کد خبر: 959059
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
استاندار اصفهان: ۲۲ هزار اثر تاریخی، ۱۸۰۰ اثر باستانی ثبت ملی و ۷ اثر تاریخی ثبت جهانی اصفهان در غربت به سر می‌برند
ميترا شهبازي
سرویس ایران جوان آنلاین: این روز‌ها نصف جهان میزبان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی است و گردشگران از هر سو به اصفهان می‌آیند. البته خرداد ماه تنها تاریخی نیست که اصفهانی‌ها میزبان گردشگران هستند و در تمام فصول سال مراکز تاریخی و تفریحی استان با ورود قابل توجهی از گردشگران ایرانی و خارجی روبه‌رو است. گفتنی است که ورود هر گردشگر خارجی به ایران هزار و ۲۰۰ دلار معادل ۳۰ بشکه نفت درآمدزایی دارد. اما به این دلیل که برندسازی مناسب برای صنایع دستی اصفهان صورت نگرفته استاندار اصفهان معتقد است، آثار ارزشمند این استان در غربت به سر می‌برند و از تمام مزایای این بخش به خوبی استفاده نشده است.
اصفهان را به نگین انگشتری ایران می‌شناسیم. جایی که فراتر از یک شهر و استان است و به نصف جهان شهرت دارد. هر ایرانی حتی یکبار هم که شده به این منطقه گردشگری- تاریخی قدم گذاشته و جای جای آن را جست‌وجو کرده است و باز هم دلش می‌خواهد سفری به این استان داشته باشد. در کنار گردشگران داخلی، توریست‌های خارجی بسیاری هم هستند که یا به این منطقه تاریخی آمده‌اند یا با دیدن تصاویر متعدد از نصف جهان می‌خواهند هرچه سریع‌تر به ایران بیایند و میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ‌فین کاشان و مسجدجامع، قنات‌های وزوان، مزدآباد میمه و مون اردستان را یکی پس از دیگری ببینند و به هنر دست مردم هنرمند اصفهانی پی ببرند. منطقه‌ای از این کره خاکی که هر هنر تاریخی را در دل خود جای داده و در کنار آثار باستانی متعدد هنوز هم هنرمندان بسیاری دارد که هر ساله میلیون‌ها هنر دستی را تولید می‌کنند. صنایعی که شامل خاتم‌کاری، میناکاری، گچ‌بری، گره چینی، قلمدان سازی، کاشی‌کاری، مسگری، منبت‌کاری، سفال‌گری، قلمزنی، مینیاتور، قالی‌بافی، زری و مخمل بافی، قلم‌کاری، فیروزه کوبی می‌شود و هر یک به تنهایی می‌توانند اقتصادی بزرگ را به حرکت در بیاورند و برای جمعیت بسیاری اشتغالزایی کنند. با این حال گویا هنوز آنچنان به این ظرفیت‌های اقتصادی به عنوان صنعتی سودآور نگاه نمی‌شود. به طوری که استاندار اصفهان ضمن انتقاد از گم نامی این صنایع می‌گوید: «آثار تاریخی اصفهان در غربت خاصی هستند که برای بیرون بردن این آثار از این وضعیت، روش‌های جدید برای معرفی سنت‌های کهن و میراث فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.» عباس رضایی اضافه می‌کند: «اگر قرار است گردشگری در کشور شکل بگیرد، تنها چند شهر مهم کشور هستند که این ظرفیت را دارند و در بین این شهر‌های مهم، اصفهان همچون نگین انگشتر است و هیچ کس نمی‌تواند در درستی این گزاره شک داشته باشد.» گفتنی است که ورود هر گردشگر خارجی به ایران هزار و ۲۰۰ دلار معادل ۳۰ بشکه نفت درآمدزایی دارد که سال گذشته بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان حدود ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی به این استان آمدند.

نصف جهان برندسازی می‌‎خواهد
اصفهان، این شهر تاریخی که لقب نصف جهان را به خود داده است، این روز‌ها میزبان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی است. استانی که به عنوان قطب گردشگری کشور، دارای ۱۰۸ شهر و هزار و ۹۳۴ روستا است. منطقه‌ای که مضاعف بر هزاران جاذبه طبیعی، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی را هم در دل خود جای داده که هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن نیز به ثبت جهانی رسیده است. استاندار اصفهان ضمن تأیید ظرفیت‌های بالای گردشگری در این منطقه می‌گوید: «اصفهان دارای رتبه اول کشوری آثار تاریخی است، همچنین از اصفهان چهار اثر معنوی همچون مهارت قالی‌بافی کاشان، قالیشویی مشهد اردهال و… نیز به ثبت رسیده است.» رضایی با مقایسه‌ای از کشور‌های خارجی اضافه می‌کند: «۷۵ درصد از درآمد کشور انگلیس از گردشگری است، با این حال در ایران از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.» این نیز در حالی است که مناطقی، چون اصفهان هر ساله ظرفیت میزبانی از میلیون‌ها گردشگر را دارند. وی ادامه می‌دهد: «برای توسعه گردشگری نیازمند برندسازی هستیم. باید بیش از گذشته برندسازی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. اگر پیوند بین سه اصل صورت گیرد، قطعاً شاهد نتایج قابل قبول در حوزه برندسازی خواهیم بود.»
رضایی با اشاره به اینکه باید سیاست‌گذاری مناسبی در بازار‌های هدف گردشگری، جذب بیشتر گردشگر خارجی، عدالت و برابری به منظور هم‌افزایی و تعامل صورت گیرد، بیان می‌کند: «علاوه بر تمام این‌ها باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها برای محقق شدن این امر در قالب همکاری استفاده کرد. البته برای محقق شدن این امر هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند این مسیر را طی کند و نیازمند هماهنگی است.» وی با ابراز تأسف از اینکه آثار تاریخی اصفهان در غربت خاصی هستند، تأکید می‌کند: «برای بیرون بردن این آثار از این وضعیت روش‌های جدید برای معرفی سنت‌های کهن و میراث فرهنگی باید در دستور کار قرار بگیرد.» گفتنی است امسال در فصل بهار ورود گردشگران خارجی به اصفهان حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است و این به معنای وجود ظرفیت‌های خوب در این بخش است. گفتنی است که در حال حاضر برای جذب گردشگران، ۲ هزارو ۲۰۰ طرح گردشگری شامل بوم‌گردی‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری در کشور در حال ساخت است که بخش قابل توجهی از این طرح‌ها در استان اصفهان اجرایی می‌شوند. با این حال باز هم این اقدامات کافی نیست و مسئولان ضمن برندسازی آثار باستانی و صنایع دستی اصفهان وظیفه دارند بازار خوبی را هم برای ارائه کالا‌های تولیدی اصفهانی‌ها در دنیا بیابند. کاری که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و موجب گم نامی هنر دست امروزی اصفهانی‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار