در همه دنيا به جز سومالي، بخشهايي از سودان جنوبي، مناطق قبايلي وزيرستان شمالي پاكستان و اطراف غارهاي تورابورا در افغانستان هدف از تأسيس دانشگاه و ساير نهادهاي مرتبط با دانش، استفاده از آخرين دستاوردهاي آموزشي، پژوهشي و فناوري براي اداره بهتر امور كشور، ارتقاي كيفيت زندگي مردم و افزايش ثروت جامعه است اما وقتي قرار نيست از اين دستاوردها استفاده كنيم چه نيازي به اين نهاد و هزينه كردن براي آن داريم؟ ما در مقام شعار حرفهاي قشنگ زيادي ميزنيم اما در مقام عمل نشان دادهايم كه نه به كليت دانشگاه اعتقاد داريم و نه به كاركرد آن باور. مصاديق زيادي براي اين ادعا ميتوان ارائه كرد. از آن جمله:
- دانشگاه ميگويد انحصار در هر چيزي، ضد نوآوري و مفسدهانگيز است اما ما تقريباً همه توليدات مهم صنعتي، فرهنگي و رسانههايمان انحصاري است.
- دانشگاه ميگويد رشد نوآوري و شكوفايي اقتصاد در گرو رقابت آزاد و سالم است، اما ما بيش از 70 درصد اقتصادمان در دست شركتهاي دولتي، خصولتي و نهادهاي خارج از دولت است و هيچ دولتي حاضر به اجراي سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي نيست.
- دانشگاه ميگويد پيشرفت و تعالي كشور از مسير توسعه علمي و دانشبنيان حاصل ميشود، اما ما بيشتر پروژههاي كلان، متوسط و حتي كوچكمان، پيمانكاربنيان
و دلالبنيان است.
- دانشگاه ميگويد در عصر دانش و مفاهيم، دانشجويان دكتري كه موتور محركه پيشرفت علمي- اقتصادي كشور هستند بايد بدون دغدغه مالي به پژوهش بپردازند اما ما پژوهانه دانشجويان دكتري را كه پس از سالها با هزاران سلام و صلوات برقرار شده بود، قطع ميكنيم.
- دانشگاه ميگويد ارزش افزوده و اشتغالزايي در سرمايهگذاري در صنايع كوچك و دانشبنيان و همچنين تكميل زنجيره ارزش صنايع بزرگ است، اما ما همه تلاشمان در تأسيس صنايع بزرگ و بالادستي است.
- دانشگاه ميگويد در مناطق خشك و كمآب كشاورزي انجام نشود، اما ما در كمآبترين دشتها، آببرترين اقلام كشاورزي را كشت ميكنيم.
دانشگاه ميگويد كه توليد خودروي ناايمن، پرمصرف و بيكيفيت عاقلانه نيست، اما ما نه تنها توليد ميكنيم بلكه با كمال افتخار از اين توليد حمايت ميكنيم.
- دانشگاه ميگويد صنايع آهن، فولاد، روي، مس و آلومينيوم را در كنار آب دريا تأسيس كنيد كه هم آلودگيشان رقيقتر شود و هم آب شيرين گرانقيمت مصرف نشود، اما ما در دل كوير اين صنايع را برپا ميكنيم و شيرينترين آب ايران را از دهن مردم ميگيريم و به كام آن صنايع ميريزيم و مردم آن مناطق را به صعبالعلاجترين بيماريهاي شناخته و ناشناخته مبتلا ميكنيم.
- دانشگاه ميگويد يكي از بزرگترين كارها در اين دوران، شيرين كردن آبهاي شور است اما ما با ساختن سدي كه «افتخار ملي» نام گرفت، شيرينترين آبهاي كشور را از شورترين آب اقيانوسها هم شورتر ميكنيم.
- دانشگاه ميگويد با بهكارگيري دولت الكترونيك بايد حجم و هزينههاي دولت كاهش و شفافيت افزايش يابد؛ اما ما هرچه دولت الكترونيك را گسترش دادهايم دولت فيزيكي بزرگتر، هزينههايش افزونتر و فسادش هم سيستماتيكتر شده است.
- دانشگاه ميگويد اگر كاري انجام داديد و نتيجه مناسب نگرفتيد يا نتيجه عكس گرفتيد، لازم است در روش انجام كار يا اصل كار تجديدنظر كنيد، اما ما آنقدر بر روش اشتباه يا كار غلط خود پافشاري ميكنيم تا نارضايتي عمومي و تنفر جمعي ايجاد نماييم.
- لذا شايسته است دانشگاهي كه بيشتر زينتالمجالس به نظر ميرسد تا حلالالمسائل تعطيل شود. شايد باقيمانده استادان و دانشجويان نخبه مزاحم هم كشور را ترك كنند و همه به اين يقين برسند در جامعهاي كه در آن نفت ميتواند جاي نخبگان علمياش فكر كند، تصميم بگيرد و اشتباهات مردم و مسئولانش را جبران كند، نه به دانش نياز است نه پژوهش و نه شركت و اقتصاد دانشبنيان.
* پينوشت1: دقيقاً به همان دلايل بالا، لازم است كه آموزش و پرورش هم تعطيل شود اما بهتر است تعطيلي آموزش و پرورش به عنوان نوآوري بودجه سال 98 مطرح گردد. براي ذوقزدگي مردم، در هر سال يك شيرينكاري نوآورانه
لازم است.
* پينوشت2: با تعطيلي آموزش عالي و آموزش و پرورش ميتوان ميزان يارانهها را به دو برابر مبلغ فعلي افزايش داد.
* دانشيار شيمي آلي دانشگاه شهيد چمران اهواز