کد خبر: 947135
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸
برای نخستین بار عملکرد مراکز مشاوره دانشجویی ارزیابی شد
ارزیابی عملکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور چند وقتی است که در تمام مراکز مشاوره در حال اجراست. هدف از این ارزیابی فراهم‌سازی زمینه اجرای عادلانه ارزیابی دانشجویی و تحقق دقیق اهداف مورد نظر مراکز مشاوره است. دانشجویان مهندسی هم بیشترین مراجعه‌کننده به این مراکز هستند.
عليرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: ارزیابی عملکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور چند وقتی است که در تمام مراکز مشاوره در حال اجراست. هدف از این ارزیابی فراهم‌سازی زمینه اجرای عادلانه ارزیابی دانشجویی و تحقق دقیق اهداف مورد نظر مراکز مشاوره است. دانشجویان مهندسی هم بیشترین مراجعه‌کننده به این مراکز هستند.

یک کارگروه پنج نفره شامل یک روانشناس، یک روانپزشک، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه، یک مددکار و یک کارشناس آموزشی در مراکز مشاوره باید حضور داشته باشند که مشکلات دانشجویان را بررسی کنند. بررسی‌ها، اما نشان می‌دهد که طبق آمار ترکیب این کارگروه فقط در شش دانشگاه از ۴۹ دانشگاه بررسی شده کامل بود. ۹ مرکز از این مراکز مشاوره روانشناس، ۱۷ مرکز مددکار، ۱۸ مرکز روانپزشک و ۲۱ مرکز از این مراکز کارشناس آموزشی نداشتند.

فقط با اجازه دانشجو

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تأکید بر اهمیت اصل رازداری در مراکز مشاوره گفت: «موضوع اصلی در مشاوره و روان‌درمانی رازداری است مگر اینکه موارد استثنایی وجود داشته باشد که حتماً باید در کمیسیون موارد خاص مطرح شود که برای این امر هم یک اجازه‌نامه در نظر گرفته شده که دانشجو خود این اجازه را به مرکز مشاوره بدهد.»

دکتر حمید یعقوبی در مورد مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره بر حسب رشته گفت: «۱۲ درصد دانشجویانی که به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند در رشته‌های علوم انسانی، ۱۹ درصد در رشته‌های علوم پایه، ۵۷ درصد در رشته‌های فنی، ۵ درصد در رشته‌های کشاورزی و ۴ درصد در رشته‌های هنری و بقیه در سایر رشته‌ها مشغول تحصیل بودند.» 

پرونده‌های تحصیلی اعصاب خردکن 

وی در مورد دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره نیز اظهار کرد: «۳۲ درصد پرونده‌ها تحصیلی، ۱۴ درصد ارتباطی، یک درصد انضباطی، ۴ درصد جسمی، ۴ درصد اقتصادی، ۱۸ درصد خلقی، ۱۳ درصد اضطراب و... بوده است.»
مدیرکل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه علت نیمی از مراجعه دانشجویان مسائل روانی و اجتماعی بوده است، افزود: «۱۶ درصد دانشجویان به دلیل مشکلات روانشناسی، ۳ /۹ درصد به دلیل مسائل مربوط به ازدواج و طلاق، ۱۶ درصد دانشجویان به دلیل مسائل مربوط به والدین و خواهر و برادر و ۹ /۷ درصد آن‌ها به دلیل سوگ به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند.» مدیرکل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دو مسئله وجود دارد، افزود: «مسئله اول این است که باید به دانشگاه‌ها ثابت کنیم افت تحصیلی دانشجویان ناشی از مشکلات روان‌شناختی است و مسئله دیگر این است که گروهی را مأمور کرده‌ایم که ابزاری تهیه کنند که بتوان بر اساس آن تشخیص داد افت تحصیلی دانشجویان چه دلیلی داشته است.»

باز هم پیشتازی دانشگاه تهران

شاخص‌هایی که دفتر مشاوره وزارت علوم برای مراکز مشاوره در نظر گرفته فعالیت‌های بهداشتی و روانی و ارائه خدمات مشاوره و روان‌درمانی است. دانشگاه‌ها باید در این دو حوزه حائز امتیاز شوند تا بتوانند به عنوان مراکز مشاوره برتر انتخاب شوند.

مرکز مشاوره دانشگاه تهران به دلیل داشتن مراکز متعدد مشاوره در شعب مختلف دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها و پرسنلی که در این شعبه‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند و همچنین دفاتر مشاوره ارتقای تحصیلی در ۱۷ دانشکده جمعیت خوبی از دانشجویان را تحت پوشش قرار داده است.

سال گذشته ۴۰ هزار جلسه مشاوره برای ۷ هزار دانشجو برگزار کردیم که رقم بسیار بالایی است که این جلسات، جلسات مشاوره، روانپزشکی، روان‌درمانی و روان‌سنجی بوده و همچنین یکی از فعالیت‌های شاخص مراکز مشاوره دانشگاه تهران خدمات نوروتراپی است که با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید خدمات درمانی و ارتقایی انجام می‌شود که عملکرد خوبی داشته و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

اختلال اجتماعی و افسردگی

همچنین مرکز مشاوره دانشگاه تهران در حوزه کارگاه‌های آموزشی، انتشارات و طرح‌های داخلی که در سطح خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها اجرا شده نسبت به سایر دانشگاه‌ها خدمات بیشتری توانسته ارائه دهد و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ جلسه خدمات نوروتراپی برای دانشجویان ارائه شده است. همچنین مشاوره الکترونیکی و تلفنی ارائه شد که ۱۴۵ هزار دقیقه مشاوره تلفنی و بالای ۶ هزار مشاوره الکترونیکی انجام شد.
آمار دو سال قبل که در کمیسیون موارد خاص مرکزی وزارت علوم به دست آمده نشان می‌دهد ۱۱۰ پرونده در مقاطع کاردانی و کارشناسی، ۲۱۰ پرونده در مقطع ارشد و ۵۵ پرونده در مقطع دکتری بوده است. درواقع تعداد پرونده‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر از مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده است.
بر اساس این آمار ۲ /۶۸ درصد مراجعه‌کنندگان در کمیسیون موارد خاص مرکزی پسر و ۸ /۳۱ درصد آن‌ها دختر بوده‌اند. ۷ /۴۶ درصد مراجعه‌کنندگان در رشته‌های فنی و ۴ /۳۴ درصد در رشته‌های انسانی مشغول تحصیل بودند.
اگر در حوزه اختلالات بخواهیم در نظر بگیریم که اختلال اجتماعی و افسردگی را شامل می‌شود بیشترین مراجعه در این خصوص بوده همچنین مشکلات تحصیلی و خانوادگی از دیگر مراجعات بوده که این سه مورد جزو بیشترین مراجعه دانشجویان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر