کد خبر: 916949
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در نشست «حجاب گوهر گمشده در جامعه، حق یا تکلیف» عنوان شد
یک مدرس و محقق دانشگاه گفت: مسئله حجاب یک مسئله فراجنسیتی است. برخی افراد که مخالف حجاب هستند آن را یک امر ضدجنسیتی و محدودیت صرف زنان به نفع مردان می‌دانند که این تحلیل وارونه متعارف دفاع کاذب از حقوق زنان است.
یک مدرس و محقق دانشگاه گفت: مسئله حجاب یک مسئله فراجنسیتی است. برخی افراد که مخالف حجاب هستند آن را یک امر ضدجنسیتی و محدودیت صرف زنان به نفع مردان می‌دانند که این تحلیل وارونه متعارف دفاع کاذب از حقوق زنان است.
به مناسبت هفته عفاف و حجاب نشست خبری پیرامون حجاب گوهر گمشده در جامعه، حق یا تکلیف به همت سازمان بسیج رسانه با حضور فروغ نیلچی‌زاده محقق و مدرس دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا مراسم نیلچی‌زاده در خصوص حق امروز جامعه خانواده و زنان در موضوع حجاب گفت: یکی از مهم‌ترین مسئله‌هایی که مطرح می‌شود این است که فاصله بین سلیقه فردی و حق اجتماعی چیست؟ هر کسی که در جامعه‌ای زندگی می‌کند طبیعی است باید خواسته‌های خود را با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند هماهنگ کند. اگر حقوق اجتماعی که به او داده می‌شود خلاف فطرت باشد قطعاً باید در قبال آن حرکت جدی انجام شود تا آن قوانین اصلاح شود، اما اگر این قوانین مطابق با نیاز‌ها است نه تنها برای حفظ آن قوانین باید تلاش بیشتر کرد بلکه باید ابعاد حقیقی را به نحوی آشکار کنیم تا کسانی که به دنبال ناهنجاری‌ها هستند فرصت پیدا نکنند.
وی ادامه داد: در نظام اجتماعی ما می‌پذیریم برخی از سلیقه و خواسته‌های فردی خود را بر حضور اجتماعی محدود کنیم، دومین اصل میزان تطابق این قوانین که حقوق و حدود ما را مشخص می‌کنند تا چه اندازه با واقعیت فطرت تطابق داشته باشد.
این استاد حوزه عنوان کرد: حجاب یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی است و باید تبیین شود این مسئله یک امر اجباری یا اختیاری است. در همه نظام‌های اجتماعی محدودیت‌های خودخواسته‌ای وجود دارد تا نظام اجتماعی کنترل شده و حقوق افراد حفظ شود.
نیلچی‌زاده تصریح کرد: آیا بی‌قانونی و حداقلی کردن قوانین در یک جامعه بهتر است یا افزایش میزان قوانین؟ رابطه بین حقوق و اخلاق که رابطه‌ای تنگاتنگ است و اگر قرار باشد ضمانت اجرای همه قوانین را به اخلاقیات بدون ضمانت اجرا تقلیل دهیم باید در جامعه بسیار فرهیخته‌ای باشیم که ضمانت اجرایی رشدیافتگی خود فرد است در حالی که چنین جامعه‌ای وجود ندارد. هرچه قوانین حقوقی به عرف رایج و قابل فهم تبدیل شود میزان ضمانت اجرا‌ها به حداقل می‌رسد.
نیلچی‌زاده مدرس دانشگاه عنوان کرد: مسئله حجاب یک مسئله فراجنسیتی است. برخی افراد که مخالف حجاب هستند آن را یک امر ضدجنسیتی و محدودیت صرف زنان به نفع مردان می‌دانند. به عنوان تحلیل وارونه متعارف دفاع کاذب از حقوق زنان است، نکته انحرافی این بحث اینجاست مسئله مهم‌تر از زن و حجاب که مسئله خانواده است. در حقیقت حجاب شامل مردان هم می‌شود و این افراد در موضوع حجاب و مسئله زن یک مفهوم اساسی‌تر را نادیده گرفته و آن مسئله خانواده است. در عین اینکه موضوع حجاب اختصاصی بحث زنان نیست و همه جوامع مختلف بر فراجنسیتی بودن پوشش متعارف و متناسب دست گذاشتند.
وی ادامه داد: جنگ تمام‌عیاری در جوامع مختلف علیه نهاد خانواده شروع شده است و خانواده به عنوان یک مدل متحجرانه شناخته می‌شود. برخی قوانین کشور‌های اروپایی و برخی ایالت‌های امریکایی علناً ایجاد نظام مشروع و رسمی خانواده را محدود می‌کنند؛ مثلاً اگر زن و مردی بنا بگذارند که یک خانواده را تشکیل دهند انواع تهدید‌ها برای آن‌ها وجود دارد از انواع مالیات‌ها تا انواع محدودیت‌ها برای آن‌ها اعمال می‌شود تا از تشکیل خانواده صرفنظر کنند.
مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص رسمیت پیدا کردن کلیسای شیطان ادامه داد: دنیای امروز تلاش می‌کند به نوعی رفتارسازی کند تا شبه خانواده‌هایی رقیب برای خانواده ایجاد کند مثلاً کلیسای شیطان‌پرست‌ها را رسمی می‌کنند و بعد از شکستن قداست کلیسا، ازدواج با حیوان را در آن رقم می‌زنند و به دنبال عرفی‌سازی و طبیعی کردن ضدارزش‌ها هستند.
وی افزود: ما تعریف فرادینی و دینی از حجاب داریم، حجاب در تعریف فرادینی خود، هنر مستورگی و پوشیدگی است که باعث می‌شود فرد در تعاملات خود انسان دیده شود، از انواع آسیب‌ها مصون بماند و مدیریت میدان غریزه جنسی را به دست بگیرد، اما در تعریف اصالتاً دینی آن، حجاب ساختار‌های دقیق و ظریفی دارد که به عنوان کارکرد آن مشخص شده است. حجاب اسلامی که ریشه در قرآن دارد یک حجاب فراجنسیتی است و مردان را هم شامل می‌شود.
مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچه خانواده قوی‌تر و محکم‌تر باشد جامعه رشد بیشتری دارد، برخی پوشش‌ها حریم خانواده را تهدید کرده و در نتیجه رشد تمدنی جامعه را تهدید می‌کند. رابطه بین حقوق و اخلاق یک رابطه تنگاتنگ است، حجاب یک سطح هنجاری و یک سطح ارزشی دارد، حجاب حداقلی و هنجاری باید قانونگذاری شده و برای رعایت آن ضمانت اجرایی تعیین شود.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد مطرح شدن نظرات متناقض در مورد رقص دختر جوان و بازداشت گفت: طی دو سال گذشته مقام معظم رهبری تأکید مؤکد بر برخورد و معرفی با اختلاسگران داشته‌اند، اما در این زمینه اقدام جدی صورت نمی‌گیرد، در مقابل برخی مسائل چنان پررنگ نشان داده می‌شود که ذهن مردم از سایر امور منحرف شود. رقص این دختر جوان به خودی خود یک منکر و ناهنجاری است، اما مطرح شدن در این ابعاد و پرداختن به آن در شرایط کنونی تا این حد الزام ندارد.
وی به شبهه اجباری نبودن حجاب در زمان پیامبر (ص) گفت: آن زمان حجابی بالاتر از حجاب حداقلی عرف رایج بوده است و طرح این مسئله مضحک است.
نیلچی‌زاده اظهار کرد: احیای قداست ازدواج و ترویج فرهنگ ازدواج، احیای ویژگی‌های ناب فرهنگی همچون عفاف و غیرت و اهتمام به شناساندن فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک فرهنگ تمدن‌ساز می‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از شرایط حال حاضر حجاب و عفاف در جامعه باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار