کد خبر: 898446
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت وگوی «جوان» با مدير و مسئول سايت حديث‌گرافي
فضاي مجازي يكي از دغدغه‌هاي اصلي اين روزهاي جامعه شده است. مسئولان براي امن‌سازي اين فضا به‌خصوص از منظر محتوايي بارها سخن گفته‌اند، اما حقيقت امر آن است كه بيشترين توليد محتوا در فضاي مؤمنانه و سالم در اين فضا را آتش‌به‌اختيارهاي فرهنگي كه دغدغه‌هاي مشترك دين و تبليغ داشته‌اند تأمين كرده‌اند.

معصومه طاهري
فضاي مجازي يكي از دغدغه‌هاي اصلي اين روزهاي جامعه شده است. مسئولان براي امن‌سازي اين فضا به‌خصوص از منظر محتوايي بارها سخن گفته‌اند، اما حقيقت امر آن است كه بيشترين توليد محتوا در فضاي مؤمنانه و سالم در اين فضا را آتش‌به‌اختيارهاي فرهنگي كه دغدغه‌هاي مشترك دين و تبليغ داشته‌اند تأمين كرده‌اند. يكي از اين مجموعه‌ها، گروه حديث‌گرافي است؛ البته در زمينه حديث و مضامين اعتقادي مجموعه‌هاي مختلفي فعاليت دارند اما حديث‌گرافي كه كارهايش بي‌نام و نشان و تخصصي است اين بار سوژه گفت‌وگوي ما در اين جنگ نرم شد. حسام‌الدين دولت‌مرادي مسئوليت سايت و كانال حديث‌گرافي را دارد، وي كارشناس آزمايشگاه گوارش و كبد، گرافيست تجربي است كه مقالات متعددي در سطح بين‌المللي به چاپ رسانده همچنين كتاب‌هايي چون «مطالعه مطلوب» و كتاب «به غذايمان بنگريم» از جمله آثار اين جوان است.

چطور شد تصميم گرفتيد گروه آيه‌گرافي را در فضاي مجازي تأسيس كنيد؟
قدم اوليه براي راه‌اندازي اين سايت و كانال آيه‌گرافي در راستاي توجه به قرائت قرآن در راستاي يك برنامه مشخص بود؛ البته روبات ختم قرآن هم در كنار اين كانال راه‌اندازي شده است و همينطور سامانه ختم قرآن كه اين سامانه قدمت بيش از پنج ساله دارد و به فضل خدا بيش از 100 بار ختم دسته‌جمعي قرآن انجام شده است.
در چه شبكه‌هاي مجازي و اينترنتي فعال هستيد؟
گروهي كه تشكيل شده در چند حوزه اعم از توليد نشريه‌ها و ويژه نامه‌هاي حديثي، سايت مستقل و همچنين شبكه‌هاي اجتماعي افسران و تلگرام و اينستاگرام در دو بخش انگليسي و فارسي فعاليت دارد تا بتوانيم خوراك معنوي سالم در فضاي مجازي منتشر كنيم.
چند سالي هست كه بحث طراحي براي مفاهيم مذهبي باب شده است. شما مجموعه‌هاي مشهوري كه در اين زمينه كار مي‌كنند را مي‌شناسيد؟
متأسفانه اطلاع زيادي درباره مجموعه‌هاي ديگر نداريم و صرفاً آثار اين گروه‌ها را در فضاي مجازي دنبال كرده و بهره برده‌ايم.
شما به چه زبان‌هايي كار مي‌كنيد؟
در ابتدا پوسترها فقط به زبان فارسي بود ولي كم كم بر آن شديم تا مخاطبان غيرفارسي‌زبان را هم تحت پوشش قرار بدهيم براي همين كارها به زبان انگليسي هم ترجمه و طراحي شدند كه البته براي ترجمه احاديث به زبان انگليسي حساسيت بسيار زيادي صورت گرفته تا ترجمه‌ها به بهترين شكل صورت گيرد. در همين راستا مسئول ترجمه آثار به زبان انگليسي يكي از توانمندترين افراد در ترجمه احاديث به انگليسي هستند كه اين كار را با همكاري يكي از تازه‌مسلمانان انگليسي‌زبان انجام مي‌دهد.
