کد خبر: 966202
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
همه وب سایت‌ها اعم از شرکتی، خبری، فروشگاهی، شخصی و دیگر موارد نیازمند یادگیری بهینه سازی سایت برای صفحه اول وب سایت هستند.
حتی اگر تمایلی به بالا بردن رنک صفحه اصلی وب سایت خود ندارید، نباید از اهمیت بهینه سازی آن غافل شوید. دلایل زیادی برای سئو صفحه اول وب سایت وجود دارند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. با ویرلن همراه باشید:

دلیل اهمیت سئو صفحه اول وب سایت

در بیشتر وب سایت‌ها، مخصوصا وب سایت‌های شرکتی، کاربران به طور مستقیم با وارد کردن آدرس دامین، وارد صفحه اول می‌شوند. کاربران در بیشتر موارد، حتی در صورت ورود به دیگر صفحات، از طریق موتور‌های جستجو یا دیگر روش‌ها، حتما سری به صفحه اول می‌زنند. دلیل این کار می‌تواند کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب و کار شما یا ورود به ریشه وب سایت به منظور مسیریابی از آن جا است.

همانطور که در مطلب آموزش یافتن کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا به آن اشاره کردیم، ربات‌های موتور‌های جستجوی، عملیات کراولینگ را از اولین صفحه آغاز می‌کنند. همواره باید سئو صفحه اول وب سایت را در دستور کار قرار داده و مهم‌ترین کلمه کلیدی خود را به آن اختصاص بدهید. این کار به کراولر‌ها کمک می‌کند بهتر به کلیات وب سایت شما پی برده و امتیازدهی بهتری به صفحه اول و همچنین دیگر صفحه‌ها داشته باشند.
 
سئو صفحه اول وب سایت
از طرفی ممکن است برخی کاربران، آدرس وب سایت شما را حفظ نبوده یا علاقه‌ای به وارد کردن آن نداشته باشند، به همین دلیل تصمیم بگیرند از طریق گوگل به آن ورود پیدا کنند.

به همین دلیل نباید سئو صفحه اول وب سایت را پشت گوش انداخت.

در برخی موارد، صفحه اصلی وب سایت، بهترین گزینه برای کسب امتیاز بهتر در کلمه‌های کلیدی دارای رقابت بالا است، چرا که از تمام قدرت و امتیاز دیگر صفحه‌های وب سایت برای بالا کشیدن خود بهره می‌برد. به عنوان نمونه، صفحه اول وب سایت Contentmarketinginstitute.com در نتیجه جستجوی عبارت کلیدی "Content Marketing" دارای رتبه خوبی است، چرا که مقالات زیادی در حوزه بازاریابی محتوا (Content Marketing) تولید می‌کند. وب سایت Socialmediatoday.com نیز دارای چنین وضعیتی است و با جستجوی عبارت کلیدی "Social Media" به صفحه اول آن خواهید رسید. دلیل این رتبه خوب، تولید محتوای زیاد در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media) توسط وب سایت نام برده است.

سئو صفحه اصلی وب سایت

فرآیند بهینه سازی صفحه اول وب سایت شامل چندین قدم است. در مطلب انواع بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو به این دسته‌بندی‌ها اشاره کردیم. سئو صفحه اول وب سایت تنها مربوط به سئو تکنیکی می‌شود، اما همانطور که در ادامه مشاهده خواهیم کرد، عناصر دیگری نیز به منظور دستیابی به هوم پیج بهینه شده باید حضور داشته باشند.

نباید فراموش کرد سئو، فقط به راضی نگه داشتن موتور‌های جستجو از طریق روش‌هایی همچون تولید محتوای مستمر و دریافت بک لینک‌های باارزش منتهی نشده و میزان رضایت کاربران و میزان قابلیت استفاده از وب سایت نیز فاکتور‌هایی بسیار تاثیرگذار محسوب می‌شوند. از دیدگاه سئو، بهینه سازی صفحه اول وب سایت با دیگر صفحه‌ها تفاوتی ندارد. با این حال در ادامه، به صورت قدم به قدم، چگونگی سئو صفحه اول وب سایت را بررسی خواهیم کرد.

بهینه سازی عنوان صفحه اول وب سایت

بسیاری از مدیران وب سایت، نام شرکت، برند یا کسب و کار خود را به جای عنوان صفحه اول قرار می‌دهند. در تنظیمات اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا، نام وب سایت برابر نام صفحه اول خواهد بود. این کار کفایت نمی‌کند. باید از طریق تعیین نامی خلاقانه برای صفحه اصلی وب سایت، به کاربران و مخصوصا موتور‌های جستجو، اطلاعات کاملی درباره چیز یا چیز‌هایی که تمرکز روی آن‌ها قرار دارد، اطلاعات مفیدی ارائه کنیم.

