کد خبر: 917102
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
سیمای حقیقی مسئله حجاب (۴)
اسلام نه می‏‌گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می‏گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد- بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است- و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می‏‌کند.  اسلام هرگز نمی‏‌خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید.
تلخیص: محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: در قسمت‌های گذشته خلاصه بخش‌هایی از فصل سوم کتاب مسئله حجاب اثر استاد شهید مرتضی مطهری آورده شد که در آن‌ها به معنای لغوی حجاب، تاثر حجاب بر آرامش روانی جامعه و استحکام پیوند‌های خانوادگی اشاره گردید. در ادامه به سومین و چهارمین دلایل حجاب از منظر شهید مطهری می‌پردازیم.

۳. استواری اجتماع

کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‏‌کند. برعکسِ آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده‌‏اند و گفته‏‌اند: «حجاب موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است» بی‌حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی اجتماع است.

آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعداد‌های اوست حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه می‏‌گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می‏گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد- بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است- و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می‏‌کند. اسلام هرگز نمی‏‌خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید. پوشانیدن بدن به استثنای وجه و کفّین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست.
 
آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت‌جویی‌های شهوانی است. آیا اگر پسر و دختری در محیط جداگانه‌‏ای تحصیل کنند و فرضاً در یک محیط درس می‏‌خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هیچ گونه آرایشی نداشته باشند بهتر درس می‌‏خوانند و فکر می‌‏کنند و به سخن استاد گوش می‌‏کنند یا وقتی که کنار هر پسری یک دختر آرایش کرده با دامن کوتاه تا یک وجب بالای زانو نشسته باشد؟ آیا اگر مردی در خیابان و بازار و اداره و کارخانه و ... با قیافه‏‌های محرّک و مهیج زنان آرایش کرده دائماً مواجه باشد بهتر سرگرم کار و فعالیت می‌‏شود یا در محیطی که با چنین مناظری روبرو نشود؟ اگر باور ندارید، از کسانی که در این محیط‌ها کار می‌‏کنند بپرسید.  هر مؤسسه یا شرکت یا اداره‏‌ای که سخت مایل است کار‌ها به خوبی جریان یابد از این نوع آمیزش‌ها جلوگیری می‌‏کند.  اگر باور ندارید تحقیق کنید.

حقیقت این است که این وضع بی‌‏حجابی رسوا که در میان ماست و از اروپا و آمریکا هم داریم جلو می‏‌افتیم از مختصات جامعه‏‌های پلید سرمایه‌داری غربی است و یکی از نتایج سوء پول پرستی‌‏ها و شهوترانی‌های سرمایه داران غرب است و یکی از طرق و وسائلی است که آن‌ها برای تخدیر و بی‌‏حس کردن اجتماعات انسانی و درآوردن آن‌ها به صورت مصرف کننده اجباری کالا‌های خودشان به کار می‏‌برند.

«اطلاعات» ۵/ ۹/ ۴۷ گزارشی از اداره کل نظارت بر مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی نقل کرده است. درباره لوازم آرایش چنین می‏‌نویسد: «تنها در ظرف یک سال ۲۱۰ هزار کیلو مواد و لوازم آرایش از قبیل ماتیک، سرخاب، کرم، پودر، سایه چشم برای مصرف خانم‌ها وارد شده است. از این مقدار ۱۸۱ هزار کیلوگرم آن انواع کرم بوده است. در این مدت به ۱۶۵۰ قوطی و ۲۵۰۰ دوجین پودر صورت و ۴۶۰۴ عدد روژ لب، ۲۲۸۰ عدد صابون لاغری، ۲۲۸۰ آمپول آرایشی اجازه ورود داده شده است.  البته باید ۳۱۰۰ عدد سایه چشم و ۲۴۰۰ خط چشم را نیز به آن اضافه کرد.»

آری باید زن ایرانی به بهانه «تجدد» و «تقدم» و «مقتضیات زمان» هر روز و هر ساعت با وسائلی که در دنیای سرمایه‌داری تهیه می‏‌شود خود را در معرض نمایش بگذارد تا بتواند چنین مصرف کننده لایقی برای کارخانه‌‏های اروپایی باشد.  اگر زن ایرانی بخواهد خود را فقط برای همسر قانونی و یا برای حضور در مجالس اختصاصی زنان بیاراید، نه مصرف کننده لایقی برای سرمایه داران غربی خواهد بود و نه وظیفه و مأموریت دیگرش را که عبارت است از انحطاط اخلاق جوانان و ضعف اراده آنان و ایجاد رکود در فعالیت اجتماعی، به نفع استعمار غرب انجام خواهد داد. در جامعه‏‌های غیرسرمایه‌داری با همه احساسات ضد مذهبی که در آنجا وجود دارد کمتر شنیده می‏‌شود که چنین رسوایی‌ها به نام آزادی زن وجود داشته باشد.

۴.  ارزش و احترام زن

مرد به ‏طور قطع از نظر جسمانی بر زن تفوّق دارد.  از نظر مغز و فکر نیز تفوّق مرد لااقل قابل بحث است.  زن در این دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد، ولی زن از طریق عاطفی و قلبی همیشه تفوّق خود را بر مرد ثابت کرده است.

حریم نگه داشتن زن میان خود و مرد یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند.  اسلام مخصوصاً تأکید کرده است که زن هر اندازه متین‏‌تر و با وقارتر و عفیف‌تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده می‏‌شود.

بعداً در تفسیر آیات سوره احزاب خواهیم دید که قرآن کریم پس از آنکه توصیه می‏‌کند زنان خود را بپوشانند می‏فرماید: «ذلِک ادْنی‏ انْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ‏» یعنی این کار برای اینکه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختیار مردان قرار نمی‌‏دهند بهتر است و درنتیجه دور باش و حشمت آن‌ها مانع مزاحمت افراد سبک‌سر می‏‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر