مسعود پزشکیان در همایش ملی سوادآموزی و توسعه مهارتها در مجتمع فرهنگیان تبریز اظهار کرد: در همه کشورهای توسعه یافته، آموزش براساس شناخت جامعه یا براساس جامعه اتفاق افتاده است.
وی با تاکید به اینکه متاسفانه در کشور به جامعه نگاه نمیشود تا به تبع آن آموزش داده شود، افزود: اگر مسوولان چنین نگاهی داشتند، براساس آن جامعه را پیش میبردند و الان در این جایگاه نبودیم.
نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: باید آموزش در کشور برای همه اقشار متناسب با نیازهایشان باشد، مثلا برای یک خانواده فقیر و بیکار، باید آموزش چگونگی نان درآوردن آموزش داده شود.
وی با تاکید به اینکه همه موضوعات و کل دنیا دچار تغییر و تحولاتی شده است که ما با آن تحولات بیگانه هستیم، گفت: بنده در سالهای تحصیل خود به معنای واقعی نمیدانستم انتگرال، سینوس و کسینوس یا انشا به چه دردمان میخورد چراکه فقط گفتند، حفظ کنید و هیچکسی نبود که به ما بگوید برای چه باید یاد بگیریم.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حتی در رشته پزشکی وقتی سوالی میپرسیدیم، فقط میگفتند حفظ کنید و کسی دلیل آن را نمیگفت و این ناشی از ناآگاهی است.
وی بیان کرد: اگر گروه هدف و وظایف مشخص شود، قطعاً مشکلات حل میشود چراکه هر مداخلهای یک روش دارد و متاسفانه نگاه مدیران علمی و تخصصی نیست.
پزشکیان با تاکید به اینکه با دستور مملکت درست نمیشود، افزود: متاسفانه همزبانی و نگاه مشارکت وجود ندارد و باید این موضوع در سیستم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه گاهاً از بنده سوالاتی میشود و بنده به صراحت میگویم که نمیدانم که البته این نمیدانم گفتن بنده انتقادات زیادی داشته است، توضیح داد: حتی یکی از مسوولان یک بار گفته بود که این چه نایب رئیسی است که هیچ چیز را نمیداند که بنده پاسخ دادم باز خوب است که من میدانم که نمیدانم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بنده همیشه درس خوانده و جزو رتبههای برتر بودم و با هیچ سهمیهای به جایی نرسیدهام، با اینکه تخصص بنده قلب است ولی مشکلات داخلی قلب را نیز به متخصص خودش ارجاع میدهم، با اینکه میتوانم نسخهپیچی کنم ولی معتقدم باید هر کاری را متخصص خودش انجام دهد زیرا بریدن و دوختن که کاری ندارد.
وی افزود: بعد از چندین سال جراحی، بخشهای مختلف جراحی را به متخصص خودش واگذار میکنم و با اینکه میتوانم انجام دهم ولی میدانم که باید تخصص و تمرین در این رابطه داشته باشم ولی نمیدانم چرا برخی در جامعه در مورد هر چیزی اظهارنظر کرده و حرفی برای گفتن دارند.
پزشکیان متذکر شد: اینکه ادعا داشته باشیم و در مورد هر چیزی نظری بدهیم، نشان از جهالت فرد است و تبعات این جهالت وضعیت کشور میشود چراکه ما دستاوردهای زیادی در انقلاب داشتیم ولی در حال حاضر آرمانهای انقلاب این نبود که مشاهده میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آن چیزی را که مدعی بودیم در عمل نشان دادیم، این موضوع نشان از ناآگاهی است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: ما برنامه پنج ساله تدوین میکنیم و هنوز ۱۰ درصد آن اجرا نشده، برنامه دیگری مینویسم در حالی که ابتدا باید برنامه قبلی اجرا شود و سپس به فکر برنامه دیگری بود.
وی اذعان داشت: ما همانند شاهی هستیم که صبح دستور بافتن میداد و شب دستور رشته کردن، چراکه هر مدیری میآید به جای اینکه کارهای مدیر قبلی را ادامه دهد، همه چیز را عوض کرده و سیاست خود را اجرا میکند.
پزشکیان مطرح کرد: حتی بنده شنیدم مدیری را بعد از پنج سال از پست خود برداشتند و دلیل این تغییر این بود که این فرد پنج سال تمام توان خود را گذاشته است و بهتر است فرد دیگری را بیاوریم.
وی با تاکید به لزوم نقشه راه برای حرکت درست در جامعه افزود: ما هنوز هم که هنوز است نمیدانیم چه باید بکنیم و باید نقشه راهی مناسب در یک صف منظم داشته باشیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خدمات دستگاه تعلیم و تربیت به قدری با ارزشمند است که معنای حیات را میدهد، گفت:کل هستی به انسان بستگی دارد و انسان به علم مرتبط است و اگر این تصور در من انسان شکل گیرد دیگر جز علم دنبال هیچ چیزی نمیرود.
وی با تاکید به اینکه نقشه راه ما باید براساس شناخت از جامعه باشد، گفت: اگر بدانیم چرا باید درس خواند و علماندوزی کرد و به یک رشتهای وارد قطعا عشق به آن کار نیز و در نتیجه انگیزه ایجاد میشود.
پزشکیان با تاکید به اینکه هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راهحلی نداشته باشد، افزود: اگر علم دانستن را بلد بودیم در این جایگاه نبودیم، پس باید برای واحد بودن و پیدا کردن زبان مشترک تلاش کنیم و بر حسب نیاز جامعه و جامعه شناختی جلو رویم.