کد خبر: 902252
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
واکنش فدراسيون فوتبال به انتقادها از قرارداد پرحاشيه لباس تيم ملي
قرارداد پرحرف و حديث فدراسيون فوتبال با شرکت آديداس ‌بار ديگر تيم ملي ايران را به يکي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌ها و بحث‌هاي مردم تبديل کرده است.
شيوا نوروزي

قرارداد پرحرف و حديث فدراسيون فوتبال با شرکت آديداس ‌بار ديگر تيم ملي ايران را به يکي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌ها و بحث‌هاي مردم تبديل کرده است. علاوه بر موجي که عليه سوءمديريت مهدي تاج و همکارانش در شبکه‌هاي اجتماعي به راه افتاده، روز گذشته شوخي مجري برنامه صبحگاهي با اين پيراهن داد فدراسيون را درآورد و جالب اينکه وزارت ورزش نيز به جاي پيگيري ماجرا با رويکردي مثبت به ‌اين قضيه نگاه کرد!
قراردادي که هنوز هيچ کسي آن را نديده از سوي فدراسيون فوتبال با يکي از نمايندگي‌هاي برند آديداس در دبي آغازگر بحراني بوده که آبرو و اعتبار ورزش کشور‌ را زير سؤال برده است. در شرايطي که آقايان در ساختمان خيابان سئول مصرانه مدعي‌ هستند مستقيماً و همانند ساير تيم‌هاي صعود‌کننده به جام جهاني با شرکت آديداس مذاکره کرده‌اند و قرارداد بسته‌اند، اما صحبت‌هاي سرپرست کميته بازاريابي فدراسيون واقعيت ماجرا را طور ديگري بيان مي‌كند. تاج و همکارانش حالا تلاش مي‌کنند تا انتقادهاي مطرح شده از سوءمديريت خود را جرياني سازماندهي شده عليه خود نشان دهند. افتخار گرفتن تخفيف 70 درصدي در حالي است که مهدي مهدوي‌کيا براي آکادمي‌اش تخفيفي 60 درصدي گرفته است. پنهانکاري‌هاي عجيب فدراسيون و ممانعت از انتشار جزئيات قرارداد حواشي‌ را در اين روزها به اوج خود رسانده است.

اظهار تأسف تاج

رئيس فدراسيون فوتبال در نشست خبري روز گذشته‌ خود مجبور شد به انتقادها پاسخ دهد. البته مهدي تاج در صحبت‌هايش سعي در توجيه کردن افکار عمومي داشت و اظهارات قبلي خود را تکرار کرد: «اين پيراهني که در صفحه‌هاي مجازي و تلويزيون به نمايش گذاشته مي‌شود در واقع پيراهن اصلي تيم ملي نيست. واقعاً متأسفم، چراکه يک مجري يا بعضي از رسانه‌ها با نمايش دادن اين پيراهن به جز اينکه اعتبار قشري را زير سؤال ببرند، کار ديگري از دست‌شان برنمي‌آيد. اين پيراهن اصلي تيم ملي نيست. با توجه به دستور ستاد مقاومتي که بعد از عقد قرارداد ما با اسپانسر صادر شده است، هرگونه پوشاک خارجي نمي‌تواند وارد کشور شود و فقط بايد توليدات داخلي به کشورهاي مختلف صادر شود.»

دروغ نمي‌گويم

قصه قرارداد کذايي با آديداس زماني جدي گرفته شد که هدايت ممبيني در مصاحبه با رسانه‌ها پرده از واقعيت‌هايي برداشت که آقايان از آن به عنوان «قراردادي ميهن‌پرستانه» ياد مي‌کردند. حذف نماد يوزپلنگ، پرداخت هزينه به آديداس و اتنخاب پيراهن‌هاي کاملاً معمولي از جمله انتقادهاي چند روز اخير بوده که اتفاقاً همگي از سوي سرپرست کميته بازاريابي تأييد شده است. ممبيني ديروز نيز در گفت‌وگو با فارس همچنان از ادعاهايش دفاع مي‌كند: «براي طراحي پيراهن، آديداس اعلام کرده 9 الي 12 ماه وقت بايد صرف شود. اگر حرفي زدم و انتقادي شده حقيقيت را گفته‌ام و بلد نيستم دروغ بگويم. ضمن اينکه پيراهني که آديداس مي‌خواهد در اختيار ما قرار دهد، مورد تأييد کادر فني و فدراسيون نيز قرار گرفته است. وقتي کادر فني راضي است ما ديگر چه مي‌توانيم بگوييم؟! مگر مي‌شود قرارداد محرمانه منتشر شود؟ کدام فدراسيون در دنيا اين کار را انجام مي‌دهد؟»

حذف يوز به دلايل علمي!

سرپرست کميته بازاريابي فدراسيون فوتبال برخلاف انتقادهاي مطرح شده در خصوص حذف نماد يوزپلنگ، از دلايل علمي اين موضوع سخن مي‌گويد: «تصوير يوزپلنگ به دليل مسائل فني و علمي حذف شد. براي تنفس بهتر بازيکنان امکان چاپ عکس يوز روي پيراهن‌ها نبود. از سويي کشور ما خاص است و ما محدوديت‌هايي هم داريم. ضمن اينکه براي گذاشتن يوز ايراني روي پيراهن بايد چاپ صورت گيرد که همين باعث بي‌کيفيتي پيراهن مي‌شود، اما ساير کشورها اگر لوگوي خاصي روي پيراهن‌شان ديده مي‌شود، طرح خود پارچه است. ما به دليل کمبود وقت نمي‌توانستيم روي پارچه يوزمان را طراحي کنيم.»

