کد خبر: 944792
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه همیشه مطالب زیادی در مورد توانمندی‌های بسیار بالای استان‌هایی که به دریا راه دارند، عنوان می‌شود، اما در عمل کمتر شاهد اتفاقاتی هستیم که به نتیجه برسد و گویی متولیان امر ترجیح می‌دهند تمام توانشان را بر روی حرف زدن متمرکز کنند و به همین دلیل فرصتی برای عمل باقی نمی‌ماند. با گذری به شهر‌های ساحلی شمال کشور به خوبی می‌توان مشاهده کرد که به‌رغم برخورداری از نعمت دریا هنوز از ظرفیت‌های گردشگری دریایی چندان بهره‌مند نیستند و در صورت اهتمام مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان فضای مناسبی برای رونق کسب و کار در این مناطق فراهم کرد.

با این حال چندی پیش خبر‌هایی منتشر شد مبنی بر فراهم شدن اطلس دریایی. اطلسی که قرار است تمام ظرفیت‌های استان‌های شمالی را برای جذب سرمایه به بخش خصوصی معرفی کند. هر چند بار‌ها تأکید شده که در همه استان‌های ساحلی کشور باید اطلس دریایی تهیه و براساس این اطلس اطلاعات استان یکپارچه‌سازی و جمع‌آوری شود، اما نباید فراموش کرد که تا زمانی‌که چنین کاری صورت نگیرد سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی و خصوصی نمی‌توانند ظرفیت‌هایی دریایی را رصد و بخش‌های قابل سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند.

مهم‌ترین ظرفیت استان‌های ساحلی، دریایی است که با هزاران ظرفیت می‌تواند نقطه عطفی برای شکوفایی و پیشرفت آن‌ها باشد. در ایران استان‌های شمالی و جنوبی با راه داشتن به دریا و بهره‌مندی از داشته‌های این موهبت الهی فرصت بسیار خوبی دارند تا علاوه بر استفاده از آبزیان و توسعه صنعت شیلات، نگاه ویژه‌ای هم به گردشگری دریایی داشته باشند. مباحثی که فضای مناسبی برای کسب و کار و ایجاد اشتغال به شمار آمده و می‌تواند تمام کشور را از مزایای آن بهره‌مند کند. دریای خزر در شمال ایران و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور آنقدر توانمندی دارند که بتوانند ایران را در سطح منطقه و حتی دنیا در به صدر لیست گردشگرپذیران برسانند.

البته جنوبی‌ها آرام ننشسته‌اند و تا زمان تهیه اطلس دریایی دست روی دست نگذاشته‌اند، چون همین چند ماه پیش بود که اعلام شد ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در استان هرمزگان شناسایی و ساماندهی شده و مطالعات اولیه نیز به منظور جانمایی بهینه بندر‌های جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر انجام شده است. از این میان ۱۷ مرکز گردشگری در جزیره قشم، ۱۲ مرکز در غرب، ۶ مرکز در بندرعباس و شرق و ۵ مرکز نیز مربوط به جزیره کیش است. همین آمار کافی است تا از همین الان پیش‌بینی شود که هرمزگان به پایتخت سفر‌های دریایی ایران تبدیل شود و بتواند پذیرای میلیون‌ها مسافر دریایی و گردشگران زیادی از کشور و سایر ملل جهان شود.

در حال حاضر ۱۳ بندر در هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور وجود دارد که ۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود ۱۰۰ درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزیره‌های خلیج فارس را بر عهده دارد و به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نیمه نخست امسال ۹ میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان ثبت شده است.

در شمال کشور هم دریای خزر و سواحل آن، جاذبه‌ای خدادادی است که در بخش‌های مختلف ظرفیت‌هایی را برای شهر‌های شمالی ایجاد کرده است، اما تاکنون از این مزیت الهی به نحو مطلوب برای آبادانی سواحل و اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه بهره ببریم. به هر حال سواحل کشور قابلیت‌های گسترده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش گردشگری دریایی در اختیار دارند. حمل و نقل دریایی، ایجاد گردشگاه‌های دریایی و ایستگاه‌های تفریحات آبی و بهره‌گیری از کشتی‌های تفریحی از جمله این توانمندی‌هاست که هنوز سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد فضای نشاط و آرامش و اشتغال در آن‌ها صورت نگرفته است. فراموش نکنیم امروزه گردشگردی دریایی، حوزه‌ای از صنعت کردشگری است که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر اکثر کشور‌هایی که به نوعی به یک دریاچه یا دریا دسترسی دارند مشغول سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و ایران هم به دلیل دسترسی به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و خلیج همیشه فارس و دریای عمان که به تمام آب‌های آزاد دنیا راه دارد، می‌تواند حرف‌های زیادی در گردشگری دریایی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار