کد خبر: 926013
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل ونقل شرکت بهینه ‎سازی مصرف سوخت گفت: خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودرو‌های خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
جوان آنلاين: مریم مهدی‎نژاد رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل ونقل شرکت بهینه ‎سازی مصرف سوخت با بیان این‎که مرحله دوم این طرح اول تیر ۱۳۹۷ آغاز شد، افزود: در مرحله دوم، استاندارد‌های مصرف سوخت سختگیرانه‎تر شده، به طوری‎که یک خودرو که در مرحله نخست، دارای برچسب انرژی «آ» (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را دریافت کند و یک رتبه افت کرد.

مهدی نژاد با اشاره به این‎که رده‌بندی برچسب خودرو از «آ» تا «جی» است، اضافه کرد: تاکنون خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب «ای» مصرف انرژی را دریافت کند.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل گفت: هشت محصول از ۶ کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.

وی ادامه داد: مرحله جدید اعطای برچسب‎های انرژی به خودرو‌ها ۲ سال دیگر انجام می‌شود، بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودرو‌های خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با بیان این‎که مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سخت‎گیرانه‎تر می‎شود، هشدار داد: با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودرو‌های خود در مصرف سوخت نکنند در ۲ سال آینده نیمی از خودرو‌های تولیدی کشور قادر به دریافت برچسب انرژی نخواهند بود.

مهدی‎نژاد گفت: در سال ۱۳۹۴ مصرف نهایی انرژی کشور معادل یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون بشکه نفت خام بود که ۳۰۴ میلیون بشکه از آن در بخش حمل‌ونقل مصرف شده است. وی افزود: ۴۷ درصد سوخت مصرفی بخش حمل‌ونقل به بنزین و ۳۵ درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.

رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت تصریح کرد: از ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرفی، ۲۵۸ میلیون بشکه به فرآورده‌های نفتی و بقیه به گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و دیگر سوخت‎ها مربوط است.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با بیان این‎که روند مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست، گفت: با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودرو‌ها در کشور بالاست.

مهدی‌نژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر ۲۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا ۷۹۷ و در ایتالیا ۶۷۹ است.

وی گفت: افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند ومجموع خودرو‌های سبک کشور ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است.

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به مصرف بالای سوخت خودرو‌های داخلی اشاره کرد و گفت: خودرو‌های داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت است؛ به این منظور در سال ۱۳۹۶ میانگین مصرف سوخت خودرو‌های کشور ۷، ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود.

مهدی‎نژاد افزود: در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ میانگین مصرف سوخت ۵، ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که قرار است در سال ۲۰۲۰ به ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد.
وی با بیان اینکه میانگین سالانه پیمایش خودرو‌ها در کشور ۲۰ تا ۲۲ هزار کیلومتر است، در حالی که در کشور‌های مختلف اروپایی ۸ هزار تا ۱۳ هزار کیلومتر قرار داردافزود: مشکل دیگر خودرو‌ها پایداری پایین آنهاست، یعنی این‌که پس از ورود به ناوگان جاده‎ای به سرعت مصرف سوخت آن‌ها از حالت عادی خارج می‌شود و بالا می‎رود.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت افزود: مشکل دیگری که سبب بالا رفتن مصرف سوخت خودرو‌ها در کشور شده پیمایش بالای آنهاست که نسبت به میانگین جهانی در حد بالایی قرار دارد.
 
منبع: افكارنيوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار