از دست دادند، البته هنوز مشخص نيست اين نمايشها به چه دليل از صحنه فجر جا ماندهاند.
تغييرات معاونت هنري و تأثير آن بر جشنواره
طي ماههاي گذشته مجموعه معاونت هنري شاهد تغييراتي در رأس مديريت خود بود. علي مرادخاني پس از چهار سال با اين معاونت خداحافظي كرد تا مجتبي حسيني جايگزين او در اين سمت شود.حال با توجه به تيم مديريت جديد در اين بخش بايد منتظر ماند و ديد آيا اين تغييرات، اتفاقات تازهاي را هم در جشنواره تئاتر فجر رقم ميزند يا خير؟