سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مقامات مسئول از تولید سیگار با برندهای امریکایی در ایران خبر میدهند، اما تولیدکنندههای این سیگارها شرکتهای امریکایی نیستند، بلکه سرمایهگذاران ژاپنی هستند که در دوره اوج تحریمهای ایران در تنها بخش معاف از تحریمها یعنی دخانیات سرمایهگذاری قابلتوجهی کردهاند.
به گزارش تجارتنیوز، تحلیل دادههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال نشان میدهد بخش دخانیات با بیشترین جذب سرمایه خارجی روبهرو بوده و دو استان گیلان و زنجان در صدر استانهایی هستند که توانستهاند بیشترین میزان جذب سرمایه خارجی را از آن خود کنند.
شاید این روزها با توجه به تشدید تحریمهای امریکا علیه ایران و خروج برخی از سرمایهگذاران خارجی موضوع جذب سرمایههای خارجی بحثبرانگیز و جای سؤال و ابهام را در اذهان عمومی ایجاد کرده باشد. حال سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کند، این باشد که در این شرایط سرسختانه چطور میتوان شرکای تجاری خارجی را به ورود سرمایههایشان تشویق و ترغیب کرد؟ سرمایهگذاران خارجی چه توجیهی برای ورود سرمایههایشان آن هم در بخش دخانیات دارند؟
آنطور که از اطلاعات و آمارهای استخراج شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیداست گیلان و زنجان جزو پیشتازان جذب پولهای خارجی بودهاند و همچنین توانستهاند در بخش دخانیات، توتون و تنباکو بیشترین سرمایهها را جذب کنند. البته بعد از سهم ۸۰ درصدی این دو استان نامبُرده کردستان و خراسان رضوی نیز به ترتیب ۸ و ۵ درصد سرمایه خارجی را در بخشهایی همچون غذا، آشامیدنی و محصولات فابریکی (پارچه) جذب کردهاند.
وینستون، LD، سیلککات، مونت کارلو و مگنا پس از تولید در ایران، به سراسر استانها توزیع میشود. گزارشها هم نشان میدهد، سهم شرکت JTI از بازار دخانیات ایران کمی بیش از ۵۰ درصد است.
طبق برآوردهای انجام شده مصرف توتون طی ۱۰ سال گذشته در کشور از ۲ هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است. هر چند که این آمار بسیار نگرانکننده و وحشتناک به نظر میرسد، اما باید این واقعیت را پذیرفت که هر ساله مصرف قلیان میان زنان و مردان در کشورمان روند صعودی پیدا کرده است؛ آنطور که محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات سال گذشته به ایرنا گفت: «در حال حاضر نزدیک به ۲۴ درصد مردان و حدود ۳ درصد زنان در کشور سیگار استعمال میکنند.» با ارائه این آمارها کنشگران اقتصادی معتقدند که افزایش میزان مصرف سیگار و تنباکو در داخل کشور باعث ترغیب ورود سرمایهگذاران خارجی شده است.
گیلان و زنجان؛ پیشتازان جذب سرمایه خارجی
در دور دوم تحریمهای غرب علیه ایران صنایع فلزی همچون فولاد، طلا و... در تیررس امریکاییها قرار گرفت. بعد از آن صنایع نفتی، هواپیمایی، پتروشیمی، بیمه و بانکها نیز محدود شدند و مورد هدف قرار گرفتند. با توجه به محدودیت امریکاییها که این روزها ترکشش بخش تولید و سرمایهگذاری ایرانیها را هدف گرفته؛ این سؤال مطرح میشود که چرا همچنان سیگار وینستون و کمل که متعلق به امریکاییهاست در ایران تولید میشود؟ آیا امریکاییها از تولید سیگار وینستون در ایران باخبر هستند؟
در سال ۲۰۰۲ شرکت ژاپنی JTI توانست بیشترین سهم از بازار دخانیات ایران را در دست بگیرد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ شرکت تابعه خود را در ایران و بزرگترین مجتمع تولیدی کالای دخانی را در استان گیلان تأسیس کرد؛ بعد از آن نیز این واحد صنعتی برای توسعه اقدامات تولیدی خود به سمت شمال غربی ایران و در استان زنجان کوچ کرد. ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان میگوید: در دو سال گذشته ژاپنیها با سرمایه ۱۵۰ میلیون یورویی توانستند واحد تولید سیگار با برندهای کمل، وینستون و... را در داخل کشور تولید کنند. برخی معتقدند که این دو برند متعلق به کشور امریکاست.