مهم‌ترين اثري كه از كارهاي خود ديديد چه بوده؟
يكي از مهم‌ترين تأثيرات، آشنايي كاربران مجازي با احاديث اهل بيت(ع) است؛ وقتي مردم با محتوا و زيبايي‌هاي احاديث اهل بيت آشنا شوند علاقه بيشتري براي آموختن معارف دين پيدا مي‌كنند چون بسياري از كاربردي بودن احاديث در زندگي فردي و اجتماعي بي‌اطلاع يا كم‌‌اطلاع هستند و گاهي آشنايي با چند حديث مسير زندگي افراد را تغيير مي‌دهد و شخص گمشده خودش را پيدا مي‌كند.
توصيه شما به كساني كه مي‌خواهند در اين فضا فعاليت فرهنگي كنند چيست؟
براي موفقيت و بهره‌برداري درست از فضاي مجازي رعايت چند نكته مي‌تواند مفيد باشد از جمله: بهره بردن از خلاقيت مبتني بر تجربه، داشتن آگاهي لازم در مورد سليقه‌هاي مخاطبان، صرف زمان كافي براي توليد يك محتوا يا اثر هنري جذاب، پرداختن به مطالب و موضوعات كاربردي و البته ناب و كمتر گفته شده چون در فضاي مجازي با سيلاب اطلاعات درست و غلط مواجه هستيم كه اين هنر يك فعال فرهنگي آتش‌به‌اختيار است تا منابع درست و متقن را به زيبايي براي كاربران ارائه دهد.
به نظرتان در اين فضا جاي چه كارهايي خالي است؟
افراد خلاق و كاربلدي كه بتوانند جريان‌ساز باشند خود را نشان داده‌اند. اين موضوع در دو جهت متعارض نمود پيدا كرده است؛ اول كساني كه با نبوغ خود براي جريان‌سازي‌هاي فرهنگي مبتني بر معارف قرآني و اهل بيت تلاش مي‌كنند و دوم افرادي كه از هوش خود براي دامن زدن به شايعات و بزرگ كردن اخبار بي‌ارزش، بي‌اهميت جلوه دادن اخبار مهم، مطالب شبهه‌برانگيز درباره اعتقادات، مباح جلوه دادن گناه يا شكستن قبح گناه و عادي كردن روابط نادرست استفاده مي‌كنند؛ لذا آنچه در اين فضا جايش بسيار خالي است، لزوم حمايت‌هاي مادي و معنوي از نخبگاني است كه در راه نشر معارف قرآني و اهل بيت توفيق خدمت دارند؛ مثلاً ممكن است يك طراح پوسترهاي حديثي كه كارهاي حرفه‌اي ارائه مي‌دهد در يك شبكه اجتماعي فقط 200 نفر دنبال‌كننده داشته باشد، حال آن‌كه بسياري از افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند با صرف هزينه‌اي، كانال اين شخص را در كانال‌هاي پر مخاطب معرفي كنند و باعث شوند تعداد بيشتري از افراد جامعه از اين آثار تأثير‌گذار بهره‌مند گردند.
مهم‌ترين دغدغه شما از مخاطب خصوصاً مخاطبي كه مسئوليتي دارد چيست؟
هر مخاطبي مي‌تواند نسبت به آنچه از فضاي مجازي دريافت مي‌كند خود رسانه‌اي واسط باشد؛ بسيار شاهد هستيم كه مخاطبان پس از ديدن يك كليپ طنز يا لطيفه‌اي جديد سريعاً به رسانه‌اي واسط تبديل مي‌شوند و آن را نشر مي‌دهند، كه اين نشر گاهي در همان فضاي مجازي است براي عده‌اي ديگر و گاهي براي اعضاي خانواده يا اطرافيان است؛ از مخاطبان انتظار مي‌رود در قبال آثار فرهنگي و معارف مفيد و انسان‌ساز اهتمام بيشتري براي انتشار به خرج دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار