سرویس ورزشی جوان آنلاین: اما چند سالی است که با پیشرفتهایی که در زمینه ارتباطات رخ داده، دیگر همه درآمد ورزشکاران از رشتهای که در آن فعالیت دارند یا تبلیغات به واسطه شهرتی که دارند، نیست و فضای مجازی نیز حالا یکی از محلهای کسب درآمد برای ورزشکاران است. فضای مجازی که به نظر میرسید برای تفریح یا نهایتاً آگاهی جوامع مختلف راهاندازی شده، حالا به محلی برای کسب و کار ستارههایی تبدیل شده که درآمدهایشان به واسطه شبکههای اجتماعی فراتر از حد تصور است.
در حالی که در ایران فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بیشتر جایی برای حاشیهسازی و به چالش کشیدن این و آن است. ورزشکاران دنیا به این راههای گسترش ارتباط جمعی به چشمی جز فضایی برای ایجاد حاشیه برای یکدیگر و ابراز علایق یا انتقادهای خود نگاه میکنند و به فضای مجازی به چشم فرصتی برای کسب درآمد هرچه بیشتر مینگرند.
اینستاگرام مدتهاست که به نیرویی بزرگ برای درآمدزایی بازیکنان فوتبال تبدیل شده، به طوری که میتوان گفت میزان هنگفتی از درآمدهای بازیکنان فوتبال جهان جدا از قراردادهایی که میبندند از این طریق به دست میآید. در واقع فوتبالیستهای سرشناس با پستهای که میگذارند نه تنها هواداران خود را در جریان وضعیت و افتخارات خود قرار میدهند، بلکه درآمدهای نجومی هم از این راه کسب میکنند. البته در این زمینه طبق انتظار کریستیانو رونالدو با توجه به محبوبیت زیاد و تعداد فالوورهایی که دارد بیشترین درآمد را دارد، آنهم در شرایطی که انتظار میرفت بعد از جدایی از رئال از تعداد فالوورهایش کاسته شود و محبوبیتش تحت تأثیر قرار بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد و مهاجم پرتغالی یووه با ۱۷۳ میلیون فالوور در اینستاگرام برای هر پستی که منتشر میکند، ۷۸۴ هزار پوند به دست میآورد که درآمد زیادی را نصیب این بازیکن کرده و او را در صدر پردرآمدترینهای اینستاگرام قرار داده است!
بعد از رونالدو، نیمار با ۵۸۰ هزار پوند و مسی هم با ۵۲۱ هزار پوند در ردههای دوم و سوم جای دارند و رتبههای چهارم تا دهم نیز به سائول کانلو آلوارز (بوکس) با ۹۴ میلیون دلار، راجر فدرر (تنیس) با ۹۳.۴ میلیون، روسل ویلسون (راگبی) با ۸۹.۵ میلیون دلار، آرون راجرز (راگبی) با ۸۹.۳ میلیون، لبرون جیمز (بسکتبال) با ۸۹ میلیون دلار، استیفن کری (بسکتبال) با ۷۹.۸ میلیون دلار، کوین دورانت (بسکتبال) با ۶۵.۴ میلیون دلار میرسد.
در حالی ستارههای ورزش دنیا طی سالهای اخیر با همهگیر شدن فضای مجازی و توجه ویژه مردم به شبکههای اجتماعی سعی کردهاند از این طریق درآمدزایی کنند و بر ثروت و اندوختههای مالی خود بیفزایند که ورزشکاران ایرانی در نقطه مقابل همچنان فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را جایی برای ایجاد تنش و درگیری یا در نهایت بیان انتقادات خود میدانند. انتقاداتی که گاه با شدیدترین لحن ممکن بیان میشود و بیشتر شبیه به توهین است تا انتقاد یا گله و شکایت. تفاوتی که نشان از عدم حرفهای بودن ورزش ایران در همه زمینهها دارد. عدم حرفهایگری که باعث میشود برخلاف ورزشکاران دنیا که از هر ظرفیتی برای درآمدزایی استفاده میکنند، اینجا فرصت و موقعیتها تبدیل به یک تنش و حاشیه شود. چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی که البته دست افراد را برای حاشیهسازی، ایجاد تنش و چالش بازتر هم میگذارد. حال آنکه با اندکی تأمل میتوان به شکلی دیگر از این ظرفیت استفاده کرد، اما آیا ورزشکاران ما به آن درجه از حرفهای بودن رسیدهاند که به این مسائل توجه کنند یا همچنان فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را فرصت و تریبونی برای یورش به مخالفان خود میدانند و بس!
البته پاسخ این سؤال را با نگاهی کوتاه به پستهای همین چند روز گذشته برخی ستارههای ورزشی در مقابل انتقادات، میتوان بهطور کامل گرفت!