کد خبر: 901227
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
عليرضا سزاوار

همه‌ چيز از آن زمان شروع شد كه وزارت كشور تصميم گرفت با اجراي طرحي، قريب به همه خودروها را به مراكز معاينه فني روانه كند. بر همين اساس هم آن دسته خودروهايي كه برگه معاينه فني نداشتند، جريمه مي‌شدند.
بي اطلاعي بسياري از شهروندان از جريمه شدن موضوعي است كه نبايد به سادگي از آن گذشت؛ چراكه همين بي‌اطلاعي بي‌جهت موجب تكرار اين مشكل براي رانندگان مي‌شود. ضمن اينكه از نظر اخلاقي هم كسب چنين درآمدهايي از بي‌اطلاعي شهروندان ناجوانمردانه است.
رئيس ستاد معاينه فني خودرو در همين زمينه با بيان اينكه در سال گذشته، حدود 4 ميليون و 278 هزار برگه جريمه معاينه فني توسط دوربين‌ها صادر شده است، گفت: خيلي از شهروندان هنوز مطلع نيستند كه جريمه شده‌اند. سيستم‌هاي اطلاع‌رساني به درستي انجام نشده است.
وي توضيح بيشتري در‌اين‌باره و نحوه رفع اين مشكل نداد. مشكل ديگر هم اعتبار برگه‌هاي معاينه فني است كه يكسال از تاريخ صدور اعتبار دارد، اما رانندگان تصور مي‌كنند تا پايان سالي كه روي آن درج شده معتبر است. اين معضل هم برخي از رانندگان را گرفتار جريمه‌هاي متعدد كرده است.
رئيس ستاد معاينه فني خودرو روز گذشته در خصوص دريافت معاينه فني برتر هم براي خودروها گفت: قبلاً در طرح ترافيك دريافت معاينه فني برتر الزام بود، اما وقتي طرح ترافيك تغيير كرد‌ اين موضوع ديگر الزام نبود و به‌عنوان يك آپشن در طرح ترافيك ديده شد.
سيدنواب حسيني منش افزود: البته شايد برخي معاينه فني داشتند و دوباره جريمه شده‌اند كه اين افراد با مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو و دادن مستندات مي‌توانند نسبت به رفع خلافي خود اقدام كنند. خودروهايي كه بتوانند معاينه فني برتر دريافت كنند، مي‌توانند از 20 درصد تخفيف در طرح ترافيك استفاده كنند.
وي با بيان اينكه از ابتداي آغاز اين طرح تاكنون 38 هزار خودرو معاينه فني برتر دريافت كرده‌اند، گفت: «اين را هم بگويم بسياري از خودروهاي توليد داخل كه تازه هم از كمپاني خارج شده‌اند، نمي‌توانند معاينه فني برتر دريافت كنند. در يك ماه گذشته تمام خودروهايي كه به مراكز معاينه فني مراجعه مي‌كنند، براي آنها معاينه فني برتر اجرا مي‌شود. اگر پاس كردند معاينه فني را دريافت مي‌كنند، ولي اگر پاس نكردند و در حد معاينه فني معمولي بودند، به آنها معاينه فني معمولي داده می‌شود و به افراد مشاوره مي‌دهند كه براي دريافت معاينه فني برتر چه اقداماتي انجام دهند و از آن به بعد در اختيار خود افراد است كه چه اقدامي انجام دهند و الزامي وجود ندارد.
حسيني‌منش در بخش ديگري از سخنانش در خصوص مردودي خودروها در معاينه فني گفت: تاكسي‌ها كمترين مردودي را داشتند؛ چراكه نوسازي شده‌اند و بيشترين ميزان مردودي مربوط به اتوبوس‌ها بود كه نشان مي‌دهد اتوبوس‌ها روز‌به‌روز فرسوده‌تر مي‌شوند.
به گفته حسيني‌منش مبلغ جريمه نداشتن معاينه فني خودرو 20هزار تومان است و در سال گذشته 213‌ميليارد تومان جريمه معاينه فني داشته‌ايم.
در اين باره بد نيست نگاهي به ماده4 قانون اخذ جرايم رانندگي داشته باشيم. در اين ماده عنوان شده است: به مأموران اجازه داده مي‌شود متخلفان از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را پس از تشخيص تخلف و انطباق آن با ميزان جرائم متوقف كنند و مشخصات وسيله نقليه و راننده، زمان و محل وقوع تخلف و نوع آن و نيز مشخصات خود را در قبض جريمه درج و به راننده متخلف تسليم كنند.
در صورتي‌كه متخلف از دريافت قبض جريمه خودداري كند، قبض صادر شده به منزله ابلاغ قانوني تلقي شده و ضميمه سوابق نزد اداره راهنمايي و رانندگي مربوطه نگهداري مي‌شود. چنانچه وسيله نقليه در محل غيرمجاز متوقف باشد يا در صورت عدم حضور متخلف، قبض جريمه به بدنه خودرو الصاق مي‌شود.
در صورتي‌كه متوقف کردن وسيله نقليه مقدور نباشد يا تخلف توسط تجهيزات الكترونيكي ثبت شده باشد، مراتب به نحو مقتضي به اطلاع دارنده وسيله نقليه مي‌رسد.
اما متأسفانه اجرايي نشدن صحيح اين متن قانوني موجب افزايش جريمه بسياري از رانندگان شده كه اطلاعي از جريمه شدن هر روزه خود نداشته‌اند. واقعاً 213 ميليارد تومان جريمه كه بخش قابل توجه آن بدون اطلاع به مالك خودرو بوده، نه قانوني است و نه مشروع.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار