سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفته: «خودروسازان ما ارابه مرگ تولید میکنند و خودروهایی که ایمنی ندارند، نباید در جادههای کشور تردد کنند.» این اظهارات در حالی مطرح میشود که در چند سال گذشته کارشناسان خودرو نسبت به ناایمن بودن برخی از خودروهای تولید داخل هشدار داده بودند، اما توجهی به آن نشد. از طرفی بارها صحبت از توقف تولید پراید به دلیل ایمنی بسیار ضعیف به میان آمد، اما هر بار به دلیل بهانههایی چون «وجود مشتریان زیاد» برای این خودرو، این تصمیم هرگز به مرحله اجرا نرسید.
علی خاکساری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «اگر چه معتقدم که عدم تردد پراید و دیگر خودروهای ناایمن در جاده آمار مصدومان و کشتههای تصادفات را به شدت کاهش میدهد، اما باید بگویم که ما نمیتوانیم از مردمی که با پسانداز چند ساله خود این ارابههای مرگ را خریدهاند، توقع داشته باشیم که آنها را به جاده نیاورند. زیرا که مردم به خوبی میدانند که این خودروها بههیچوجه ایمن نیست، اما از آنجایی که توان مالی خرید خودروی دیگری را ندارند، پراید را انتخاب کردهاند.»
او ادامه میدهد: «در صورتی میتوانیم به مردم بگوییم پراید و پژو آردی را به جاده نیاورند که خودروهای ایمن با قیمت مناسب و واقعی به جامعه تزریق شود. آن وقت میتوان چنین برنامهای را در کشور اجرا و از کشتهشدن مردم بیگناه در جادهها جلوگیری کنیم.»
خاکساری تصریح میکند: «اگر پلیس قصد ورود به این مسئله را دارد بهتر است با ریشه این مشکل که همان تولیدکنندگان ارابه مرگ هستند برخورد کند. زیرا که خودروسازان به تعهدات قانونی خود عمل نکردند و این خودروهای ناایمن را تولید و به مردم تحمیل کردهاند.»
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه هر بار صحبت از توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ به میان میآید، اما مدتی بعد به فراموشی سپرده میشود، اظهار میدارد: «متاسفانه در کشور ما ایران خودرو و سایپا توسط دولت و مجلس حمایت میشوند و به محض اینکه صحبت توقف تولیدات پرتیراژشان یا همان تابوتهای مرگ به میان میآید عدهای به اسم ایجاد اشتغال یا تولید ملی مقاومت میکنند و نمیگذارند چنین اتفاقی بیفتد.»
خاکساری با بیان این مسئله که سالهاست که ایران خودرو و سایپا ناایمن بودن خودروها را با دلایل بیمنطق توجیه میکنند، میگوید: «اگر در همان ۲۰ سال پیش که اعلام شد این خودروها، ارابه مرگ هستند و پلیس و نمایندگان مجلس این مسئله را جدی میگرفتند امروز منافع مردم و اقتصاد کشور حفظ شده بود و به مرحلهای نرسیده بودیم که بخواهیم از تردد آنها در جادهها بهمنظور کاهش تلفات صحبت کنیم.»
او میگوید: «اگر یک خودروی نسبتا ایمن حتی چینی داشتیم هم تعداد تصادفات کمتر میشد هم آمار کشتهها و مصدومان به شدت کاهش مییافت. اما متاسفانه بر اساس آمار منتشر شده در سال حدود ۱۷ هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند و ۳۳۰ هزار نفر نیز مصدوم میشوند، که بخش عمده آن به دلیل پایین بودن کیفیت ارابههای مرگ است، اما عدهای با بهرهبرداری سیاسی و اقتصادی از این صنعت ورشکسته منفعت طلبی میکنند.»
این کارشناس خودرو اظهار میدارد: «امروز خودروها به دو نوع سیستم مجهز میشوند، یکی سیستمهای فعال و دیگری سیستمهای غیرفعال؛ که سیستمهای فعال مانند abs برای جلوگیری از تصادف درنظر گرفته میشوند؛ و سیستمهای غیرفعال به منظور اینکه اگر تصادف شد، حداقل خسارت جانی را به سرنشین وارد کند که در پراید و چندین تابوت متحرک دیگر هیچکدام از سیستمها را نداریم و آنهایی را هم که داریم به صورت ظاهری هستند.»
خاکساری در پایان میگوید: «امیدوارم به مرحلهای برسیم که بتوانیم جلوی تولید خودروهای ناایمن را گرفته و با تولید یا ورود خودرهای باکیفیت شاهد توقف تولید این ارابههای مرگ در کشور باشیم.»