کد خبر: 926766
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
برخی می‌گویند محصولاتی که در قسمت پیشنهاد شگفت‌انگیز دیجی‌کالا ارائه می‌شوند، قیمت‌شان نسبت به قیمت قبلی سایت بالاتر عنوان می‌شود و با تخفیفی که می‌گیرند درواقع به قیمت حقیقی خود کالا می‌رسد

جوان آنلاین:‌ 27 تیرماه امسال بود که مدیران دیجی‌کالا در نشست خبری‌ای که به مناسبت همکاری با سایت روکلند و ارائه محصولات FMCG برگزار شده بود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جمع گفتند: «ما به هیچ‌عنوان از محصولات قاچاق استفاده نمی‌کنیم و به حقوق مشتری و فروشنده احترام می‌گذاریم و می‌توان گفت یکی از دلایلی که برخی محصولات، قیمتی بالاتر از بازار دارند هم این مورد است. ما می‌توانستیم کالای قاچاق را حتی با قیمتی پایین‌تر از بازار در سایت عرضه و مشتریان بی‌شماری جذب کنیم اما هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنیم و از هیچ‌گونه کالای قاچاقی در سایت استفاده نمی‌کنیم.» حرف و حدیث درمورد نحوه کسب‌وکار و فعالیت دیجی‌کالا در عرصه اقتصادی جامعه بسیار است، برخی می‌گویند قیمت‌های درج‌شده محصولات با قیمتی که آن محصول در بازار دارد، بسیار متفاوت است.

برخی می‌گویند محصولاتی که در قسمت پیشنهاد شگفت‌انگیز دیجی‌کالا ارائه می‌شوند، قیمت‌شان نسبت به قیمت قبلی سایت بالاتر عنوان می‌شود و با تخفیفی که می‌گیرند درواقع به قیمت حقیقی خود کالا می‌رسد. می‌توان برای هرکدام از این موارد منتظر پاسخ‌هایی از سوی مدیران دیجی‌کالا بود که البته در همان نشست خبری به این سوالات پاسخ دادند ولی پاسخ‌هایشان قانع‌کننده نبود!  اینکه یک سایت عرضه‌کننده کالا به عدم ارائه محصولات قاچاق در محیط خود اهمیت بدهد و خود را موظف به فروش محصولاتی کند که به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند و هرکدام برچسب اطمینان و استعلام دارند، حائز اهمیت است ولی آیا در واقعیت هم این موضوع اتفاق می‌افتد یا فقط شعاری از سوی مدیران دیجی‌کالا است؟

 

یکی از همکاران روزنامه گفت: «دیجی‌کالا اجناس قاچاق هم می‌فروشد؟» با اطمینان به ادعای مدیران این سایت گفتم: «خیر، دیجی‌کالا تنها اجناسی که به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند، می‌فروشد و حتی برای صحت ادعای خود روی تمامی کالاهایی که از طریق این سایت خریداری شود، برچسب اطمینان کالا می‌زنند و می‌توانی با ارسال کد این برچسب مطمئن شوی کالایی که خریده‌ای، اصالت دارد و قاچاق نیست.»

همکارم پنل کاربری دیجی‌کالای خود را باز کرد و گفت: «در تاریخ 6 شهریور 1397 کرم ضدآفتاب فرانسوی را از دیجی‌کالا خریداری کردم، حدود 15 تا 30 تومان قیمتش با قیمت داروخانه‌ها اختلاف داشت و گران‌تر بود ولی به دلیل اینکه وقت نداشتم به داروخانه مراجعه کنم، ترجیح دادم از دیجی‌کالا خرید کنم.

هنگامی که کرم به دستم رسید، کاملا اتفاقی برچسب اصالت کالایی که روی کرم چسبیده بود را پاک کردم و کد درج شده را به شماره‌ای که روی همان برچسب نوشته شده بود، اس.‌ام.اس کردم، چند لحظه بعد پاسخ برایم آمد، در آن نوشته شده بود: «اصالت این فرآورده قبلا توسط سامانه/دستگاه دیگری کنترل شده است.»

به دلیل اینکه کرم را از آک‌بندی درآورده بودم و برای تست روی پوستم استفاده کرده بودم، دیگر با اپراتور تماس نگرفتم. چند روز بعد از طرف سازمان غذا و دارو با من تماس گرفتند و خواستند برایشان توضیح دهم جریان کدی که اس.‌ام‌.اس کرده بودم، چه بوده است؟ من هم گفتم کالایی را از دیجی‌کالا خریداری و کدش را برای اصالت کالا پیامک کردم، آن فرد به من گفت: «این کد قبلا از گوشی دیگری برای مرکز ما ارسال شده است و این برچسب واقعی نیست!»

پرسیدم واقعی نیست؛ یعنی چه؟ پاسخ داد: «برخی افراد کالاها را به صورت قاچاق وارد می‌کنند و خودشان با دستگاه از این برچسب‌ها آماده می‌کنند و روی محصولات می‌چسبانند تا مشتری را فریب دهند؛ ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که دیجی‌کالا چرا این کار را انجام داده است.» من به‌عنوان یک مشتری‌ای که به دیجی‌کالا اطمینان کردم و حتی با چند تومان اختلاف قیمت نسبت به داروخانه کالایی که می‌خواستم را از سایت سفارش دادم، جدا از اینکه باید معلوم شود، این کالایی که الان به دستم رسیده است، قاچاق است یا خیر؟ امیدوارم این کرم ضدآفتابی که از آن استفاده می‌کنم، از نظر تاریخ انقضا مشکلی نداشته باشد و ناراحتی پوستی نگیرم اگر می‌شود این موضوع را از مدیران دیجی‌کالا پیگیری کنید.»

همکار ما این کرم را به مبلغ 149 هزار تومان در تاریخ 6 شهریور خریداری کرده است و قیمت همین کرم در تاریخ 24 شهریور به 180 تومان رسیده است که با تخفیف به مبلغ 162 هزار تومان به فروش می‌رسد، این ۳۱ تومان اختلاف قیمت در کمتر از یک‌ماه نمی‌تواند منطقی باشد و بهانه‌هایی مانند گرانی دلار و... هم نمی‌تواند دلیلی برای افزایش این قیمت باشد؛ چراکه اگر بخواهیم بالارفتن قیمت دلار را درنظر بگیریم، باید تفاوت قیمتی حدود 50 تا 100 تومان را در اقلام این‌چنینی شاهد باشیم.

ضمن اینکه برخلاف ادعای قبلی مدیران دیجی‌کالا مبنی‌بر عدم فروش محصولات قاچاق در این سایت، موردی پیدا شده است که براساس گفته کارشناس سازمان غذا و دارو قاچاق است! شاید برچسب محصولات دیگر هم در این سایت کدشان قبلا از گوشی دیگری پیامک شده باشد و دیجی‌کالا برای رفع تکلیف چنین برچسب‌هایی را روی اجناسش می‌چسباند. کمتر خریداری پیدا می‌شود که بخواهد این کد را تست کند؛ چراکه خرید از دیجی‌کالا براساس اعتماد مشتری به سایت انجام می‌شود و هنگامی که کاربر کالایی را از این سایت خریداری می‌کند، اعتماد خود را مورد آزمون و خطا قرار نمی‌دهد!

قبلا گزارشی در همین روزنامه و درمورد اختلاف قیمت اجناس دیجی‌کالا منتشر کرده بودیم که در نشست خبری‌ای که ابتدای گزارش به آن اشاره شد، از مدیران این سایت در رابطه با گزارش سوال کردم ولی نه‌تنها مدیران پاسخ قانع‌کننده‌ای  ندادند بلکه مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا در پاسخ به سوال «فرهیختگان» و  اینکه چرا بعد از انتشار این گزارش هیچ واکنشی برای رد یا تایید مطلب نشان نداده‌اید، گفت: «در چند روز گذشته به دلیل موارد متعددی که وجود داشته اگر می‌خواستیم جوابیه بدهیم، باید روزی ۳۰ پاسخ منتشر می‌شد اما تصمیم گرفتیم در همین مراسم تمامی منتقدان دیجی‌کالا در رسانه‌ها و حتی از شبکه‌های اجتماعی دعوت شوند تا انتقادهایشان را مطرح کرده و با شفافیت کامل به آنها پاسخ داده شود.»

امیدواریم شفافیت دیجی‌کالا بیشتر شود و جدا از اختلاف قیمت‌های دفعی به مواردی چون فروش اجناس قاچاق، فرار مالیاتی و... هم پاسخ دهند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار