کد خبر: 942370
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
بعد از تراموای قم که با هدر دادن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه‌های شهری به صورت نیمه کاره رها شد و مسئولان شهری قم به این نتیجه رسیدند که نباید بیش از این روی طرحی که پایانی برایش مشخص نیست سرمایه‌گذاری کنند، حالا نوبت به متروی قم رسیده
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بعد از تراموای قم که با هدر دادن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه‌های شهری به صورت نیمه کاره رها شد و مسئولان شهری قم به این نتیجه رسیدند که نباید بیش از این روی طرحی که پایانی برایش مشخص نیست سرمایه‌گذاری کنند، حالا نوبت به متروی قم رسیده. پروژه‌ای که با یاس به آن نگریسته می‌شود و معاون فنی و عمرانی شهردار قم در رابطه با آن معتقد است، اینکه بتوانیم تاریخی برای تأمین تجهیزات مترو مطرح کنیم امکان ندارد و شاید از نظر ساختمانی افتتاح مترو در سال ۹۸ امکان‌پذیر باشد، اما برای تأمین تجهیزات مترو هیچ نقطه روشن و قابل پیش‌بینی وجود ندارد.

برنامه‌ریزی‌های پروژه متروی قم از اواسط سال گذشته و در پی مصوبات شورای عالی فنی و موافقت‌هایی که با پیمانکار انجام شد، صورت گرفت. اما در این برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی شده بود تا در افقی ۵/ ۱ ساله و تا پایان سال ۹۷ این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد.  

از همان ابتدا و در خط اول متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر، ساخت ۱۴ ایستگاه از قلعه کامکار تا جمکران در دستور کار قرار گرفت. این پروژه در دو فاز شامل ۲/ ۵ کیلومتر تا میدان شهید مطهری و مابقی در فاز دوم تا جمکران پیش‌بینی شده است.

هر چند در حال حاضر کارگاه عمرانی برای تکمیل فاز یک فعال است، اما با بروز مشکلات و نوسانات ارزی طی ماه‌های اخیر کار‌ها یکی‌یکی کند و کند‌تر شده و بسیاری از برنامه‌ها زمین مانده است. در همین رابطه معاون فنی و عمرانی شهردار قم با بیان اینکه حفاری تونل پروژه تکمیل شده است، می‌گوید: «البته تا اوایل امسال همین وضعیت جلو رفت و در این تلاطم‌ها و تحولات ارزی و قیمت کار‌ها سرعت پروژه کند شد، هر چند قاعدتاً مباحث مربوط به خرید تجهیزات خصوصاً در بخش ناوگان و مترو، به همکاری کشور‌های خارجی وابسته است.»

علیرضا قاری قرآن با اشاره به وعده‌هایی که در خصوص افتتاح مترو در سال ۹۸ داده شده است، تصریح می‌کند: «مسائل مترو کاملاً روشن است و تلاش بر این است که با حداقل امکانات کار را آماده کنیم، اما برای زمان تأمین تجهیزات نقطه روشنی وجود ندارد که اگر روشن شود پیش‌بینی زمان افتتاح ممکن خواهد بود.»
وی خاطرنشان می‌کند که وعده‌هایی هم که ما داده‌ایم در اوایل سال و سال گذشته بوده در حالی که امروز شرایط به شدت تغییر کرده است.

ضرر پیمانکار و پروژه از تأخیر

قرارداد متروی قم در سال ۹۷ بالغ بر ۴۴۷ میلیارد تومان منعقد شده که در طول ۱۴/۸ کیلومتر در ۱۴ ایستگاه برنامه‌ریزی شده است؛ ایستگاه A۱ در محدوده جمکران خط را به حرم مطهر و در نهایت به ایستگاه قلعه کامکار متصل می‌کند.

با اینکه ایستگاه‌های میدان مطهری تا قلعه کامکار در حال ساخت است و دو ایستگاه در بخش‌هایی از مسیر اجرا شده است و تونل مکانیزه مترو حدفاصل A۳ تا A۱۴ قرار دارد ولی به گفته مسئولان شهری قم، مابقی کار به صورت دستی صورت خواهد گرفت که به مرور این کار در حال انجام است.

معاون شهردار قم می‌گوید: «از سال گذشته بنا بر این گذاشته شد که تا پایان امسال پروژه به بهره‌برداری برسد و در این بین در بخش‌های مختلف کار شروع شد؛ به جز ایستگاه A۱۰ مابقی تحویل پیمانکار شد و دو ایستگاه به صورت روباز و سه ایستگاه نیز به صورت زیرزمینی احداث شد و همزمان مسائل تجهیزاتی و... را پیگیری کردیم.»
قاری قرآن، رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانسته و ادامه می‌دهد: «تأمین ناوگان موازی با قرارگاه پیش رفته تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف روسیه و چین در این زمینه استفاده کنیم. در قرارداد مترو شرایط طوری پیش‌بینی شده که اکثر تجهیزات جانبی اروپایی است؛ ابلاغی در این زمینه انجام شد که اولویت تأمین تجهیزات، در راستای اقتصاد مقاومتی تجهیزات داخلی باشد و اگر مشابه داخلی وجود نداشت از کشور چین استفاده شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار