کد خبر: 945045
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
خرید‌های فانتزی و تفننی آفت جیب شماست
از سر شکم‌سیری خرید نکنیم بلکه بر اساس نیاز‌های خود خرید کنیم. نه اینکه رفتیم سوپرمارکت چشممان که به انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها افتاد خودمان را با خرید چیپس و پفک و کیک و شکلات و بستنی و نوشابه خفه کنیم.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- حسین گل‌محمدی: آیا تا به حال به خرید‌هایی که انجام می‌دهید توجه کرده‌اید؟ به این فکر کرده‌اید که چقدر از این خرید‌هایی که در طول روز یا ماه انجام می‌دهید در جهت رفع نیاز‌های واقعی شماست و چه مقدار از آن‌ها اصلاً نیاز نیست و به نوعی خرید‌های کاذب محسوب می‌شود؟ بعضی‌ها معتقدند خرید برای اکثر خانم‌ها یک تفریح است به همین دلیل خرید‌های کاذب زیاد انجام می‌دهند. البته ناگفته نماند که برخی آقایان هم دست کمی از خانم‌ها ندارند ولی معمولاً خرید‌های خانم‌ها بیشتر جلب توجه می‌کند.

لیست خرید چاق و چاق‌تر می‌شود

خانم‌ها وقتی برای فلان مهمانی آخر هفته دعوت می‌شوند می‌گویند چی بپوشم؟ هیچ لباسی ندارم (در حالی که کمد لباسشان در حال انفجار است!). با دوستانشان یا بدون دوستانشان به هر بهانه‌ای به قصد خرید لباس بیرون می‌روند. قرار است فقط یک لباس خریداری کنند ولی، چون کیف و کفش مناسب لباسی که خریده‌اند را ندارند پس کیف و کفش هم می‌خرند. مانتوی جدیدی ندارند، پس مانتو هم به لیست خرید اضافه می‌شود. روسری که با مانتو جدید ست شود هم ندارند پس روسری هم به لیست خرید اضافه می‌شود. فقط قرار بود یک لباس خریداری شود ولی کلی خرید دیگر که اصلاً مورد نیاز نبود به همراه یک لباس مجلسی تهیه می‌شود. به این ترتیب لیست خرید هی چاق و چاق‌تر می‌شود تا بتواند پاسخگوی نیاز سیری‌ناپذیر آنان باشد. اگر بخواهیم خیلی منصفانه این خرید خانم‌ها را قضاوت کنیم حتی همان لباسی که به قصد خریدش از خانه بیرون می‌زنند هم نیاز نیست. (البته، چون خیلی از خانم‌ها عادت ندارند یک لباس را بیشتر از یک بار بپوشند به همین دلیل از نظر آن‌ها اصلاً خرید اضافه‌ای انجام نداده‌اند.)

خرید‌های غیرضروری را کنار بگذاریم

واقعیت این است که بسیاری از خرید‌هایی که ما در طول زندگی خود انجام می‌دهیم از همان دسته خرید‌هایی است که اگر نباشد هیچ اتفاقی برای ما و زندگی‌مان نمی‌افتد و درواقع خرید کاذب به حساب می‌آید. بسیاری از ما عادت به خرید کردن زیاد داریم. برخی از ما با خرید کردن حالمان خوش می‌شود، اما این حال خوش دوام نمی‌آورد و عطش خرید در ما فروکش نمی‌کند. با این وصف آیا بهتر نیست به دلیل شرایط فعلی جامعه که در یک شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بریم و برای اینکه دچار کبود بودجه نشویم و زندگی‌مان به مخاطره نیفتد، برخی از عادت‌های خود را ترک و در نوع و سبک خرید‌های خود تجدیدنظر کنیم؟ در آنچه نیاز داریم و آنچه می‌خریم یک بازنگری انجام دهیم. مثلاً اگر هر یک ماه یا دو ماه یک ادکلن می‌خریم و میز آینه ما پر شده از انواع و اقسام برند‌های مختلف عطر و ادکلن حالا دیگر نخریم تا وقتی تمام عطر و ادکلن‌های موجود مصرف شود، (احتمالاً یک سال بیشتر طول بکشد تا تمام شود!) یا اگر دو یا سه دست مانتو داریم آن‌ها را استفاده کنیم تا زمانی که غیرقابل استفاده باشد، بعد یک مانتوی جدید بخریم. چرا باید چند جفت کفش داشته باشیم؟ در گذشته همه عید به عید کفش نو می‌خریدند ولی امروزه خانم و آقا فرقی ندارد همه کفش‌های متنوعی در کمد کفش‌های خود دارند (مثل یک مغازه کفش فروشی!) و شاید حتی برخی از آن‌ها را در طول سال یکبار هم به پا نکنند ولی باید از آن رنگ و مدل حتماً داشته باشند! این‌ها همه خرید‌های کاذبی است که بهتر است در شرایط اقتصاد مقاومتی که قرار داریم آن‌ها را حذف کرده و در شیوه خرید‌های خود یک تجدیدنظر کنیم تا سر برج که حقوق می‌گیریم کم نیاوریم.

از سر شکم‌سیری خرید نکنیم بلکه بر اساس نیاز‌های خود خرید کنیم. مثلاً وقتی وارد سوپرمارکت می‌شویم اگر فقط لبنیات یا شوینده یا هرچیز دیگری نیاز داریم همان را خریداری کنیم. نه اینکه رفتیم سوپرمارکت چشممان که به انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها افتاد خودمان را با خرید چیپس و پفک و کیک و شکلات و بستنی و نوشابه خفه کنیم. باید عادت کنیم فقط آنچه را نیاز داریم بخریم. حالا اگر هوس بستنی هم کردیم اشکالی ندارد بخریم ولی باید یاد بگیریم جلوی خرید‌های کاذب خود را بگیریم و اگر بستنی هم می‌خریم هدفمند باشد نه از سر تفنن.

خرید اینترنتی مایحتاج زندگی

در کنار عادت به درست خرید کردن می‌توانیم شیوه خرید کردن خود را هم تغییر دهیم. همین فروشگاه‌های آنلاین که تعدادشان هم کم نیستند می‌توانند ما را در خرید‌های مناسب و به‌صرفه کمک کنند. با توجه به گسترش و دسترسی بیشتر افراد به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت یعنی تجارت الکترونیک می‌دهد و تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنیم، کم کم در حال کاهش است. امروزه کمپانی‌ها و تجار مختلف دریافته‌اند که پهنه اینترنت حرف اول را در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آن‌ها می‌زند. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید‌های مجازی، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در حال افزایش است. درواقع هر آنچه در هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های متعدد از برند‌های مختلف وجود دارد در این فروشگاه‌های آنلاین هم وجود دارد. یک نکته قابل توجه در مورد این فروشگاه‌های آنلاین این است که قیمت‌ها به مراتب ارزان‌تر از سوپرمارکت‌های محل است. چرا؟ به دلیل فضای رقابتی که وجود دارد و همچنین اجاره محل کسب و سرقفلی و تمام مواردی که برای داشتن یک فروشگاه نیاز است را این فروشگاه‌ها ندارند پس قیمت‌های اجناس در این فضا‌ها ارزان‌تر از فروشگاه‌های محلی است.

با خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در چند مورد صرفه‌جویی می‌شود؛ اول، در وقت و زمان صرفه‌جویی می‌شود. در خانه خود نشسته‌اید و با چند کلیک اجناس مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنید. بدون آنکه وقت زیادی صرف خرید اجناس مورد نیاز خود کرده باشید. ارزان خرید می‌کنید. قیمت‌های اجناس به دلیل رقابتی که وجود دارد ارزان‌تر از بیرون است. بدون هیچ هزینه اضافه‌ای اجناس خریداری شده را در منزل تحویل می‌گیرید. پس در رفت‌وآمد هم صرفه‌جویی می‌شود. خوشبختانه امروزه اعتماد مردم به فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته است و بسیاری از افراد اغلب خرید‌های خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. اگر در کشور ما هم مانند سایر کشور‌ها روی خرید آنلاین به منظور فرهنگ‌سازی آن کار‌هایی انجام شود، قطعاً بسیاری از هزینه‌های اضافه خانواده‌ها کم می‌شود یا دیگر نخواهد بود و این خود کمک بزرگی به اقتصاد خانواده می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار