کد خبر: 925074
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
مرگ دلخراش 274كودك طي دوسال
بالا بودن حوادث مرگبار رانندگي در جاده هاي كشور سبب شده تا ايران يكي از پر تلفات ترين كشورهاي جهان دراين زمينه باشد. آمارها نشان مي دهد بيشترين كشته هاي رانندگي در كشوردرميان افرادي است كه بين صفر تا 30 سال سن دارند ،با اين حال كرمان از جمله استانهايي است كه ...

محمدرضا سوري

 

بالا بودن حوادث مرگبار رانندگي در جاده هاي كشور سبب شده تا ايران يكي از پر تلفات ترين كشورهاي جهان دراين زمينه باشد. آمارها نشان مي دهد بيشترين كشته هاي رانندگي در كشوردرميان افرادي است كه بين صفر تا 30 سال سن دارند ،با اين حال  كرمان از جمله استانهايي است كه دراين زمينه بالاترين آمار را به خود اختصاص داده است،موضوعي كه موجب شد تا سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اعلام كند:« ۲۷۴ کودک صفر تا ۱۸ سال طی دو سال گذشته در حوادث جاده‌ای استان کرمان کشته شده‌اند.»

*****

 وجود 115 نقطه حادثه خیز ، سرعت وتردد بالا وكمبود مناطق امن عبوري براي پياده ها خصوصا كودكان ازجمله دلايلي است كه سبب شده تا آمار تلفات حوادث رانندگي در جاده هاي استان كرمان با روند فزوني مواجه شود.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان نقاط حادثه‌خیز بسیار زیادی است مي گويد:« برای رفع این نقاط حادثه‌خیز مهم چاره‌اندیشی سریع و اقدام لازم است. »

احمد حمزه مي افزايد:«با وجد اينكه در سالهاي اخير اقدامات خوبي دراين زمينه انجام گرفته است اما با توجه به تعداد  بالاي اين مناطق جاي دارد تا در اين زمينه اقدام شود.»

تنها 18 دوربین دستی کنترل سرعت در جنوب کرمان

از آنجا كه سرعت بالاي خودروهاي عبوري در جاده هاي كرمان نقش بالايي  دربروز حواث رانندگي دراين استان دارد لذا وجود تعداد بالاي علايم رانندگي مي تواند در كنترل وكاهش تلفات داشته باشد.

 

فرمانده قرارگاه پلیس‌راه جنوب استان کرمان با تاييد اين موضوع مي گويد:« 18 دوربین دستی در جنوب کرمان وجود دارد که جوابگو این منطقه نیست.»

‌دادمولا آبکاربا اشاره به اينكه  قرارگاه پلیس‌راه جنوب استان کرمان در سال 91 از قرارگاه کرمان مستقل شده است و امروز پنج پاسگاه پلیس در جنوب استان کرمان داریم، مي افزايد:« در جنوب استان نیاز به دو پاسگاه پلیس‌راه در شهرستان‌های عنبرآباد و منوجان داریم.»

فرمانده قرارگاه پلیس‌راه جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه پاسگاه جیرفت به کهنوج نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است ادامه مي دهد: «مسیر جیرفت-بافت و جیرفت-کهنوج دوربین کنترل سرعت دارد و این دوربین‌ها در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارند.«

وی با بیان اینکه عملکرد دوربین‌های کنترل سرعت در جنوب کرمان و در مسیر باغ‌علیشیر به جیرفت و جیرفت به کهنوج بسیار خوب و در کاهش تصادفات اثرگذار بوده است مي گويد:« تنها 18 دوربین کنترل سرعت دستی در جنوب کرمان وجود دارد که جوابگوی منطقه نیست.»

جاده هايي پرتردد

استان کرمان به کارگاه جاده سازی تبدیل شده است اما در عمل استان کرمان همچنان از وجود جاده های دو طرفه رنج می برد و بسیاری از راههای پر حادثه استان کرمان پس از گذشت سالها از آغاز پروژه های عمرانی همچنان به دلیل اعتبارات قطره چکانی به کندی پیش می روند که می توان به جاده کرمان – بم، کرمان – زرند، کرمان – راور و سیرجان بندرعباس اشاره کرد.

هر یک از این جاده ها که بعضا بار ترافیکی بنادر جنوبی و جنوبشرقی و مرزهای افغانستان و پاکستان را به دوش می کشند از پر حادثه ترین جاده های کشور محسوب می شوند اما داستان بهسازی این جاده ها سر دراز دارد و گویی امکان بر طرف کردن نقاط حادثه خیز این جاده ها به آینده موکول شده است.

از سوی دیگر وسعت جاده های در بزرگترین استان کشور سبب شده است نظارت و کنترل از سوی دستگاههای مختلف بر جاده ها کمتر نمود داشته باشد.

