به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،حجت الاسلام محمد قطبی در همایش مبلغان مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین که با هدف تأکید بر رسالتهای تبلیغی خواهران حوزوی در عرصههای سنتی و نوین برگزار شد، اظهار داشت: در فضای ارتباطات انسانی در طول تاریخ بشریت تغییرات و تحولات مختلفی شکل گرفته است.
وی افزود: در برهه زمانی پیشا دیجیتال، یکی از سطوح ارتباطات انسانی ارتباطات، بین فردی بود اما بعد از پیدایش فضای دیجیتال ابزارهای پیامرسان متعدد در سطح دنیا و ایران ایجاد شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه با کشف بشر در حوزه سایبر مدل ارتباط انسانی تغییر شکل و سبک پیدا کرد، ابراز داشت: اکنون آن سطح ارتباط دو سویه چهره به چهره به پیامرسانهای دیجیتال آنلاین و آفلاین تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این دگرگونی ارتباطات تاثیر بزرگ و بسزایی در رفتار و سیمای فرهنگ دارد، گفت: سطح دوم ارتباط انسانی، ارتباطات فرا فردی است که به آن ارتباط اجتماعی میگوییم.
قطبی ادامه داد: در فضای قدیمی ارتباطات اجتماعی در مکانهایی که انجمنی از مردان و زنان براساس کارکردی مشترک ایجاد کرده بودند شکل میگرفت اما امروزه این تعاملات جای خود را به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام داده است.
وی افزود: سطح سوم از روابط انسانی هم ارتباطات علمی بود که در پیشا دیجیتال به سبک حضوری، کلاس، همایش، سمینار و کارگاه آموزشی در فضایی که استاد و شاگرد حضور داشتند، برگزار میشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: درست است که ما هنوز بسیاری از این سبک ها را داریم اما کافی است بررسی کنید در دنیا چقدر از سیستمهای ارتباطات علمی انسانی در سبک قدیمی باقی مانده و چه سهمی در مدلهای نوین آمده است.
وی تاکید کرد: اصفهان ۳۲۰ هزار دانشجو دارد که میانگین ۳ ساعت کلاس میروند و یک میلیون نفر ساعت آموزشی در ایام تحصیل شکل میگیرد اما در فضای سایبر بسیاری از کلیپها و فیلمهای آموزشی بالای چند صد میلیون بار دیده میشود که همه مدیون پیدا شدن دیجیتال است.
قطبی با اشاره به ارتباطات شبکهای گفت: ارتباطات شبکهای گستردهتر از ارتباطات اجتماعی است برای مثال گروه سازی، قبیله سازی و این موارد است که قبل از سایبر به ساخت گروههای فامیلی و تیمهای دوستی محدود میشد و در برخی زمانها مانند عاشورا و مهمانیها نمود بیشتری پیدا میکرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: امروز در پلتفرمها، لانچرها و شبکههای بسیار وسیعی با استفاده از دیجیتال گروههای بسیاری را ساخته و نمونه کوچک آن گروههایی است که در شبکههای اجتماعی میسازیم.
وی اظهار داشت: در حوزه رفع ابهام و حل یک پرسش در عصر گذشته سبک سنتی وجود داشت اما اکنون در کمتر از سه ثانیه جستوجو میتوانید به دادههای سطح یک، در سه دقیقه به دادههای سطح دو و در ۳۰ دقیقه به دادههای عمیق برسید.
قطبی ابراز داشت: در قدیم یک بچه برای بازی کردن باید منتظر دوستان خود و شرایط مساعد جوی و مکانی میماند و درنهایت روزی سه ساعت بازی میکردیم اما اکنون ارتباطات تفریحی انسانی آنلاین شده و با بازیهای رایج دنیا ارتباط میگیرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سطح ترمینالینگ یا ارتباطات دریافت خدمت ادامه داد: امروزه ترمینالهای نقطه به نقطه به صنعت ترمینالهای مارکتی تبدیل شده است و در ارتباطات سیاسی و پزشکی و حوزه سلامت و غیره هم تغییرهای بزرگی بوجود آمده است.
وی افزود: آنچه در پیش روی ماست در جامعه وحشت آور است، ما با این صنعت دچار چنین تحولات و تغییرهایی شدیم و سوال این است وظیفه و الگوهای تبلیغی مبلغانی که متولی آموزشهای فرهنگی و دینی هستند مانند قبل است؟.
قطبی با تاکید بر تغییر روشهای تبلیغی و تطابق با وضعیت فعلی گفت: امروز ۴ صنعت بالای سر ماست که اگر از الن مبلغان خود را بشناسند و مهارتهایشان تقویت کنند، شاید بعداً بتوانند نقش آفرین باشند.
وی افزود: در فضای تبلیغی اگر انسانهای بزرگ فضای امروز را حس نکنند و وارد میدان نشوند، زمین خواهند خورد، از سطح مرجیعت تا تبلیغ و امام جماعت اگر فضا را درست حس و درک نکنیم زمین میخوریم کما اینکه در برخی موارد چون پوشش و حجاب اسلامی در بخشهایی زمین خوردهایم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: در همین اصفهان روزی تصور نمیکردند خانمی سوار دوچرخه باشد اما امروز شاهد آن هستیم چون نتوانستیم مدیریت کنیم اما در حوزه زیارت و عزاداری توانستیم موضوع جدید را مدیریت کنیم و جزء مولفههای غرورآفرین ماست.