حمايت وزارت از فدراسيون

معاون وزير ورزش برخلاف منتقدان با خيالي آسوده و بدون هيچ نگراني از عقد قرارداد با نمايندگي آديداس حمايت مي‌كند. محمدرضا داورزني در گفت‌وگويي راديويي به شعار سال و حمايت از توليدات داخلي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اولاً که بايد بگويم سياست کلي وزارت ورزش و جوانان حمايت از برندهاي داخلي است. براي کمک به توليد داخلي، ايجاد اشتغال و برندسازي، وزارت ورزش و جوانان کاملاً از محصولات داخلي حمايت مي‌کند. پس از بيانات مقام معظم رهبري نيز به تمام فدراسيون‌ها اعلام شد تا در مسابقات داخلي از وسايل ايراني استفاده کنند. در حال‌ حاضر در فدراسيون فوتبال ۱۸ تيم‌ ‌ملي در حال‌ فعاليت هستند که تعداد ۱۷ تيم از برندهاي داخلي استفاده مي‌کنند. در گذشته قراردادي با نام «قرارداد ‌اسپانسري» بسته شده بود که بر اساس آن طرف قرارداد بايد ضمن تأمين لباس‌هاي تيم‌ ‌ملي مبلغي را نيز به عنوان ‌اسپانسر پرداخت مي‌کرد، اما بر اساس تصميم شوراي سياستگذاري در دولت که ورود محصولات ورزشي خارجي به کشور را ممنوع اعلام کرده، طبيعي است که درباره برندهاي خارجي از قرارداد ‌اسپانسري به سمت قرارداد تجاري حرکت کنيم. يک محصول خارجي براي تبليغات، ‌اسپانسر يک تيم مي‌شود، اما زماني که محدوديت‌هايي از سوي دولت براي ورود کالاهاي خارجي اعمال مي‌شود، قراردادها تجاري بسته مي‌شود. با توجه به اينکه قرارداد فدراسيون فوتبال از پيش بسته شده بود تا پايان جام ملت‌هاي آسيا اين قرارداد ادامه‌ دارد، ضمن اينكه بايد اين را هم در نظر بگيريم که تخفيف خوبي گرفته‌ايم. وزارت ورزش و جوانان قطعاً نگاه ‌دقيق و اجمالي به همه مسائل دارد و نسبت به اتفاقاتي که در رشته‌هاي ورزشي رخ مي‌دهد، بي‌‌تفاوت نيست. هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال و نهادهاي نظارتي قطعاً بر نحوه بسته شدن قراردادها نظارت کامل دارند و هر جايي که نياز به اصلاح باشد اين کار صورت مي‌گيرد، اما در حال‌ حاضر روندي که فدراسيون فوتبال در پيش گرفته، مورد قبول وزارت ورزش و جوانان است.»

واکنش تند به صداوسيما

گوشه و کنايه‌هاي رضا رشيدپور در برنامه «حالا خورشيد» سرانجام فدراسيون فوتبال را وادار به واکنش كرد. سادگي بيش از حد پيراهن تيم ملي در جام جهاني روسيه سوژه مجري معروف شد: «اين لباس از نظر تاکتيکي مهم است، چون کاملاً سفيد است و پشت و جلوي آن يکي است و وقتي بازيکنان ما در زمين دارند مي‌روند، انگار دارند مي‌آيند كه همين باعث گمراه شدن حريف مي‌شود. شما يک بار اين پيراهن را با پيژامه آبي چهارخانه ست کن، ببين چقدر زيبا مي‌شود.» با اينکه فدراسيون تاج در اين مدت اهميتي به انتقادها نداده بود، اما متلک‌هاي رشيدپور از سوي فدراسيون بي‌جواب نماند: «در حالي که روزشمار جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، به عدد ۵۹ رسيده و همه دنيا در تب و تاب آغاز اين رويداد بزرگ هستند، فصل مشترک ۳۱ تيم حاضر از جمع ۳۲ تيم، لذت بردن از فضاي بي‌بديل حضور در روسيه است و بي‌شک فقط تيم ملي ايران است که با برخي کج‌سليقگي‌ها تحت فشارهاي عجيب هر روز با مشتي شايعه روبه‌رو مي‌شود؛ فشارهايي که در کمال تأسف حتي تا راهروهاي رسانه ملي و روي آنتن هم پيش مي‌روند.»
بيانيه منتشر شده حاوي نکات کليدي بود که فدراسيون فوتبال به عنوان متولي اصلي فوتبال آنها را ناديده گرفته است. به غير از ايران و مراکش، ساير تيم‌هاي صعودکننده از پيراهن‌هاي خود در جام جهاني 2018 رونمايي کرده‌اند و 12 تيم حاضر در روسيه پيراهن آديداس به تن خواهند کرد. زمان زيادي را از دست داده‌ايم و براي اينكه از اين به بعد وارد فاز جام جهاني شويم، بهتر است اول از همه تکليف لباس تيم ملي را مشخص کنيم و بعد از آن منتظر حمايت‌هاي همه‌جانبه باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار