سرويس سياسی جوان آنلاين: «اجمـاعسازی جهـانی عـلیه جمهـوری اسلامی ایران» همواره یکی از ثابتترین و راهبردیترین اهداف ایالات متحده امریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ هدفی که تحقق آن شرط اساسی برای اثرگذاری و کارایی سایر اهداف ایالات متحده در برابر کشورمان است چراکه به واسطه این اجماعسازی است که اقدامات ضدانسانی امریکا رنگ و بوی جهانی و همگانی به خود گرفته و میتواند قابلیت توجیهپذیری نزد افکار عمومی داشته باشد.
«همراهسازی» سایر کشورها با اقدامات ضدایرانی نقش یک کاور را بازی میکند که امریکاییها آن را بر تن «خوی استکباری و وحشیانه خود در مواجهه با ملت ایران» پوشانده و به واسطه آن ندای حمایت از حقوق بشر و صلح جهانی سر میدهند. امریکاییها با اجماعسازی همچنین نه تنها میتوانند تحریمهای ضدبشری خود علیه جامعه ایران را نیز توجیه کنند بلکه حجم و گستره آن را به شدت افزایش دهند. امریکاییها چه در دوره باراک اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ تلاش فراوانی را صورت دادند تا با مجموعه اقداماتی، علاوه بر همراهی کشورهای همپیمان خود، سایر کشورهای ممتنع در صحنه بینالملل را نیز با اقدامات ضدانسانی خود در مواجهه با کشورمان همراه کنند که آخرین نمونه از تلاشهای این کشور جهت اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به هدفی مانند «اجماعسازی» برپایی نشست ورشو در لهستان است؛ نشستی که تنها پس از چند روز از اعلان آن با شکست مواجه شد. اگر تا چند روز گذشته برخی از شخصیتها و رسانههای حرفهای از شکست این نشست سخن به میان میآوردند، امروز رسانه دولتی انگلیس ناچار به چنین اعترافی شده است.
به گزارش فارس، ماه گذشته بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا اعلام کرد قرار است روز ۲۴بهمن در شهر «ورشو» لهستان نشستی برگزار شود که هدف آن ایجاد اتحادی علیه ایران است.
از آن زمان بسیاری از کشورها یا از حضور در این نشست انصراف دادند یا اعلام کردند که در سطحی پایینتر از وزیر خارجه در این نشست شرکت میکنند، آن هم مشروط بر اینکه موضوع نشست تحولات غرب آسیا باشد، نه صرفاً ایران. حالا به نظر میرسد برخی تلاش کردهاند شکست امریکا در فضای واقعی برای ایجاد اجماعی ضدایرانی را با فعالیت در بستر فضای مجازی و موجسازی تصنعی جبران کنند. در همین راستا هشتگی تحت عنوان «ما از نشست لهستان حمایت میکنیم»
(WeSupportPolanSummit) برای ایجاد این حس که مردم ایران از این نشست ضدایرانی حمایت میکنند، به راه افتاده است.
وبگاه «بیبیسی مانیتورینگ» که به صورت تخصصی در زمینه رصد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی متمرکز است، گزارشی در مورد این هشتگ منتشر و به ساختگی بودن این «موج هشتگی» اذعان کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «تحلیل بیش از ۱۴ هزار توئیتی که در ماه گذشته [میلادی]از هشتگ «ما از نشست لهستانحمایت میکنیم» استفاده کردهاند، نشان داد اصل اغلب این توئیتها به تنها هشت حساب کاربری بازمیگردد.»
این یافته بدان معناست که محتوای منتشر شده با این توئیت ابتدا از یک به اصطلاح اتاق فرماندهی منتشر شده و سپس توسط چندصد یا چندهزار روبات توئیتری و همچنین گروهی از کاربران همسو ریتوئیت شده و ضریب پیدا کرده است. فرض ترتیبدهندگان چنین عملیاتهایی این است که استمرار این روند میتواند این احساس را ایجاد کند که فضای غالب شبکه اجتماعی هدف، با این هشتگ همراه است. بیبیسی مانیتورینگ در این مورد نوشته است: «به نظر میرسد هدف از این کار ایجاد تصنعی یک «ترند» (موضوع داغ در یک شبکه اجتماعی) است که این برداشت را به وجود آورد که از این نشست حمایت عمومی وجود دارد و به تبع آن نارضایتی گستردهای از ساختار سیاسی ایران شکل گرفته است.»
روباتهای بیشفعال
این تنها تحقیقی نیست که ساختگی بودن موج هشتگی در حمایت از نشست ورشو را ثابت میکند.
اواخر دی ماه نیز «جیاف گولبرگ» از کارشناسان تحلیل محتوای اینترنت با انجام یک تحقیق مشخص کرد الگوی فعالیت کاربرانی که از هشتگ «WeSupportPolandSummit» استفاده کردهاند، نشان میدهد عمده این حسابهای کاربری روبات هستند.
گولبرگ در یک رشته توئیت نوشته ۵ هزارو ۵۰۰ پیام جدید را که با این هشتگ توئیت کردهاند انتخاب کرده است. ۶ هزارو ۳۰۰ حساب کاربری این پیامها را توئیت یا بازتوئیت کردهاند یا اینکه در این توئیتها مورد خطاب قرار گرفتهاند. او نوشته است: «آشکار است که با این هشتگ، دارد بازی میشود.»
او سپس فهرستی منتشر کرده و نوشته هنگامی که این حسابهای کاربری بررسی میشوند، برخی از آنها هستند که بیش از ۵۰۰ بار به نام آنها برمیخوریم. این الگو، اولین نشانهای است که مشخص میکند احتمالاً فعالیت این حسابهای کاربری توسط ماشین اداره میشود نه انسان، ضمن آنکه بسیاری از این حسابهای کاربری هستند که به طور متوسط بیش از ۱۰۰توئیت در روز منتشر کردهاند. این میزان از فعالیت نیز احتمال ماشینی بودن فعالیت این حسابهای کاربری را تقویت میکند. به گفته گولبرگ، ریشه اصلی این توئیتها به کمتر از ۱۵حساب کاربری بازمیگردد که این موجسازی را فرماندهی میکنند.
شرکتهای امنیتی اسرائیلی پیشرو در موجسازی تصنعی هشتگی
پیش از این گزارشهای متعددی در مورد فعالیت گروهک منافقین در شبکههای اجتماعی و همچنین موجسازی تصنعی شرکتهای امنیتی رژیم صهیونیستی به نمایندگی از کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیسجمهور کنونی امریکا، منتشر شده بود، البته این دو گروه تنها نیستند و آنطور که رسانههای متعددی گزارش کردهاند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز با ایجاد یک مرکز رسانهای در شبکههای اجتماعی موجسازی میکنند. روزنامه والاستریتژورنال خرداد ماه امسال گزارش داد که تیم «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی خارجی در انتخابات امریکا، به سندی دست یافته که در آن شرکتی به نام «Psy- Group» درباره نقش حسابهای کاربری جعلیاش در پیروزی ترامپ در انتخابات توضیحاتی ارائه کرده است.
«Psy- Group» در این سند مفتخرانه اعلام کرده بود به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی وصل است.
در این اسلایدها درباره نحوه استفاده از روباتها و محتوای جعلی در شبکههای اجتماعی برای روحیهبخشی به حامیان ترامپ توضیح داده شده است. در یکی از این اسلایدها توضیح داده شده که شرکت مورد نظر ۱۴۰سایت طرفدار ترامپ را شناسایی کرده است. در اسلایدی دیگر درباره استفاده از پروفایلهای جعلی در فیسبوک برای تعامل با کاربران انسانی و درخواست از آنها برای انتشار مطلب توضیح داده شده است. در این اسلاید نوشته شده نتیجه این کار این است که شمار انبوهی از افراد اقدام به «انتشار اخبار دروغ» میکنند.
پیش از این روزنامه نیویورکتایمز گزارش داده بود «جوئل زامل»، رئیس شرکت «Psy- Group» در نشستی که سه ماه پیش از برگزاری انتخابات با پسر ترامپ برگزار شد، شرکت کرده است. «Psy- Group» که شعارش را «شکلدهی به واقعیت» انتخاب کرده شرکتی است که در زمینه دستکاری افکار عمومی در شبکههای اجتماعی با حسابهای کاربری جعلی فعالیت میکند. اواخر شهریور امسال هم روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داد که گروهک منافقین که اکنون در حومه شهر «تیرانا» آلبانی مستقر است، اخیراً هزارو ۷۰۰ دستگاه رایانه خریداری کرده و ماهانه مبالغ کلانی نیز برای دسترسی به اینترنت پرسرعت هزینه میکند. در گزارشهای منتشر شده در مورد مبدأ توئیتهای ضدایرانی، آلبانی در کنار عربستان سعودی عمدتاً یکی از مهمترین پایگاههای انتشار این توئیتها ذکر شده است.
هشتگهای سعودی
مهر ماه امسال پس از جنجال پیشآمده در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامهنگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول هم موجی در توئیتر به راه افتاد که آنچه در ظاهر از آن برداشت میشد، حمایت عمومی مردم عربستان از «محمد بنسلمان» ولیعهد سعودی بود، اما در واقع، این موج هم ساخته همان مرکز رسانهای بود که پیشتر به آن اشاره شد. چند روز بعد، شبکه «انبیسی» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شرکت «توئیتر» صدها حساب ساختگی را که به صورت خودکار خط رسانهای مورد نظر سعودیها در مورد پرونده خاشقجی را ترویج میکردهاند، مسدود کرده است. بر اساس آن گزارش، این حسابها به صورت همزمان پیامهای مشخصی را در حمایت از خط مورد نظر سعودیها، نشر و بازنشر میدادهاند. این حسابها حتی توانستند هشتگ «کلنا ثقه فی محمد بن سلمان» (همه به محمد بن سلمان اعتماد داریم) را به ترند اول جهان تبدیل کنند. عبارات مشابهی هم در همان روزها در فهرست توئیتهای پرانتشار توئیتر قرار گرفت. بن نیمو عضو ارشد بخش بررسیهای دیجیتال شورای آتلانتیک درباره این روباتها میگوید: «اینها قطعا روبات هستند، اما افراد را هدف قرار نمیدهند. این یک بازیای است که برای افزایش اعداد توسط روباتها انجام میشود و هدفش گسترش یک پیام است.»
شکستهای پیاپی ترامپ
شکست زودهنگام اجماعسازی علیه ایران در ورشو برای امریکا بعد از آن صورت میگیرد که این کشور طی دوسال اخیر با تشدید تحریمهای ضدایرانی همراه با چاشنی تهدید، گستاخی و تهمتافکنی علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و نهادهای انقلابی نتوانسته کمترین توفیقی در جهت بازگرداندن طرف ایرانی به میز مذاکرات موشکی یا منطقهای به دست بیاورد و تلاشش برای راهاندازی اردوکشی خیابانی ذیل طرح «تابستان داغ» با بنبست مواجه شده است.