سرويس اقتصادی جوان آنلاين: با قوت گرفتن واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ، تکاپوی قطعهسازان برای واگذاری درست و غیرانحصاری این سهام افزایش یافته است، بهطوریکه انجمن قطعهسازان با تأکید بر جلوگیری از ارزانفروشی سهام خودروسازان معتقدند، شرکتی که قیمت واقعیاش پنج تا شش برابر ارقام فعلی است، بدون تجدید ارزیابی نباید واگذار شود.
با اصرار وزیر صمت بر واگذاری داراییهای خودروسازان و سهام دولتی آن تا پایان سال ۹۹، فروش سهام ایرانخودرو و سایپا وارد فاز جدیدی شده است. قطعهسازان که خودشان را بیش از سایر سرمایهگذاران مستحق خرید این سهام میدانند، تلاششان برای تصاحب این سهام شدت گرفته است. روز گذشته دبیر انجمن قطعهسازان در نشست خبری با تأکید بر لزوم بررسی تجربه خصوصیسازی در کشور گفت: «خصوصیسازی در کشور کارنامه درخشانی ندارد و بیشتر شرکتهایی که واگذار شدهاند با بحران مالی و کارگری مواجه شدهاند. از این رو اگر واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا قرار است با روال گذشته انجام شود، اعضای این انجمن با این نوع خصوصیسازی مخالف هستند؛ چراکه باید این سهام به اهلش سپرده شود.»
مازیار بیگلو افزود: «سهام خودروسازان باید به نرخ روز واگذار شود و نباید به ثمن بخس فروخته شود، شرکتی که قیمت واقعیاش پنج تا شش برابر است، نباید بدون تجدید ارزیابی واگذار شود.»
وی با تأکید بر اینکه خودروسازان پیش از واگذاری باید به سوددهی برسند، افزود: «در حال حاضر ۱۶۰ هزار خودرو در کف پارکینگها دپو شده و ارزش ریالی این خودروها معادل ۷ هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر معادل همان وامی که قرار بود در اختیار خودروسازان برای تسویه بدهی قطعهسازان قرار گیرد و همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.»
بیگلو با اشاره به مطالبات ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از خودروسازان اظهار داشت: «۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان از این مطالبات، سررسید شده و ضروری است که بانک مرکزی به سرعت این تسهیلات را بپردازد تا مشکل قطعهسازان و خودروهای کف کارخانه حل شود.» دبیر انجمن قطعهسازان با تشریح ماجرای وام ارزی قطعهسازان گفت: «بهمنماه پارسال مقرر شده بود تا به منظور تأمین نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل ۴ هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.»
فرهاد بهنیا، عضو دیگر انجمن قطعهسازان در این نشست آخرین آمار خودروهای دپو شده را اعلام کرد و گفت: «۶۳ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ سایپا و ۹۷ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ ایرانخودرو در حال خاک خوردن است و با تکمیل و عرضه این خودروها به بازار، قطعاً قیمت خودرو کاهش مییابد.»
دهنکجی قطعهساز ارزبر به نهضت داخلیسازی
بیگلو با اشاره به نمایشگاه داخلیسازی که اخیراً برگزار شده بود، اظهار داشت: «برخی شرکتهای قطعهساز که بیشترین مصرف ارز را داشتهاند به نمایشگاه داخلیسازی و نهضت داخلیسازی دهنکجی کرده و در آن حاضر نشدهاند؛ در مقابل در جای دیگری اعلام میکنند که میخواهند خودکفا شوند، درحالیکه اولین جا برای اعلام این قضیه، نمایشگاه داخلیسازی است.»
وی ادامه داد: «اگر نهضت داخلیسازی قبلاً پیگیری شده بود، حالا پول مردم دست برخی از قطعهسازان خاص بلوکه نبود که نتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند.»
بیگلو تصریح کرد: «قطعهسازی که بیشترین ارزبری را دارد باید بیشترین همکاری را بابت داخلیسازی داشته باشد، نه اینکه به نهضت داخلیسازی دهنکجی کند؛ در این مورد وزارت صنعت باید پیگیر باشد.»
انتقاد از ادعای ارزانی قیمتها
دبیر انجمن قطعهسازان همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده در مورد کاهش نیافتن قیمت خودرو در پی پایین آمدن نرخ ارز نیز گفت: «ما مجاز به استفاده از ارز سنا نبودیم و مبنای محاسبه قیمت مواداولیه قطعهسازان، ارز نیمایی است که قیمتش بالا رفته و به ۱۲ هزار تومان رسیده است.» بیگلو گفت: «قطعهسازان ارز نیمایی دریافت میکنند و این در حالیست که ارز نیمایی در نخستین روزهای عرضه در سامانه با نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارائه میشد، ولی نرخ آن اکنون به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که به همین تناسب، قیمت ارز قطعهسازان نیز گران شده و البته سؤال ما این است که چرا باید قیمت مواداولیه موردنیاز قطعهسازان از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی، ارزی محاسبه شده و فروخته شود، درحالیکه این کالاها و مواداولیه موردنیاز تولید، از داخل کشور تهیه و تأمین میشوند.»
وی با بیان اینکه با ورود شورای رقابت به مقوله قیمتگذاری، قیمتهای قطعهسازان و خودروسازان سرکوب و زیان هنگفتی به این صنایع وارد شده است، ابراز امیدواری کرد تا مکانیسم قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت بازنگردد؛ یا حتی اگر این اتفاق رخ میدهد، از فرمولی جدید استفاده شود.
داخلیسازی پژو ۳۰۱ به ۸۰ درصد میرسد
بیگلو در ادامه در مورد وضعیت داخلیسازی قطعات پژو ۳۰۱ به فارس گفت: «تولید این خودرو با ۶۰ درصد خودکفایی در قطعات آغاز شده و به راحتی تا پایان سال به داخلیسازی ۸۰ درصدی دست خواهیم یافت.»
وی توضیح داد: «قطعاتی که روی خودروهای به نمایش گذاشته شده در روز افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ کار شده بود یا از تولید داخل یا از قطعات سیکیدی وارداتی تأمین شده بود، به عبارتی قطعاتی که روی پژو ۳۰۱ موجود در خط تولید نصب شده صرفاً تولید داخل نبودند.»
وی افزود: «تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ هنوز آغاز نشده و فقط خط تولید این خودرو به بهرهبرداری رسیده است.» دبیر انجمن قطعهسازان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ قطعهساز در خودکفایی ۶۰ درصدی پژو ۳۰۱ نقش دارند، افزود: «اکثر قطعات پژو ۳۰۱ جدید است، زیرا این خودرو دارای پلتفرم جدیدی است که نیازمند قطعات با تکنولوژی به روز است. به همین دلیل قطعات مشترک زیادی با خودروهای دیگر ندارد.»
به گفته وی، نمونههای اولیه قطعات پژو ۳۰۱ از شهریورماه به خودروسازان تحویل داده میشود تا بررسی و تستهای لازم انجام شود و پس از تأیید نهایی در بهمن ماه، تولید این خودرو از اسفند امسال آغاز شود.
بیگلو در ادامه در مورد داخلیسازی کامپیوتر خودرو نیز گفت: «در حال حاضر سه تأمینکننده اصلی برای این قطعه در کشور وجود دارد، ولی به دلیل اینکه یک قطعه هایتک (با تکنولوژی بالا) محسوب میشود، تولیدش وابستگی زیادی به واردات دارد.»
بیگلو تصریح کرد: «یکی از تأمینکنندگان وابستگی کمتری به واردات دارد ولی وابستگی دو تأمینکننده دیگر بیشتر است.»
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده در این مورد با وزارت دفاع اظهار داشت: «مشکل اصلی تولید ایسییو مربوط به تأمین آیسیهایی است که روی برد این قطعه نصب میشوند. طبق قراردادهای منعقد شده این آیسیها در ایران تولید میشوند و تولید ایسییو از سال آینده با خودکفایی بالاتری صورت خواهد گرفت.»