سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «روزی روزگاری» روزگاری سرآمد سریالهای تلویزیونی بود و شاید همین سرآمدبودنش است که مسئولان و مدیران شبکههای مختلف تلویزیونی را مجبور به پخش مجدد و البته مکرر این سریال جذاب و مخاطبپسند از شبکههای متنوعی مانند آای فیلم، تماشا و... میکند. «روزی روزگاری» مجموعهای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو ساخته سال ۱۳۷۱ است که در همان ایام ابتدای دهه ۷۰ از شبکه اول سیما پخش شد و حالا شبکه تماشا بازپخش این سریال قدیمی را از روز دوشنبه ۲۴ تیرماه روی آنتن برده است. سریال روزیروزگاری از روز دوشنبه ۲۴ تیرماه جایگزین سریال «تعبیر وارونه یک رؤیا» شده و علاقهمندان میتوانند هر شب ساعت ۲۱ از شبکه تماشا آن را مشاهده کنند. داستان سریال روزی روزگاری درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ (با هنرمندی مرحوم خسرو شکیبایی) است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری به سرکردگی حسام بیگ (با بازی محمود پاکنیت) مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا میکند و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ میدهد و رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل میشود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسانی است.»
قریب ۲۷ سال پیش که شبکههای تلویزیونی تعدادشان از انگشتان یک دست فراتر نمیرفت هر هفته و در زمان پخش این سریال از شبکه اول سیما مردم با جمع شدن در منزل اقوام و دوستان به تماشای «روزی روزگاری» یا به قولی «مراد بیگ» مینشستند که خسرو شکیبایی را به اوج محبوبیت و شهرت نشاند. بسیاری از منتقدان معتقدند اوج هنرمندی مرحوم شکیبایی در فیلم «هامون» اتفاق افتاده، اما واقعیت این است که مردم و مخاطبان میلیونی تلویزیون با همراهی و همذاتپنداری با «مراد بیگ» به عنوان شخصیت و محور اصلی اتفاقات سریال «روزی روزگاری»، مدال محبوبیت را از «هامون» گرفتند و به گردن «مراد بیگ» انداختند که الحق والانصاف هم انتخابی دقیق و صحیح بود.
برای مخاطب تماشای سیر تحول و انقلاب درونی و بیرونی «مراد بیگ» به عنوان یک دزد گردنه بگیر، فرو افتادنش در یک سیر مسابقهگونه برای حذف یا مُسَخّر کردن دیگر رقبایِ دزدِ گردن کلفتِ پیرامونش خیلی جذابیت دارد. چه اینکه همه این اتفاقات به همراه بازگشتی معجزهآسا از مرگی حتمی و نهایتاً تحت تدابیر خاص شخصیتی به اسم «خاله لیلا» (با بازی هنرمندانه و ماندگار ژاله علو) پیشه کردن کشاورزی و دامداری از سوی این گردنه بگیر، در عین حال نمایشِ بازگشتی سهل و ممتنع، جذابیتهای دیداری، شنیداری و موسیقایی فراموشنشدنی به همراه داشته و دارد.