سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سال ۹۷ با بازگشت تحریمهای امریکا و ایجاد موانع جدید برای ورود مسافران خارجی به ایران، خطر صدمه دیدن صنعت رو به گسترش گردشگری در ایران وجود داشت، اما مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدعی هستند نه تنها ایران با کاهش درآمدهای ناشی از توریسم روبهرو نشده است بلکه شاهد رونق حضور گردشگران خارجی در ایران هستیم. در همین راستا، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی میگوید: «رویکرد ما از تمرکز برای ورود گردشگر اروپایی به گردشگر کشورهای منطقه تغییر کرد و توانستیم چالش و تهدید پیش رو را به فرصت تبدیل کنیم.»
تیموری با اشاره به ورود ۷ میلیون خارجی به کشور میافزاید: «ورود این میزان گردشگر خارجی به ایران بیسابقه است. آمار ورودی گردشگر خارجی در تمام سال ۹۶، ۵ میلیون نفر بوده است.» وی میگوید: «کاهش ارزش پول ملی سبب شد بستههای سفر ایران نسبت به دیگر کشورها رقابتپذیر شود و حوزه گردشگری ایران رونق بیشتری بگیرد.» معاون گردشگری ایجاد برند گردشگری ایران را یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی برای سال ۹۸ عنوان میکند و میافزاید: «در کشورهایی با صنعت گردشگری قدرتمندی از تصویر و لگوی مشخص و ثابتی روی کالا و خدماتی قابل ارائه به گردشگران بهره میبرند تا متقاضیان با اطمینان از صحت و سلامت از آنها استفاده کنند. این تصور به گردشگران اطمینان میدهد که این کالا و خدمات مورد تأیید مراجع مربوط به حوزه توریسم در ایران است.»
تیموری درباره تدوین سند ملی گردشگری توضیح میدهد: «این سند برای تأیید نهایی به کمیسیون فرهنگی دولت ارسال شده است. تهیه این سند از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی در برنامه ششم توسعه (برای اجرا از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) بوده است.»
آغاز تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای سفرهای گردشگری به ایران است. سیدمحمدکاظم خلدینسب، ناظر عالی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره حجم ورود گردشگر خارجی به ایران در تعطیلات نوروزی میگوید: «میزان ورود گردشگران خارجی نیز در بازه زمانی ۲۸ اسفند سال گذشته تاکنون نسبت به سال گذشته ۳۱درصد رشد داشته است.»
به رغم دیدگاه مثبت مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فعالان بخش خصوصی با نگاه نه چندان مثبتی به وضعیت ورود گردشگر خارجی به کشور نگاه میکنند.