کد خبر: 962487
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
جدول دامنه قیمتی بلیت هواپیما که در آذر پارسال از سوی شرکت‌های هواپیمایی مورد توافق قرار گرفت، در روز‌های اخیر بر مبنای ارز ۱۲هزارتومانی به‌روز‌رسانی شده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام این مطلب در گفتگو با «مهر» درباره مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: دولت نمی‌تواند ارز نیمایی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد. نرخ ارزی هم که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. نرخ دلار در روز‌های اخیر کاهش یافته و امیدواریم گشایشی در وضعیت هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها و به تبع آن در قیمت بلیت ایجاد شود، اما تا این کاهش نرخ ارز بخواهد اثرگذاری خود را نشان دهد، زمان می‌برد. مقصود اسعدی سامانی افزود: بانک مرکزی به ما دلار نمی‌دهد و از ارز‌های دیگر مانند روپیه هند و یوآن چین به ما داده می‌شود که نرخ تبدیل آن‌ها ۱۵ تا ۱۶ درصد است. مبلغی را هم صرافی‌ها بابت انتقال ارز دریافت می‌کنند که نهایتاً دلار را ایرلاین‌ها می‌توانند به قیمت بالای ۱۲ هزار تومان دریافت کنند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تعریف دامنه نرخی جدید از سوی شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: در حال حاضر کف و سقف قیمتی جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، کسی بالاتر نفروشد. چون برخی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، به صورت غیر قانونی بلیت را با قیمت بالاتر از آنچه شرکت هواپیمایی به مسافران عرضه می‌کند، می‌فروختند برای آنکه امکان نظارت و کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد، دامنه قیمتی را طراحی و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری کرده‌ایم.
وی یادآور شد: این دامنه جدید قیمتی در تیر امسال طراحی و دامنه قیمتی که در آذر ماه ۹۷ اعلام شده‌بود، آپدیت شده‌است. البته بازه قیمت‌ها تقریباً در همان دامنه جدول سال گذشته است، اما در برخی مسیر‌ها به دلیل طولانی بودن آن‌ها و شرایط خاصی که دارد، تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. حتی در مسیر پرتردد تهران- مشهد که سقف قیمتی جدول آذر ماه سال قبل، ۸۵۰ هزار تومان بود در جدول تیر ماه امسال به ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافته‌است که به خاطر تردد بالا، شرکت‌های هواپیمایی تلاش داشته‌اند نرخی را اعلام کنند که زائران و مسافران رغبت بیشتری برای مسافرت هوایی به این شهر را داشته باشند. به گفته اسعدی سامانی این نرخ‌ها، سقف قیمتی است و قرار نیست شرکت‌های هواپیمایی الزاماً با نرخ حداکثری اقدام به فروش بلیت کنند، بلکه در بسیاری از ساعات پروازی برای اینکه هواپیما تردد خالی نداشته باشد، بلیت‌ها با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از سوی ایرلاین‌ها فروش می‌رود. وی افزود: اگر کاهش فعلی نرخ ارز پایدار بماند، می‌تواند در کاهش نرخ بلیت مؤثر باشد، اما در مجموع بلیتی که فروخته می‌شود، بسیار پایین‌تر از دلار با نرخ ۷ هزار تومانی است. چون مثلاً مسیر تهران- مشهد حدود ۶۰ دلار هزینه دارد، اگر هر بلیتی را ۴۰۰ هزار تومان بفروشیم، نمی‌تواند هزینه‌های مورد نظر را جبران کند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: به رغم آنکه شرکت‌های هواپیمایی ارز با قیمت آزاد تهیه می‌کنند، امکان افزایش قیمت بلیت در ماه‌های آتی وجود ندارد؛ چون سقف نرخی که به‌روزرسانی شده، بر اساس دلار ۱۲ هزار تومان است.

افزایش ۳۰ درصدی سقف قیمت برخی مسیر‌های کم تردد
به گزارش «مهر»، اگرچه بر اساس گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، افزایش سقف قیمت‌ها در برخی مسیر‌های پرتقاضا، به دلیل طولانی بودن مسیر، افزایش حداکثر ۱۰ درصدی داشته، اما در جدول جدید دامنه نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش‌های گاه تا ۳۰ درصد سقف قیمت‌ها نسبت به جدول قبل هستیم.
به عنوان مثال هواپیمایی سا‌ها سقف بلیت مسیر تهران- چابهار را یک میلیون و ۴۱۴ هزار تومان اعلام کرده که در جدول سابق، حدود یک میلیون تومان بود. هواپیمایی قشم ایر نیز سقف قیمت بلیت مسیر ساری- بندرعباس را یک میلیون و ۴۴۶ هزار تومان تعیین کرده که در جدول سابق، کمی بیش از یک میلیون تومان بود.
همچنین ایران ایر نیز برای مسیر تهران- چابهار، سقف قیمت بلیت‌های خود را یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان عنوان کرده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار