ابراهيم صميمي
مدير مجمع نوشتافزار اسلامي- ايراني از اجراي برنامههاي جديد از جمله تلاش براي كاراكترسازي كودكان در حوزه نوشتافزار اسلامي- ايراني در سال جديد خبر داد.
نخستين همايش «تجاريسازي كاراكتر ايراني» با حضور وحيد ملتجي، مدير مركز اوج كودك و نوجوان، حامد جعفري تهيهكننده انيميشن سينمايي «فيلشاه»، سعيد حسيني دبير همايش و توليدكنندگان محصولات حوزه كودك و نوجوان در مجتمع فرهنگي شهداي سرچشمه برگزار شد. در ابتداي اين همايش سعيد حسيني با بيان اينكه اين رويداد مقدمهاي براي اتفاقي بزرگتر در سال 1397 است، گفت: كاراكترسازي يكي از مهمترين اتفاقاتي است كه در حوزه كودك و نوجوان رخ ميدهد. وي با اشاره به اينكه كودك بايد بتواند با كاراكتر ارتباط عاطفي و عقلي برقرار و با آن زندگي كند، افزود: با بررسي بيش از هزار فروشگاه به اين نكته دست يافتهايم كه 16 حوزه كالايي در دنيا و ايران كاراكترمحور است و بچههاي ما از اين محصولات كاراكترمحور در طول دوران كودكي و نوجواني خود استفاده ميكنند.
دبير نخستين همايش تجاريسازي كاراكتر ايراني گفت: عمده كار فرهنگي روي شخصيت نوجوانان در حوزه توليد اين نوع محصولات است و درآمد حوزه كاراكترسازي بعضي از كشورهاي دنيا از درآمد فروش نفت ايران بالاتر است. متأسفانه تا به حال در كشور نمونههاي موفقي نداشتهايم اما ما با شروع اين حركت به آينده اميد داريم و مطمئن هستيم كه اميدواريم در سال 1397 اتفاقهاي بزرگي در اين زمينه رخ بدهد. وي با اشاره به اينكه توليد محصولات كاراكترمحور در سالهاي قبل فقط در حوزه نوشتافزار فعال بوده، يادآور شد: 16 سبد ديگر را در برنامه داريم و دنبال افزايش تيراژ توليد نيز هستيم. با استفاده از ابزار تلويزيون و فضاي مجازي توليدكننده را حمايت ميكنيم و در حوزه توزيع نيز حامي آنان هستيم. انيميشن «فيلشاه» يك نمونه موفق در اين عرصه خواهد بود كه سال آينده تأثيرگذاري زيادي در حوزه توليد محصولات كاراكترمحور خواهد داشت و سال 97 آغازگر جريان استفاده از كاراكترهاي ايراني در محصولات كودك و نوجوان خواهد بود. در ادامه برنامه وحيد ملتجي، مدير مركز اوج كودك و نوجوان با اشاره به برخي فعاليتهاي اين مركز در سال 1396 گفت: ابرپروژههاي ما در سال 1397 آغاز خواهد شد. تفاوت سال 1397 اوج كودك نوجوان با سه سال گذشته اين خواهد بود كه وارد توليد نخواهيم شد و زنجيره ارزش اولويت اصلي ما ميباشد.
16محصول شخصيتمحور
مدير مركز اوج كودك و نوجوان تصريح كرد: ما همه 16 محصول شخصيتمحور را در برنامه خود خواهيم ديد و در اين عرصه به كمك و ياري توليدكنندگان نيازمنديم و دست ياري به سوي آنان دراز خواهيم كرد. مدير مركز اوج كودك و نوجوان در پايان گفت: در تابستان سال 97 تدارك نمايشگاه ويژهاي براي نوجوانان را ديدهايم و در نظر داريم محصولات سالم ويژه اين گروه سني را ارائه كنيم. حامد جعفري، تهيهكننده انيميشنهاي «شاهزاده روم» و «فيلشاه» سخنران ديگر نخستين همايش تجاريسازي كاراكتر ايراني بود. جعفري با اشاره به اينكه مؤسسه ما در سال 1391 به دليل عرضه كاراكتر ايراني وارد كار توليدات سينمايي شد، گفت: «شاهزاده روم» در سال 1394 در سينماهاي كشور اكران شد و سومين فيلم پرمخاطب آن سال لقب گرفت كه توانست جايگاه خوبي براي انيميشنهاي سينمايي در كشور ايجاد كند.
اين تهيهكننده سينما ادامه داد: نسخه عربي «شاهزاده روم» در اكثر كشورهاي عربي به نمايش درآمد كه عايدات قابل توجهي براي مؤسسه ما داشت و ما تصميم به ساخت سالانه يك فيلم سينمايي انيميشن گرفتيم كه «فيلشاه» از آنجا كليد خورد. «فيلشاه» در نوروز 97 اكران خواهد شد كه انشاءالله موفقيتهاي «شاهزاده روم» را تكرار خواهد كرد و فراتر خواهد رفت. تهيهكننده انيميشنهاي «شاهزاده روم» و «فيلشاه» در پايان گفت: كاراكتر فيلمهاي ما بايد تجاريسازي شود و اين از عهده تيم ما خارج است و كار شما توليدكنندگان است. كاراكتر ايراني بايد بين بچههاي ايراني جا باز كند و ما اميدواريم در سال 1397 شاهد اتفاقات مثبتي در اين زمينه باشيم. پايانبخش اين مراسم اكران انيميشن سينمايي «فيلشاه» براي حاضران بود.