سرویس ایران جوان آنلاین: سرعت مناسب، ترافیک پایین، ایمنی بسیار بالا و قابلیت جابهجایی حجم انبوهی از مسافران ازجمله مزایایی به شمار میروند که موجب شده تا ریل باس در دستور کار برخی از استانهای کشور قرار گیرد به طوری که هماکنون، ۱۸ ست از این قطارها در شبکه ریلی کشور آماده میشود تا به بهرهبرداری برسد. در این میان حجم بالای تردد مسافر در کلانشهر اهواز در خوزستان موجب شده تا این بار قرعه به نام این کلانشهر افتاده و این خطوط در آنجا نیز راهاندازی شود. سرانجام روز گذشته بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز اعلام کرد: «با مشارکت راهآهن جنوب و شهرداری ریل باس شهر اهواز بهصورت رسمی در روز عید فطر افتتاح میشود و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.»
با وجود حجم زیاد مسافرانی که هر روزه در کلانشهر اهواز مرکز استان خوزستان تردد دارند، اما بررسیها نشان میدهد که وضعیت حمل و نقل عمومی این شهر در شرایط نامساعدی قرار دارد. سال ۹۵ بود که عضو شورای شهر اهواز اعلام کرد: «از سال گذشته تاکنون حتی یک ایستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل عمومی شهر اهواز افزوده نشده است. از سوی دیگر تعدادی اتوبوس قدیمی تعمیر و به ناوگان وارد شده است؛ باید توجه داشت که این تعمیر و استفاده از اتوبوسهای فرسوده و مستهلک میتواند آلایندههای هوا را افزایش داده و آلودگی زیستمحیطی به همراه داشته باشد.» آذر زمانپور افزود: «فاصله حرکت اتوبوسها بسیار زیاد است و هنگام حرکت، تعداد بسیاری از شهروندان مجبورند به طور متراکم سوار اتوبوس شوند؛ این مشکلات بهویژه در فصل تابستان که گرما و رطوبت هوا بهشدت افزایش میباید بهشدت برای مسافران آزاردهنده است.»
ریل باس به کمک حمل و نقل میآید
ناتوانی در نوسازی سرویس حمل و نقل عمومی در کلانشهر اهواز سرانجام موجب شد تا مدیران شهری تصمیم بگیرند سیستم ریل باس را در این کلانشهر پیاده کنند. ریل باس نوعی قطار مسافری خودکشش میباشد که دارای چهار واگن با ظرفیت ۳۳۶ مسافر نشسته است و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت (با اعمال تغییراتی تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود) در مسیرهای کوتاه حومه شهرهای بزرگ به کار گرفته میشود. این قطارها خودکشش هستند و برای حرکت نیازی به لوکوموتیو ندارند. این درحالی است که سرعت مناسب، ترافیک پایین، ایمنی بسیار بالا و قابلیت جابهجایی حجم انبوهی از مسافران از دیگر مزایای این طرح است. سرانجام روز گذشته بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز اعلام کرد: «با مشارکت راهآهن جنوب و شهرداری ریل باس شهر اهواز به صورت رسمی در روز عید فطر افتتاح میشود و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.» محمود لویمی افزود: «در جلسهای مشترک با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز و مدیر کل راهآهن جنوب برنامهریزی لازم برای راهاندازی ریل باس شهر اهواز انجام شد.» وی ادامه داد: «هرچه سریعتر اقدامات لازم برای استقرار ایستگاههای اتوبوس و دسترسی آسان و شرایط مناسب به مسیر ریل باس و نیز پاکسازی، زیباسازی و روشنایی مسیر و ایجاد فضای سبز در محدوده ایستگاهها انجام میشود.» به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز، در راستای راهاندازی ریل باس در شهر اهواز، آمادهسازی و تکمیل سکوها و سرپناهها و نصب تابلوهای راهنمای مسیر در اسرع وقت انجام و در روز عید سعید فطر ریل باس شهر اهواز به صورت رسمی افتتاح میشود و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
ایجاد ۱۳ ایستگاه ریل باس در مناطق اهواز
شهریورماه سال گذشته بود که شهردار اهواز اعلام کرد: «به منظور رفاه حال شهروندان خصوصاً دانشجویان کلانشهر اهواز ۱۳ ایستگاه ریل باس در این شهر ساخته خواهد شد.» منصور کتانباف افزود: «برای ریل باس اهواز ۱۳ ایستگاه در نظر گرفته شده است که از این تعداد در حال حاضر چهار مسیر توسط مشاور پروژه طراحی و ۹ ایستگاه دیگر باید در بازه زمانی کوتاهی ایجاد شوند.» وی با اشاره به مسیرها و ایستگاههای این وسیله حمل و نقل عمومی ادامه داد: «این ریل باس پس از ورود به غرب اهواز، از ایستگاههای میهن، اهواز، نهضتآباد، دانشگاه چمران، آزاد، پیام نور و قدس، عبور میکند و در ایستگاه نورد و محدوده ملاشیه متوقف میشود؛ همچنین در شرق نیز این ریل باس از ایستگاههای اهواز، علی بن مهزیار، کارون، بدر، باهنر و بنکداران عبور خواهد کرد.»