کد خبر: 964508
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
ه‌آهن بوشهر- شیراز در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد تا با اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و جابه‌جایی ۲ میلیون نفر در سال، رونق اقتصادی و اجتماعی را برای بوشهر به همراه آورد.
سرويس ايران جوان آنلاين: راه‌آهن بوشهر- شیراز در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد تا با اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و جابه‌جایی ۲ میلیون نفر در سال، رونق اقتصادی و اجتماعی را برای بوشهر به همراه آورد. با این حال این طرح طی سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفت و نتیجه آن همین شد که بعد از ۱۲ سال طرح راه‌آهن بوشهر- شیراز در خط ۱۰ آن که به عنوان مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش پروژه شناخته می‌شود فقط پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد! مسئله‌ای که با توجه به اهمیت طرح نیازمند توجه ویژه متولیان است.

طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت نهم به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و تأمین نشدن اعتبارات طی سال‌های گذشته این طرح متوقف شد. خط ریلی که با اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابه‌جایی ۳ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال منجر به رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر می‌شود. با این حال این طرح تاکنون سه دولت را به خود دیده است و پیشرفت چندانی را برای خود به ثبت نرسانده است. طرحی که دوباره روی ریل احداث قرار گرفته است و متولیان از پیشرفت فقط پنج درصدی آن در قطعه ۱۰ آن که مهم‌ترین و سخت‌ترین قسمت پروژه عنوان می‌شود خبر می‌دهند. در این راستا استاندار بوشهر می‌گوید: «پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۰ پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با توجه به سختی کار و حجم عملیات شامل خاکریزی، تونل سازی، و ساخت پل‌ها پنج درصد است.» عبدالکریم گراوند اضافه می‌کند: «این پروژه در شرایط سخت تحریمی آغاز شده و نقش به‌سزایی در توسعه استان بوشهر و اقتصاد ملی ایفا می‌کند.»

راه‌آهن بوشهر شیراز بر روی ریل احداث

طول راه‌آهن بوشهر به شیراز ۴۳۷ کیلومتر است که بخشی از این پروژه در حوزه استحفاظی استان بوشهر واقع شده است. همچنین قطعه‌ای که در حال حاضر عملیات آن آغاز شده است قطعه ۱۰ به طول ۲۶ کیلومتر و به گفته کارشناسان وزارت راه سخت‌ترین بخش کار است. در این باره استاندار بوشهر با تأیید مطالب فوق اضافه می‌کند: «پیش از این گفته می‌شد سه‌کیلومتر پل در این مکان وجود دارد که با بررسی‌ها مشخص شد قریب به چهار کیلومتر تنها در حوزه راه باید پل‌سازی شود و همچنین دو‌کیلومتر تونل دارد.»

گراوند ادامه می‌دهد: «خوشبختانه پروژه فعال است و تنها موضوعی که نیاز به پیگیری دارد اعتبارات تخصیصی است.» وی بیان می‌کند: «پیش‌بینی اعتبار موردنیاز برای تکمیل راه‌آهن ۶۵ میلیارد است.» استاندار بوشهر با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه طی این مدت هیچگونه کم‌کاری در اجرای این طرح نکرده است بیان می‌کند: «پیمانکار پروژه راه‌آهن توان و ظرفیت دارد و به‌رغم محدودیت‌ها پروژه را به صورت خیلی خوبی فعال نگه داشته است.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «فعالیت و در حال کار بودن پروژه‌ها باعث تزریق امیدواری و نشاط به جامعه می‌شود و مردم امیدوار می‌شوند که تحریم‌ها و موانع و مشکلات ایجاد شده توسط دشمنان نتوانسته جلوی پیشرفت و توسعه کشور را بگیرد.» وی با اشاره به ملی بودن پروژه راه‌آهن بوشهر می‌گوید: «وزیر راه و معاون ایشان کمک کنند تا در پروژه وقفه‌ای ایجاد نشود، چون این یک پروژه استانی نیست و به دلیل وجود بنادر استان بوشهر در توسعه کشور و اقتصاد ملی بسیار تأثیرگذار است.»

استاندار بوشهر ادامه می‌دهد: «موانع و مشکلات مربوط به استان با پیگیری‌های معاون عمرانی برطرف شود، امیدواریم در ایام پیش‌رو این پروژه را به همین شکل فعال و پرکار ببینیم.»
هر چند در حال حاضر به نظر می‌رسد این طرح ملی فعال شده باشد، اما با توجه به درصد پایین پیشرفت آن بیم آن می‌رود که دوباره این طرح گرفتار مسیر پرپیچ و خم مشکلات شود. از همین رو ضروری است متولیان با برنامه‌ریزی به موقع و بدون اهمال‌کاری این طرح ملی را که عواید بهره‌برداری از آن تنها به استان بوشهر نمی‌رسد و به کل کشور سود اقتصادی می‌رساند سریع‌تر انجام دهند. طرحی که همین حالا بوشهری‌ها را ۱۲ سال چشم‌انتظار گذاشته است و دیگر هیچ تعللی برای انجام آن توجیه‌پذیر نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار