معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست با اعلام اينكه اتوبوس ديزلي ۲۷ هزار ميكروگرم بر ساعت و اتوبوس CNG تنها ۷ ميكروگرم بر ساعت ذرات معلق توليد ميكنند، گفت: اتوبوس نو هم بدون سوخت مناسب آلودگي توليد ميكند.
مسعود تجريشي در تشريح تكاليف دستگاهها در اجراي قانون هواي پاك گفت: بسياري از كشورها به اين نتيجه رسيدهاند بايد قانوني وجود داشته باشد كه همه تكاليف خود را در مورد آلودگي هوا بدانند، اين قانون در كشور ما مرداد ماه امسال ابلاغ شد.
وي افزود: يكي از مواردي كه در بحث نظارت داريم آن است كه سازمان محيطزيست مرجع پايش است. اينكه سوخت چه استانداردهايي داشته باشد با هماهنگي سازمان استاندارد و با نظارت ما انجام ميشود. ما نظارت بر سوخت را از سه ماه يكبار به هفتهاي يكبار رساندهايم.
معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست تأكيد كرد: در سال ۱۳۹۰، ۱۳۹۳و ۱۳۹۵ سه مصوبه هيئت وزيران داريم كه به طور تكاملي مشخص كرده هر دستگاهي نسبت به وظايف قانوني خودش چه تعهداتي دارد. يكي از اقدامات ما تمركز روي سوخت است. در شهر تهران و برخي كلانشهرهاي كشور با توجه به نمونههاي آلودگي هوا كه جمعآوري و به ديگر كشورها ارسال شد، سوخت عامل اصلي ايجاد ذرات معلق است. در شهر تهران با توجه به مطالعات، عمده آلودگياي كه باعث ميشود مدارس را تعطيل كنيم به مواد معلق در هوا برميگردد.
تجريشي اضافه كرد: مشكل ديگر آنكه چون خودروهاي ما قديمي است، اگر سوخت خوب هم در اختيارش قرار بگيرد، نميتواند احتراق درست انجام دهد. در سالهاي اخير شاهد افزايش مصرف سوخت هم بودهايم. در تهران ۱۷ ميليون سفر در روز داريم كه ذرات معلق را به هوا ميفرستد و اگر باد نيايد، اين ذرات باقي ميماند و ناگريز از تعطيلي مدارس هستيم.
وي تأكيد كرد: ذرات زير ۱۰ ميكرون را عمدتاً در شش ماه اول سال تجربه ميكنيم، گرد و خاكي كه با تردد خودروها از زمين بلند ميشود، اما مسئله عمده ذرات زير 2/5 ميكرون است. ذرات زير 2/5 ميكرون آن چيزي است كه ميتواند از طريق ريه وارد بدن و خون شود. معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست هشدار داد: وسايل نقليه سنگين ما ۳۰ درصد بالاي ۳۰ سال هستند و مينيبوسهايمان ۶۰ درصد بيش از ۲۰ سال دارند. يكي از راهكارهاي ما بايد اين باشد كه اتوبوسهايمان را نوسازي و ديگر آنكه سوخت را از ديزل به سوخت تميز تبديل كنيم. وزارت نفت بيش از ۵۰ درصد گازوئيل مورد نياز عمدتاً سنگين را نميتواند با استاندارد يورو ۴ توليد كند، پس حتي اگر اتوبوس نو هم داشته باشيم، چون سوختشان استاندارد نيست، كاتاليست و فيلتر آن نميتواند كاركرد خود را داشته باشد.