مشکل دیگری که از سوی کارشناسان این بخش به عنوان یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات رانندگی در کرمان بیان می شود طولانی بودن راههای استان کرمان و کویری و یک نواخت بودن جاده ها است.
 

این در حالی است که که جاده های استان کرمان علیرغم وعده های داده شده برای احداث مجتمع های بین راهی از کمترین امکانات در این بخش برخوردار است و در واقع این دو عامل دست به هم می دهند تا راننده در زمان اندک دچار خستگی ناشی از راه طولانی و یکنواختی جاده شود.
 به همین علت است که خواب آلودگی عدم، عدم دقت به جلو و واژگونی خودرو از مهمترین دلایل بروز تصادف در استان کرمان محسوب می شوند.
 از سوی دیگر سرمایه گذاری در زمینه توسعه راههای روستایی و توجه کمتر به بهسازی راههای اصلی سبب شده است راههای فرعی و روستایی که از نظارت کمتر پلیس راه نیز برخوردار هستند به یکی از کانونهای حادثه خیز استان تبدیل شوند.

اين درحالي است که طبق آمار نیروی انتظامی 50 درصد از حوادث رانندگی جاده ای استان کرمان تنها در 16 درصد از راههای استان روی می دهد که شامل محورهای رفسنجان – کرمان، سیرجان – شهر بابک، ماهان – بم، سیرجان – بندرعباس و جیرفت – کهنوج می شود.

جاده هاي كرمان قتلگاه كودكان

 استان کرمان در سال گذشته رتبه دوم کشور را در تلفات جاده ای به خود اختصاص داده به طوری که یک هزار و ۹۹ نفر جان خود را در استان کرمان از دست داده اند.

اين درحالي است كه 274 کودک صفر تا ۱۸ سال طی دو سال گذشته در حوادث جاده‌ای استان کرمان کشته شده‌اند.

سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با تاييد اين موضوع وبا اشاره به اینکه ۸۶۰ نفر از کشته ها، در جاده ها جان خود را از دست داده اند،مي گويد:« بیشترین تلفات را دربازه زمانی یک ماهه از ۱۰ شهریورماه تا ۱۰ مهرماه داشته‌ایم این در حالی است که در این مقطع بحرانی برای سال جاری، کشیک ویژه ثابت و سیار در نقاط حادثه خیز استان فعال کرده‌ایم تا کمک پلیس باشیم.»

احسان عراقی زاده با اشاره به اینکه ۴۴ درصد تلفات حوادث جاده ای ناشی از واژگونی است، مي افزايد:« دراین زمینه استان کرمان رتبه چهارم کشور را دارد زیرا جاده های ما طولانی، کفی و کویری است و همین موضوعات موجب خواب آلودگی رانندگان می شود.»

این مسئول در ادامه با اشاره به آمار کودکان کشته شده در حوادث جاده ای استان کرمان طی دو سال گذشته ادامه مي دهد: «در سال ۹۵ تعداد ۴۶ و در سال ۹۶ تعداد ۵۸ کودک صفر تا ۶ سال جان خود را در سوانح جاده ای استان از دست داده اند ضمن آنکه ۱۸ کودک ۷ تا ۱۱ سال در سال ۹۵ و ۲۰ کودک ۷ تا ۱۱ سال در سال گذشته در حوادث جاده‌ای استان کشته شده اند.»
اين اظهارات درحالي است كه در سال ۹۵ تعداد ۶۷ و در سال ۹۶ تعداد ۶۵ کودک ۱۲ تا ۱۸ سال در سوانح رانندگی استان کرمان جان خود را از دست داده اند.
سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان  با بيان اینکه هدفگذاری ایمنی را روی سن صفر تا شش سال گذاشته‌ایم، مي گويد:« پلیس باید کنترل و مردم رعایت کنند، زیرا در کشته شدن بچه‌ها کسی غیر از والدین مقصر نیست. کودک در صندلی عقب خودرو نشسته و کمربند ایمنی ندارد و در زمان تصادف از خودرو به بیرون پرت می‌شود.»

عراقی زاده با تاکید بر اینکه همه تلاشمان را به کار می گیریم تا از کشته شدن حتی یک کودک جلوگیری کنیم، مي افزايد: «هشت دهم درصد تلفات حوادث رانندگی استان مربوط به سواری کرایه‌هاست البته نه رانندگانی که تاکسی دارند و حرفه‌ آنها رانندگی است، رانندگان شخصی در تلفات جاده‌ای مورد بحث ما هستند.»
وي با تاکید بر فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها و آموزش و پرورش ادامه مي دهد: «باید بهزیستی را نیز به میدان بیاوریم زیرا فراموش شده و در راستای فرهنگ‌سازی نیاز به همکاری دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و صدا و سیما داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار