کد خبر: 941721
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
انقلابی در جابه‌جایی مسافر و کالا‌های جنوب کشور در راه است
خط راه‌آهن بندر امام خمینی (ره) - هندیجان به بوشهر را باید یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور در نظر داشت که هم اکنون در حال پیگیری است.
سيد احمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: خط راه‌آهن بندر امام خمینی (ره) - هندیجان به بوشهر را باید یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور در نظر داشت که هم اکنون در حال پیگیری است. پروژه‌ای که با اجرایی شدن آن و با اتصال کلیدور شمال به جنوب، می‌تواند باعث تسهیل در رفت و آمد و جابه‌جایی سریع کالا‌ها شود. اما در حال حاضر تعلل در احداث خط راه آهن بندر امام خمینی (ره) – هندیجان - دیلم – گناوه و بوشهر آسیب‌هایی برای اقتصاد منطقه به همراه داشته و کارشناسان معتقدند تسریع در اجرایی شدن این پروژه به مسئولان وزارت راه و شهرسازی ختم می‌شود که باید از این طرح حمایت جدی داشته باشند.

تقریباً تمام کسانی که راه‌های کشور را برای رفت و آمد تجربه کرده‌اند معتقدند اکثر جاده‌ها دارای مشکل و کمبود امکانات و خدمات رفاهی هستند. کافی است از اتوبان‌ها تا جاده‌های بین شهری را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود بیشتر آن‌ها یک طرفه، خطرناک و دارای آمار تصادف بالایی هستند و راه‌های جدیدی هم که مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند زیرسازی و آسفالت مناسبی ندارند. از طرف دیگر مردم خوب می‌دانند که برای احداث یک جاده باید سال‌های سال منتظر بمانند و در این انتظار ناخواسته عده زیادی جان خود را از دست می‌دهند. در این میان یکی از راه‌های تسریع در تردد مردم و جابه‌جایی کالا از شمال به جنوب کشور راه‌اندازی جاده‌های با کیفیت یا احداث راه آهن است. راه آهن به دلیل جابه‌جایی کالا یا مسافر در حجم‌های زیاد بهترین گزینه در این موضوع است.

همه آماده‌اند و منتظر عزم وزارت راه

طی روز‌های اخیر بود که مسئولان محلی از جمله نماینده مردم هندیجان و نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران هندیجان، دیلم، گناوه و مدیرکل راه آهن جنوب در خوزستان، طی یک نشست و توافقی که با هم داشتند خواستار توجه وزارت راه و شهرسازی به این مناطق جنوبی شدند تا خط راه آهن بندر امام خمینی (ره) با عبور از هندیجان به عنوان آخرین شهرستان استان خوزستان به دیلم، گناوه و شهرستان بوشهر برسد. مسئولان دو استان جنوبی کشور یعنی خوزستان و بوشهر بر احداث این خط راه آهن بشدت مصمم هستند تا هر چه سریع‌تر کلیدور ریلی شمال به جنوب کشور نیز با همت مسئولان متصل شود. این در حالی است که جاده‌های ماهشهر به هندیجان و هندیجان به دیلم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. یکی از فواید راه اندازی خط راه آهن بندر امام خمینی (ره) – هندیجان به بوشهر رونق گرفتن صنعت گردشگری، جابه‌جایی سریع کالاها، جابه‌جای مسافران در سریع‌ترین زمان ممکن، خروج هندیجان از بن بستی که در آن وجود دارد و به عنوان دورترین شهرستان خوزستان مجدد شکوه گذشته خود را احیا می‌کند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی راه آهن کشور، باید به گونه‌ای عمل کند که خط ریلی سریع السیر از منطقه بندر امام خمینی – هندیجان- دیلم – گناوه به بوشهر گذر کند و از استقرار ریل‌های فعلی که در کشور هستند جداً خودداری کند.

در همین رابطه فرماندار هندیجان با بیان اینکه احداث خط آهن شمال به جنوب یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما از وزارت راه و شهرسازی است که اگر این مهم انجام شود انقلابی در منطقه اتفاق خواهد افتاد، می‌گوید: «دوری مسافت شهر‌های جنوبی از همدیگر مشکلاتی از جمله افزایش هزینه‌های مردم در جابه‌جایی کالاها، خدمات و مسافران است. برای کاهش هزینه و تردد مطمئن و راحت مردم از شهری به شهر دیگر وجود راه آهن بسیار مهم است.» کوروش مودت با اشاره به جلساتی که با نمایندگان و مسئولان استانی داشته‌اند ادامه می‌دهد: «در این جلسه محور‌های چگونگی احداث خط راه آهن بندر امام خمینی (ره) به هندیجان و از آنجا به استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این جلسه بر این مورد مقرر شد که نمایندگان مجلس هندیجان و بوشهر به همراه فرمانداران مناطق با وزیر راه و شهرسازی دیدار کرده و موضوع را حضوری با وی مطرح نموده تا موافقت مقام عالی وزارت اخذ شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صدری زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
1
بیش ازیک دهه از تصویب و انجام مطالعات راه آهن بوشهر بندرامام می گذرداما با داشتن اهمیت کلیدی و اولویت اول هنوزاجرایی نشده است این خط آهن ساحلی درصورت تکمیل که راه آهن پاکستان رابه خط ریلی عراق وصل می کند. می تواند به یکی از مسیرهای پرترددترانزیتی کشوردرحمل ونقل بارومسافروارتباط بین کشورهای چین هند پاکستان ازطریق ایران وازطرف دیگر به کلیه کشورهای عربی ترکیه واروپا تبدیل شودودرآمدبالایی رابرای کشور داشته باشد که در کمال تاسف تاکنون در احداث آن کوتاهی شده وکشورازمزایای آن بازمانده است که لازم است مسئولین و رسانه ها بیشتربه آن بپردازند. تادرسریع ترین زمان ممکن به انجام برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار