سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: راه اصلی درآمدزایی اینفلوئنسرها در فضای شبکههای اجتماعی و به خصوص در اینستاگرام، تبلیغات است؛ تبلیغاتی که در آن کالا یا خدماتی در قالب ویدئو یا عکس، تبلیغ میشود؛ آنچه در ایران هم به وفور شاهد آن هستیم و از جوک تعریفکنها و دابسمشسازها گرفته تا کلیپسازها درگیر آن هستند، حتی افرادی که هیچ کدام از این هنرها را ندارند و به واسطه عملهای زیبایی، فالوور جذب کردهاند از این راه درآمدهای خوبی دارند. اینفلوئنسرهای ایرانی به خاطر آنکه هیچ نظارتی بر تبلیغات در اینستاگرام وجود ندارد، انواع و اقسام کالاها و خدمات را تبلیغ میکنند. نبود حساسیت روی عملکرد این افراد باعث شده تا حتی صفحات شرطبندی هم به لیست بلند تبلیغات چهرههای اینستاگرامی افزوده شود. در مقابل فضای باز و بیدر و پیکر تبلیغات در صفحات ایرانی اینستاگرام، در بریتانیا، اما کار خیلی سختتر از آن است که کسی بتواند به راحتی تبلیغی را انجام دهد و قانون چشمش را به روی آن ببندد. اتفاق اخیر برای اینفلوئنسرها صرفاً به خاطر این رخ داده که آنها اعلام نکردهاند پست ایسنتاگرامیشان یک پست تبلیغاتی بوده و مخاطب را با این پنهانکاری گمراه و فریب دادهاند؛ اتفاقی که هر روز در پیجهای چندین چهره اینفلوئنسر ایرانی در حال تکرار است و هیچ واکنشی را به همراه نداشته است.
CMA اعلام کرده است، زمانی که یک اینفلوئنسر یک کالا را معرفی میکند، مخاطبان وی تشویق میشوند که آن کالا را خریداری کنند و اگر آن مخاطب بداند که آن پست یک تبلیغ است، میتواند تصمیمگیری کند که پرداخت پول برای آن بهصرفه خواهد بود یا خیر!
این میزان دقت فراتر از آن است که مخاطب بداند کالایی که از سوی یک اینفلوئنسر تبلیغ میشود آیا برای سلامت وی ضرر دارد یا خیر! این دقت را مقایسه کنید با انواع و اقسام اشیا و خدماتی که توسط چهرههای اینستاگرامی در ایران تبلیغ میشود. یکی از مهمترین و خطرناکترین تبلیغات در پیجهای ایرانی اینستاگرام، تبلیغ انواع عملهای زیبایی است. سال گذشته محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که در حوزه خدمات سلامت کلمهای به اسم تبلیغات وجود ندارد. جهانگیری این وعده را داده بود که از طریق وزارت ارشاد و شورای عالی فضای مجازی روی تبلیغات عملهای زیبایی در اینستاگرام نظارت شود ولی با گذشت یک سال از این وعده، نه تنها دکترها بلکه چهرههای اینستاگرامی از لمینت دندان تا انواع جراحی ساکشن و لیپوماتیک را تبلیغ میکنند. در هیچ کدام از تبلیغات آنها هم به رد و بدل شدن پول و اینکه صرفاً بیننده در حال تماشای یک آگهی تجاری است، اشارهای نمیشود. اقدام بریتانیا در مقابله با اینفلوئنسرها میتواند تلنگر خوبی برای مسئولان ایرانی باشد.