کد خبر: 898812
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از سخنراني حسن رحيم‌پور‌ازغدي در جمع اعضاي شبكه جوانان رضوي
قرآن مي‌فرمايد نماز «تنهی عن‌الفحشا و المنكر» است يعني نمي‌شود هم نماز خواند و هم فحشا كرد. جاي ديگر در قرآن آمده كه نماز منشأ تمام ارزش‌هاي مطلق يعني ياد خدا (لذكري) است. اگر فردي خدا را فراموش كند خودش را فراموش كرده است.

هادي عسگري
حسن رحيم‌پورازغدي در جمعي از مديران مياني تشكل‌هاي همراه آستان قدس رضوي (شجر) درباره نسبت شرك و ايمان در انديشه حضرت زهرا(س) به طرح بحث و پرسش و پاسخ با فعالان جوان حوزه فرهنگ در سراسر كشور سخنرانی کرد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ابتداي سخنان خود گفت: قرآن مي‌فرمايد نماز «تنهی عن‌الفحشا و المنكر» است يعني نمي‌شود هم نماز خواند و هم فحشا كرد. جاي ديگر در قرآن آمده كه نماز منشأ تمام ارزش‌هاي مطلق يعني ياد خدا (لذكري) است. اگر فردي خدا را فراموش كند خودش را فراموش كرده است.
مركز عالم
وي در ادامه ضمن بيان اينكه كسي كه زندگي بدون خدا داشته باشد آرامش نخواهد داشت، گفت: خداوند فرموده اگر به ياد من باشيد، آرامش‌خواهيد داشت. سؤال فايده نماز چيست؟ اين است كه تو را از كيد و مكر دور مي‌كند. تا روزي چند بار به خاك نيفتيم، فكر مي‌كنيم مركز عالم هستيم و دچار كبر مي‌شويم. نماز فرد را از اين نكبت و كثافت بيرون مي‌آورد.
رحيم‌پور در ادامه اظهار كرد: اگر كبر كنار برود مي‌فهميم كه مركز عالم خداست و نه بندگان خدا. اگر دچار كبر شوي، مركز عالم خود فرد مي‌شود و فقط به سمت خود و براي خودكار مي‌كند. اينها فرمايشات حضرت زهرا(س)است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بعضي‌ها فكر مي‌كنند تمام احكام فقط علت مادي دارد. گاهي توهم اين را دارند كه علت تمام احكام را مي‌دانيم اين هم خطاست. در اصول فقه اين تعبير هست كه بگوييم حكمت احكام را مي‌دانيم و نه علت احكام را چراكه اين موضوع را نمي‌دانيم.
ارزش‌ها اعتباري نيستند
وي با اشاره به اينكه مكاتب اعتقاد دارند ارزش‌ها، قراردادي هستند، گفت: اين منطق مادي و غلط است. اين نظريه را حضرت زهرا(س) رد مي‌كنند. شما كه در حوزه فرهنگ ديني كار مي‌كنيد بايد اينها را بفهميد و بفهمانيد. خط اول انحراف اين است كه اعمال و اخلاقيات تفاوت ندارند. خوب و بد قطعي نداريم و اين بسته به نظر آدم‌هاست و جداي از نظر ما چيز ديگري وجود ندارد. رحيم‌پور‌ازغدي خاطرنشان كرد: وجه دوم انحرافي مربوط به ديدگا‌ه‌هايي است كه تحت عنوان نوانديشي ديني مطرح مي‌شود و شروع آن را به معتزله نسبت مي‌دهند كه خدا خلق كرد و رفت و همه‌چيز تابع ماست. اين در حالي است كه فلاسفه به عنوان خردورزان بر سر تمام مسائل اختلاف‌نظر دارند، در چنين شرايطي چطور مي‌شود گفت كه عقل كافي است. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: حضرت فاطمه مي‌فرمايند خداوند ايمان را براي پاك كردن مردم از شرك فرستاد. يعني ايمان در كنار عمل نيز اصالت دارد اما نمي‌توان اين دو را از هم تفكيك كرد.
خطر ليبرالیسم اسلامي
وي در ادامه ضمن بيان اينكه برخي‌ها مي‌گويند «ظاهر مهم نيست دلت پاك باشه» گفت: اين ديدگاه را مرجئه در ابتداي اسلام ترويج مي‌كردند اين نيز يك انحراف است. الان هم نوعي ليبراليسم مذهبي به وجود آمده كه مي‌گويد تفكيك ديني و غيرديني وجود ندارند. هنر ، علم و ... ديني و غيرديني ندارد. رحيم‌پورازغدي افزود: آن زمان مرجئه اين حرف‌ها را درباره حق و باطل مي‌زدند و مدعي بودند كه دعواها همه لفظي است و اهميت ندارد. امروز هم برخي‌ها مي‌گويند بشريت را دوقطبي نكنيد و مرز ايمان و كفر مشخص نكنيد. سؤال اين است كه خب حرف انبيا چه بوده است؟
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان كرد: امروز درباره مسئله حجاب با همين روش مغالطه مي‌كنند. گفته مي‌شود ظاهر و پوشش هركس امري شخصي و خصوصي است. اين در حالي است كه خيابان عرصه عمومي است. به عنوان مثال كسي نمي‌تواند با اين ادعا كه خودكار مال خصوصي من است پس ديوار اتوبوس را خط‌خطي مي‌كنم.
نه به حجاب اجباري ؟!
وي در ادامه تصريح كرد: امروز مي‌گويند نه به حجاب اجباري فردا مي‌گويند نه به شورت اجباري! اين رويكرد درست نيست و بي‌حجابي در فضاي عمومي امر شخصي نيست. ممكن است فردي بگويد من خدا را قبول ندارم. در پاسخ بايد بگوييم، مردم خدا را قبول دارند، تو در زندگي خودت مي‌تواني به جهنم بروي، راه باز است و جاده جهنم هم دراز نيست و بسيار كوتاه است اما در جامعه نمي‌تواني مردم را بالاجبار به جهنم برد. رحيم‌پورازغدي به خط انحرافي ديگر، تفكر خوارج اشاره كرد و گفت: آنها مي‌گفتند هركس گناه كند كافر است. اين جريان كه همه را به چشم كافر مي‌بيند نيز انحرافي است. خوارج به خودشان حسن‌ظن و به ديگران سوءظن داشتند. درست برخلاف فرهنگ ديني كه مي‌گويد به ديگران حسن‌ظن داشته باشيد. انحراف ديگر اين است كه ايمان خود شرك و بدون ارزش است. تنها ارزش همان فايده‌هاي مادي دنيوي است آن‌ هم فايده‌هايي كه بتوان آن را متر و وزن كرد. اندك كساني از اين جريان كه معنويت را قبول دارند نيز معنويت را براي فايده آن مي‌خواهند. مشكلات رواني با معنويت درمان مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار