سهشنبه گذشته جلسه ۸۱۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر حسن روحانی برگزار شد. دستور اصلی این جلسه، رسیدگی به موضوع سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) و مدارس تیزهوشان بود که معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گزارشی در این رابطه ارائه کرد.
با توجه به ضرورت رسیدگی به این موضوع و اصلاح و به روزرسانی اساسنامه آنها پیشنهاداتی در این راستا مطرح شد. بر این اساس کمیتهای متشکل از وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، با حضور غلامعلی حداد عادل و به مسئولیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و با جمعبندی پیشنهادات تا هفته آینده، اساسنامه مشترک نهایی را آماده و برای تصمیمگیری نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم. این گزارشی است که محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرین جلسه شورا ارائه کرده است. البته این گزارش، تفاوتهای ماهوی با سایر گزارشها در مورد جلسه ۸۱۱ دارد. از جمله غیبت سیدمحمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش در این جلسه که موضوع سمپادها را از دستور کار خارج کرده است. آنچنان که عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود ماجرای جلسه ۸۱۱ را اینطور شرح داده: «بررسی اساسنامه سمپاد دستور اول جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و به دلیل اهمیت این دستور، برنامه سخنرانیام را در همایش سراسری دانشجویان مستقل در کرمانشاه لغو کردم. متأسفانه حضور نداشتن وزیر محترم آموزشوپرورش باعث شد تا پس از یک بحث کوتاه مقدماتی، بررسی این اساسنامه به آینده موکول شود. بلاتکلیفی در این موضوع مهم خیلی شایسته نیست. هر چند که رویکرد رئیسجمهور محترم و دبیر محترم شورا نسبت به این موضوع در جای خود مثبت و دلسوزانه است.» با توجه به اینکه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو هفته یکبار برگزار میشود و الزام قانونی وجود ندارد که دستور جلسه قبل در دستور جلسه بعدی نیز باشد، غیبت وزیر آموزشوپرورش میتواند یک فرافکنی تلقی شود. علاوه بر اینکه این شائبه را تقویت میکند که حذف آزمونهای استرسزا از پایههای ابتدایی، تمام دلیل بیمهری به سمپادها نیست. با غیب بطحایی اساسنامه مدارس سمپاد بررسی نشد و وزیر مدام با تخطئه اساسنامه مزبور اهداف خود را دنبال میکند و گونههای متعدد مدارس را مخل تحقق اهداف تربیتی میداند و به پشتوانه مصوبات داخلی وزارت متبوعش سمپاد را محدود و در عوض تنها در شهر تهران ظرف یکسال ۱۲۴ مدرسه غیردولتی راهاندازی میکند. اگر هم بدون حضور وزیر آموزشوپرورش اساسنامه تغییری کند، مصوبه را بدون تأثیر نظر کارشناسی و اجرایی آموزشوپرورش فاقد الزامات اجرایی معرفی کند و بعد هم از این ستون تا آن ستون فرجی است! تا سیاستهای خارج حاکمیتی آموزشوپرورش دوام پیدا کنند و در نهایت مقاومت محترمانهای در برابر مصوبات خارج از شورای معاونان این وزارتخانه شکل گرفته است که دستکم تا پایان دولت جوابگو است.