سرویس ایران جوان آنلاین: شش سال از کلنگزنی مهمترین پروژه زیر ساختی ایلام؛ یعنی خطآهن این استان میگذرد. استانی که هرساله میزبان هزاران نفر از زوار اربعین حسینی هست و هنوز زیرساختهای حمل و نقلی لازم را ندارد. خطآهنی که نه تنها تردد امن زوار را تأمین میکند، بلکه به عنوان آخرین حلقه اتصال راه آهن غرب نیز شناخته میشود و میتواند مسیری مناسب برای تبادلات هرچه بیشتر اقتصادی باشد. زیرساختی که به طور قطع با خود اشتغالزایی، رونق تولید و توسعه اقتصادی را برای استان به همراه دارد.
ایلام از ۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی برخوردار است که به گفته کارشناسان این مسیرها برای استانی مرزی ناکافی است. علاوه بر این، پروازهای سالانه فرودگاه ایلام نیز به قدری نیست که بتواند نیاز زیرساختی استان را در زمینه راهها برطرف کند. به همین دلیل در سال ۱۳۹۲ پروژه راهآهن ایلام با حضور رئیسجمهور کلنگزنی شد تا ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، در روزهای منتهی به اربعین حسینی هم این خط آهن کمکی برای تأمین امنیت زوار حسینی باشد. البته تسهیل در رفت و آمد مردم تنها مزیت این طرح نیست و با به حرکت در آمدن قطار بر روی ریلهای استان ایلام فعالیتهای اقتصادی نیز به طور چشمگیری رونق خواهند یافت.
راهآهن ایلام پیش نیازی برای رونق تولید
افتتاح خط آهن ایلام و اتصال آن به شبکه سراسری راهآهن افزون بر دسترسی آسان و امن مسافران به سایر نقاط کشور، نقش مؤثری هم در جذب سرمایهگذاران دارد. در این خصوص یک کارشناسان مسائل اقتصادی استان ایلام میگوید: «ایلام به دلیل دوری از مرکز کشور و نبود زیرساختهای ارتباطی مناسب به لحاظ اقتصادی نتوانسته پیشرفت چندانی را تجربه کند.» علیرضا پوراحمد اضافه میکند: «از اولویتهای مهم مسئولان استانی و کشوری در سال ۹۸ باید توسعه زیرساختهای ارتباطی مثل راهآهن، ایجاد بزرگراه و آزادراه، برقراری پروازهای متعدد در فرودگاه ایلام و… باشد.» وی ادامه میدهد: «در صورت ایجاد زیرساختهای لازم میتوان شاهد سرمایهگذاری در استان پر ظرفیتی مثل ایلام بود؛ نفت و گاز، کشاورزی، مرز مهران، گردشگری، دامپروری و…از جمله ظرفیتهای استان برای ورود سرمایهگذاران است.» پوراحمد با اشاره به اینکه توسعه راهها برای جذب سرمایهگذاران ضروری است، بیان میکند: «تنها در این صورت است که میتوان طرحهای بزرگ ایلام همچون پتروشیمی دهلران، ان جی ال و فاز دوم پتروشیمی که شروع شده است را شتاب بخشید.» مضاعف بر این طرحهای اقتصادی، توسعه میدانهای نفتی مشترک نیز میتواند به اشتغالزایی چند هزار نفر در استان بیانجامد. پوراحمد با تأیید مطالب فوق اضافه میکند: «ایلام دارای ۲۰ هزار نفر بیکار است و قطعاً با اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی میتوان شاهد حل بخشی از معضل بیکاری بود.»
۹۸، سال توسعه زیرساختی ایلام
چشم اندازها و طرحهای بسیار خوبی برای سال ۹۸ در استان ایلام پیشبینی شده است که افتتاح راه آهن ایلام نیز یکی از این طرحهاست؛ این را استاندار ایلام میگوید و اضافه میکند: «جهش بزرگ استان برای سال ۹۸، توسعه زیرساختهای ارتباطی استان خواهد بود، قطعاً پروژه راهآهن استان به طول ۷۲ کیلومتر آغاز و این طرح در چند فاز اجرایی میشود.» قاسم سلیمانی ادامه میدهد: «قرار است فاز اول راه آهن ایلام به طول ۱۷ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان اجرایی شود که این مهم منجر به توسعه زیرساختهای استان میشود.» این مقام مسئول همچنین به دیگر اقداماتی که قرار است امسال در استان عملیاتی شود، اشاره میکند و میگوید: «تونل کبیرکوه از بزرگترین تونلهای ارتباطی کشور است که بین شهرستانهای دره شهر- آبدانان به طول ۵/۶ کیلومتر قرار دارد و در سال ۹۸ کار حفاری آن به اتمام میرسد.» سلیمانی دشتکی اضافه میکند: «پروژه چهارخطه کردن محور ایلام- مهران که به واسطه تردد زوار اربعین طی سالهای اخیر آغاز شده است در سال ۹۸ به اتمام میرسد و مشکلات ترافیکی در روزهای منتهی به اربعین در این مسیر حل میشود.» استاندار ایلام ادامه میدهد: «برای سال ۹۸، بودجه اربعین استان ایلام به بیش از ۷۵ میلیارد تومان رسیده است که این مهم برای توسعه زیرساختهای استان هزینه میشود.» با این تفاسیر که قرار است امسال به توسعه زیرساختی ایلام توجه ویژهای شود، میتوان امید داشت که پروژه راهآهن استان هم به عنوان یکی از طرحهای زیرساختی مهم به سرانجام خوبی در این سال برسد. طرحی که به طور قطع پیش نیازی برای ورود سرمایهگذاران و رونق اقتصادی منطقه شناخته میشود.