کد خبر: 900356
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمايت از کالاي ايراني» به چهار رکن اصلي برمي‌گردد که عبارتند از توليدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه.
دکتر عبد‌الله گنجی

تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمايت از کالاي ايراني» به چهار رکن اصلي برمي‌گردد که عبارتند از توليدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه. هر کدام از مثلث مصرف، توليد و حمايت وظيفه‌اي بر عهده دارند اما رسانه به عنوان ابزار مستقل از آن سه رکن، مي‌تواند پيوند هر سه را برقرار نمايد، کم‌کاري هر کدام از سه ضلع را به تصوير بکشد و عاملان به شعار سال را برجسته نمايد اما ورود جدي و تأثيرگذار رسانه چگونه مي‌تواند باشد؟

1- رسانه‌ها اعم از رسانه‌هاي مکتوب و مجازي مي‌توانند تبليغ رايگان کالاهاي ايراني را به عهده بگيرند و يا حداقل تعرفه را دريافت نمايند. دولت اگر به دنبال ارتقاي توليد و مصرف کالاي ايراني است از هم‌اکنون بايد بخشي از سياست‌هاي تشويقي و ترغيبي خود را به رسانه‌ها اختصاص دهد تا در قبال تبليغ رايگان کالاهاي ايراني دچار مشکلات اقتصادي نشوند. بنابراين اولين قدم در اين راه ايجاد ساز و کار و سامانه‌اي است که با محوريت دولت بين توليدکننده و مصرف‌کننده تعامل برقرار شود و در عين حال هزينه‌اي را متوجه توليد‌کننده نکند. روي ديگر اين سکه ممنوعيت تبليغ کالاهاي خارجي در رسانه‌هاي داخلي است که بستن اين پل به تعامل دولت و رسانه و حمايت از آنان در قبال نفي تبليغ خارجي و تبليغ کالاي ايراني بستگي دارد.

2- رسانه‌ها بايد با هدف ارتقاي کيفيت و اصلاح باور به کيفيت کالاي ايراني سازمان استاندارد را به ميدان بياورند، ضعف‌هاي آن را برجسته کنند تا برطرف شود و نقش آن در کيفيت را برجسته نمايند. اين سازمان از ابزارهاي مهم اعتمادسازي است اما گويي ديده نمي‌شود و نقش حاشيه‌اي براي آن قائلند. امسال بايد سازمان مذکور ديده شود و ويژه‌برنامه‌اي در سيماي جمهوري اسلامي در طول سال بدان اختصاص يابد تا تأثيرگذاري و کنترل و نظارت آن به اطلاع مردم برسد. رسانه‌ها بايد بر اين سازمان نوتاباني کنند و آن را فعال و ميداندار نمايند.

3- رسانه‌ها بايد مشوق توليدکنندگان همتراز ملت ايران باشند و مصرف‌کنندگان کالاهاي ايراني را چهره نمايند. خانواده‌اي که جهيزيه فرزند خويش را يکپارچه ايراني مي‌خرد بايد در بهترين صفحه رسانه ديده و الگويي براي ديگران شود. ايجاد سامانه‌اي براي معرفي توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان برتر براي بهره‌برداري رسانه‌ها لازم و ضروري است. الگوسازي در اين زمينه رسالت اصلي دولت و رسانه‌هاست.

4- رسانه‌ها مي‌توانند صفحه‌اي را به «سبک زندگي» اختصاص دهند و تصوير زندگي ايرانياني که اين سبک را برگزيده‌اند در آن برجسته نمايند. کالاي ايراني بايد شاخصه‌اي از زندگي ايراني معرفي شود و در رسانه‌ها به صورت مستمر و در بخشي مشخص آورده شود تا توسط خوانندگان و مخاطبان قابل‌تعقيب باشد.

5- خانم‌ها نقش کليدي در مصرف کالاهاي ايراني دارند و مردان در اين ميان نقش حداقلي را ايفا مي‌کنند. توجيه خانم‌ها و پرهيز دادن آنان از پرستيژ «خارجي» بخشي از مأموريت رسانه‌هاست. کليد و رمز استفاده از کالاي ايراني در دست خانم‌هاست. نهضت و قيام آنان براي استفاده از کالاي ايراني مي‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد. به تعبير دقيق‌تر کليد رونق اقتصاد داخلي در دست زنان است. فرهنگ مصرف کالاي ايراني بايد توسط خود آنان توليد و بازتوليد شود. زنان بايد بلندگوي مصرف کالاي ايراني در رسانه‌ ملي و رسانه‌ها باشند. آنان جنس خود را بهتر از مردان مي‌شناسند و در توليد اعتماد براي هم‌جنسان خود از مردان مؤثرترند.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
رسانه ها ممکن است بتوانند باعث رونق و جنب وجوش در دو رکن تولید کننده و مصرف کننده باشند ولی بدانید رکن دولت را نمی توانید براه بیاورید. چند سال گذشته به وضوح نشان داد که دولت خودش را به کری کوری و گنگی زده و متاسفانه "فهم لا یرجعون"!
سالی که نکوست از دلارش پیداست! باید منتظر شوک های اقتصادی بیشتر ناشی از بی تدبیری و عدم کفایت دولت بود ...خداوند به خیر بگذراند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
اقای گنجی تولید داخل پسته کیلویی ۸۰ هزارتومان بادم انجیر ۷۰ هزارتومان خودرو هم جای خود دارد باقیمت بالا وکیفیت پایین بقیه مواردهم مشخصه بچه هامون بیکار ویک سال معوقه حقوق حالا شما بفرمایید چطوری از تولید داخِی حمایت کنیم مادرخدمتیم
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
سلام و درود
.ممانعت از اجرای ،طرح خلاقانه.یارانه نقدی حاملهای انرژی..که سبب بازگشت این خسارات به کشور شده و خواهد شد.
1ناتوانی دولت ها در افزایش فرآورده‌های نفتی بعلت فشار اقتصادی بر مردم و نارضایتی عمومی.
2افزایش و اسراف در مصرف این فرآورده ها بعلت اجبار در عرضه پایین تر از نرخ جهانی آن د داخل.
3اجبار در واردات آنها بعلت افزایش مصرف و پایین تر بودن از قیمت جهانی آن.
4قاچاق معکوس فراوردهای نفتی وکالاهای وابسته به خارج، و و یا ایجاد رانت داخلی بعلت اختلاف قیمت داخل با خارج از کشور
5غیر رقابتی شدن تولیدات و صنایع بخصوص صنایع و تولیداتی که انرژی بیشتری مصرف میکنند.
6 غیراقتصادی شدن نوسازی صنایع،بویژه صنایع انرژی بر،
7با عدم پرداخت یارانه نقدی به ملت، این یارانه نصیب قاچا قچیان و مصرف کننده خارجی ویا رانتخوار داخلی میشود.
اینها اثرات عملکرد نفوذی ها در اقتصاد کشور و تاثیر ات عمیق آن بر همه تار و پود جامعه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار