سرويس دانشگاه جوان آنلاين: طبق بررسیهای به عمل آمده از سوی پژوهشگاه ایرانداک، شمار مؤسسههای ایرانی در نظامهای رتبهبندی فراگیر جهانی هر سال رو به افزایش بوده است. بر پایه تازهترین گزارشها ۱۷ نظام گوناگون رتبهبندی فراگیر جهانی بررسی و جایگاه مؤسسههای ایرانی در آنها پایش و گزارش شده است.
این گزارش نشان میدهد در سال ۲۰۱۸ شمار ۲۹ مؤسسه ایرانی در رتبهبندی جهانی در دانشگاههای «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در میان برترین مؤسسههای علمی جای گرفتهاند که این شمار در سال ۲۰۱۷فقط ۱۸ مؤسسه بوده است.
آمارها چه میگوید؟
همچنین ۱۳ مؤسسه ایرانی در نظام رتبهبندی شانگهای میان برترینها جای گرفتند که این شمار در سال ۲۰۱۷ فقط هشت مؤسسه بوده است. ضمن اینکه شش مؤسسه در رتبهبندی جهانی دانشگاههای «کیو. اس.»، ۲۲ مؤسسه در رتبهبندی دانشگاهها بر پایه عملکرد علمی (یورپ)، ۲۳ مؤسسه در رتبهبندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»، ۱۸ مؤسسه در رتبهبندی یومالتیرنک و شش مؤسسه نیز در رتبهبندی تایوان ساینس از ایران در سیاهه مؤسسههای برتر جهان جای گرفتهاند.
بر پایه این گزارش ۲۱ مؤسسه ایرانی هم در رتبهبندی بهترین دانشگاههای جهان «یو. اس. نیوز»، ۱۲ مؤسسه در رتبهبندی دانشگاههای جهان، ۱۲۶ مؤسسه در رتبهبندی مؤسسههای «سکیمگو»، ۱۱ مؤسسه در رتبهبندی دانشگاهی «راوند»، ۱۶ مؤسسه در رتبهبندی جهانی دانشگاهی «گرینمتریک» و ۱۱ مؤسسه در رتبهبندی آوازه «رار» قرار دارند.
معیاری برای دانشجویان
دانشگاههای مختلف دنیا هرساله در ردهبندیهای مختلفی که انجام میشود، از منظرهای مختلفی وارد رقابت میشوند تا جایگاه بهتری را چه از نظر علمی و چه از نظر کیفی کسب کنند. هدف دیگر ردهبندی این است که به دانشجویان کمک کند تا برترین مراکز علمی و دانشگاهها را برای تحصیل انتخاب کنند.
به گزارش سایت topuniversities در میان رتبهبندیهایی که هرساله در پایگاههای مختلف انجام میشود، ردهبندی رشتههای موضوعی دانشگاههای جهان که از سوی QS صورت میگیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است که میتواند معیاری برای علاقهمندان به این حوزهها و دانشجویان دنیا باشد.
این پایگاه ردهبندی هرساله برترین دانشگاههای دنیا را از نظر رشتههای موضوعی مورد ارزیابی قرار میدهد و امسال هم ۱۲۲۲ دانشگاه از ۷۸ کشور را در ۴۸ موضوع ردهبندی کرده است. در این ردهبندی، امریکا و انگلیس در ردههای اول و دوم قرار گرفتهاند. در مقایسه با ردهبندی سال ۲۰۱۸، تعداد رتبه یک دانشگاههای امریکایی از ۳۴ رتبه در سال گذشته به ۲۸ رتبه نخست در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.
کشورهایی با بهبود رتبه
به گزارش prnewswire، در ردهبندی سال ۲۰۱۹، امریکا با ۲۳۴ دانشگاه، انگلیس با ۱۳۷ دانشگاه، سوئیس با ۲۲ دانشگاه، استرالیا با ۱۸ دانشگاه، کانادا با ۱۵ دانشگاه، سنگاپور با ۱۴ دانشگاه، هلند با ۱۲ دانشگاه، ایتالیا با شش دانشگاه، چین با چهار و سوئد هم با چهار دانشگاه جزء ۱۰ کشور برتر از نظر رشتههای موضوعی قرار گرفتهاند. در این میان، سهم انگلیس از رتبههای ۱۰ تا ۱۳ نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است. سنگاپور بهعنوان یک کشور آسیایی، با بیش از ۱۰ مرکز آموزشی دانشگاهی توانسته است خود را در میان دانشگاههای برتر جهان از نظر رشته موضوعی جای دهد. چین هم کشور آسیایی دیگری است که رقابت خود را بهطور تنگاتنگ حفظ و سعی کرده است از گردونه عقب نماند و توانسته است نسبت به گذشته، جایگاه خود را در میان ۵۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر رشته موضوعی قرار دهد.
امریکا از سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۱۰درصد بخشهای تحقیقاتی خود را از دست داده و همین امر باعث شده است سهم کشورهای انگلیس، چین و استرالیا در کسب جایگاه دانشگاههای برتر بیشتر شود. در این میان با توجه به کاهش قابلملاحظه بودجه در انگلیس، عملکرد تحقیقاتی دانشگاهی آن قویتر از قبل شده است.
جهش چشمگیر با کمبود بودجه
در رتبهبندی ۲۰۱۹ دانشگاههای ایرانی نیز رتبههای خود را ارتقا دادند. ۹ دانشگاه ایرانی در این رتبهبندی حضور دارند. نسبت به سال ۲۰۱۸ دانشگاههای ایرانی فقط در شش رشته دارای رتبه بودند که در گزارش جدید به ۱۳ رشته ارتقا یافته است.
ریاضیات، آمار و تحقیق، علم مواد، علوم کامپیوتر و مهندسی عمران از جمله رشتههای جدیدی است که ایران در آنها صاحب رتبه شده است. این درحالی است که بودجههای پژوهشی دانشگاهها وضعیت خوبی نداشتند.
ایران امسال در ۱۳رشته موضوعی در ردهبندی پایگاه معتبر رتبهبندی QS توانست مقام خود را بین دانشگاههای معتبر جهان بالاتر ببرد. این درحالی است که سال ۲۰۱۸ ایران تنها در شش حوزه حضور داشت.