«گندم از گندم بروید جو ز. جو» و این نیمبیت عبرتآموز بهترین گزینه برای مدیران کلان است تا در زمان انتخاب مسئولان اجرایی دقت بیشتری داشته باشند که کار را به کاردان بسپارند نه هرکس از راه رسید و مدرک دکتری در یک دست و توصیهنامهای در دست دیگر دارد به مدیریتهای حساس گمارده شود! فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسب عید غدیر خم پیرامون سست بودن کارایی رسانهها در انعکاس اخبار و تحولات داخلی میتواند همچون همیشه چراغ راه مسئولان باشد تا چشمهایشان را باز کنند و واقعیتهای آماری خود را مدنظر داشته باشند! تحقیق و تفحص اگر به رسانه ملی رسید چه بهتر که از استانها شروع شود و ملاک آن همین جشنواره اخیر تولید باشد که در آغازین روزهای شهریور امسال در منطقه خوش آبوهوا و توریستی چغاخور و در کنار دریاچه طبیعی و فضای رؤیایی بام ایران یعنی استان چهارمحال و بختیاری برگزار گردید تا مثل همیشه هزینه کلانی بر دوش رسانه ملی تحمیل نماید و شرکتکنندگان از پایتخت فاصله پنج ساعتی را با استفاده از هواپیمای چارتر طی کرده و از فرودگاه بینالمللی اصفهان با اتوبوسهای vip به چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری بروند. البته این گروه ۱۵۰ نفری سوای کسانی بودند که بهوسیله اتومبیلهای دولتی و دربستی از دیگر مراکز سراسر کشور به این سو آمدند تا چند روزی را مهمان رسانه ملی باشند و هوایی تازه نمایند و از فوقالعاده مأموریت و هزینه سفر آن بهرهمند شوند حال اینکه اقتصاد مقاومتی حکم میکند تا رسانه ملی نیز این بودجه مختصر را صرف ارتقای برنامههای شاد و همچنین افشاگرانه از سقوط اخلاقی غرب و دیگر دشمنان اسلام و کشور نمایند، اما اینچنین نشد! شاید بعضی از مشورتها با مشاوران در این زمینه توسط مدیران کلان با، اما و اگرها مواجه است و جواب نمیدهد همانگونه که وزیر بهداشت در بازدید سرزده شبانه خود از داروخانهها اعلام میکند: گزارشاتی که به من دادهاند مبنی بر آرامش بازار دارو است درحالیکه اینچنین نیست! اماایکاش انجام اینگونه هزینههای سنگین در دامنه رسانه ملی که با کمبود درآمدهای تبلیغاتی نیز روبهرو است مؤثر واقع و هر سال وضعیت تولید بهتر از سال قبل شود درحالیکه نتایج بهدستآمده از بررسی برنامههای تولیدی در مراکز استانها در این جشنواره رنگ دیگری دارد! مراسم اختتامیه جشنواره تولید استانهای صداوسیما نهتنها نتوانست این نتیجه مطلوب را گواهی دهد بلکه نشاندهنده عقبگرد در مراکزی بود که از امکانات و بودجه و وسعت بیشتری برخوردارند که مدیریت ضعیف و ناکارآمد آنها در طول این سالها باعث پسرفت در تولید برنامههای کیفی این استانها که پسوند کلان را هم به همراه دارند شده است! نگاهی به وسعت و تأسیسات موجود این رسانه در کلانشهر اصفهان و همچنین مجموعه قدیمی آن در ساحل زایندهرود که سالهاست بلااستفاده رهاشده درحالیکه میتواند پاسخگوی نیازهای متعدد و ضروریبخش فرهنگی کلانشهر باشد یا کانونی برای اقامت ازکارافتادگان و بازنشستگان همین نهاد و درنهایت موزهای بهمنظور ارائه تاریخ ۸۰ ساله رسانه شنیداری و دیداری با استفاده از فراخوان برای ارائه اقلام در اختیار جامعه و همچنین موجود در انبارهای آن سازمان و حضور سه چهره ماندگار این رسانه یعنی استادان پیشکسوت ازجمله آقایان توصیفیان، غزالی و نوایی ایجاد گردد و اگر میسر نشد حداقل به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی در اختیار بخش فرهنگی خصوصی قرار گیرد تا منافع آن به بیتالمال و بازدهیاش به جامعه برسد. آنچه قابل ذکر است به شهادت آرشیو روزنامه «جوان» بارها نحوه اداره و تولید محتوای این رسانه و بهخصوص شنیداری آن مورد نقد قرارگرفته که هیچکدام با پاسخ روبهرو نبوده است زیرا مدیریت قبلی آن که این روزها تغییر یافته ظرف چند سال گذشته نهتنها پیشرفتی را در روند تولید ایجاد ننموده بلکه فرصتها را نیز در این زمینه از دست دادهاند! این موضوع بحث تازهای نیست زیرا تذکرات خالصانه در روزنامههای محلی و سراسری گویای توضیحاتی در اینباره میباشد و امروز میبینیم صداوسیما در کلانشهر و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی و در جشنواره تولید محتوای مراکز استانها از آخر رتبه اول را به خود اختصاص داده! درحالیکه استان چهارمحال و بختیاری که روزگاری یکی از شهرستانهای استان اصفهان به نام دهکرد بوده است و در این دوره میزبانی جشنواره را در منطقه توریستی چغاخور خود عهدهدار شده علاوه بر کسب مقام اول کشور در برگزاری نیز موفق بوده و مرکز اصفهان کمترین امتیاز قابلتوجه را کسب کرد که درنتیجه از آخر اول شده است!
*روزنامهنگار پیشکسوت