طول یک عنوان بهینه از نظر موتور‌های جستجو، ۶۰ کاراکتر است. از تمام این ظرفیت استفاده کرده و به نوشتن نام شرکت برای عنوان صفحه اصلی اکتفا نکنید. در ادامه چند نمونه از عناوین صفحه‌های اول چند وب سایت که به شکلی صحیح بهینه‌سازی شده‌اند را مشاهده می‌کنیم.

اولین نمونه مربوط به خود گوگل است. در تصویر زیر می‌توانید عنوان صفحه اصلی گوگل ادز (Google Ads) را مشاهده کنید. در عنوان، علاوه بر ذکر Google Ads به عنوان نام وب سایت، کلمه کلیدی هدف یعنی PPC Online Advertising نیز درونش گنجانده شده است. این مثال نشان می‌دهد با استفاده از خط فاصله می‌توان در کنار ذکر نام شرکت یا برند، اصلی‌ترین کلمه کلیدی خود را نیز در عنوان صفحه اول وب سایت گنجاند.

وب سایت MOZ می‌تواند مثال خوب دیگری باشد. یکی از اصلی‌ترین کلمه‌های کلیدی آن‌ها یعنی SEO Software درست بعد از نام برند قرار گرفته است. در اینجا نیز شاهد جداسازی نام برند از کلمه‌های کلیدی با استفاده از خط فاصله هستیم.

قوانینی درباره بهینه‌سازی عنوان صفحه اصلی

• طول عنوان نباید از ۶۰ کاراکتر تجاوز کند. سعی کنید حداکثر استفاده را از این ظرفیت داشته باشید.
• به نوشتن نام شرکت، وب سایت یا برند اکتفا نکرده و به شیوه‌ای خلاقانه، کلمه‌های کلیدی نمایش‌دهنده چیستی کسب و کار خود را نیز قرار بدهید.
• از قرارگیری کلمه‌های کلیدی هدف درست در ابتدای عنوان اطمینان پیدا کنید.
• گوگل را به وسیله قرار دادن تعداد زیادی کلمه کلیدی در عنوان صفحه اصلی وب سایت گمراه نکنید.
• جداسازی کلمه‌های کلیدی با استفاده از خط صاف همچون Digital Marketing | SEO | Social Media | Links ایده جالبی نیست. همانطور که گفتیم بهترین کار، کنار هم قرار دادن کلمه‌های کلیدی به شیوه‌ای خلاقانه و معنادار است.
• نام شرکت یا دامین خود را در ابتدای عنوان صفحه اصلی قرار بدهید.

بهینه سازی توضیحات متای صفحه اول وب سایت

متا دسکریپشن صفحه اول وب سایت نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. همانطور که می‌دانید، توضیحات متا، متن کوتاه و چکیده‌ای است که زیر عنوان صفحه، در نتیجه جستجوی کاربران در موتور‌های جستجو، به آ‌ن‌ها نشان داده می‌شود. توضیحات متا باید بتوانند کاربر را به کلیک کردن تشویق کند. از اهمیت قرارگیری کلمه‌های کلیدی در آن به منظور جلب توجه موتور‌های جستجو نباید غافل شد. تصویر زیر، مربوط به توضیحات متای Google AdSense، مثال خوبی است.

فراموش نکنید بعید نیست گوگل به جای بخشی که شما به عنوان توضیحات متا برای مطلب خود مشخص کرده‌اید، قسمت دیگری از آن را به عنوان چکیده انتخاب کرده و به کاربران نمایش بدهد. یکی از دلایل بروز این اتفاق، نوشتن متا دسکریپشن کوتاه (کمتر از ۱۳۰ کاراکتر) است. تجاوز آن از ۱۵۴ کاراکتر یا شامل شدن تعداد زیادی کلمه کلیدی، از دیگر دلایل جایگزین شدن متا دسکریپشن با متن انتخابی گوگل به شمار می‌روند.

بهینه ساز تگ اچ ۱ صفحه اول

عنصر بعدی نیازمند بهینه سازی تگ اچ ۱ است.
 
سئو صفحه اول وب سایت چگونه است؟ آموزش جامع سئو
هر صفحه وب سایت شامل صفحه اول آن، باید یک تگ اچ ۱ داشته باشد. فراموش نکنید برخلاف سایر هدینگ‌ها همچون اچ ۲ و اچ ۳، تعداد هدینگ اچ ۱ نباید از یک مورد تجاوز کند. این تگ معمولا در بالای صفحه قرار می‌گیرد. در بیشتر وب سایت‌ها، تگ اچ ۱ را همان عنوان صفحه در نظر می‌گیرند. به عبارتی عنوان صفحه را داخل تگ اچ ۱ قرار می‌دهند تا دیگر نیازی به نوشتن یک تگ اچ ۱ علاوه بر عنوان صفحه وجود نداشته باشد.

این تگ باید شامل کلمه‌های کلیدی مرتبط با صفحه باشد. در سئو صفحه اول وب سایت باید اصلی‌ترین کلمه‌های کلیدی را در تگ اچ ۱ مربوط به آن بگنجانیم.

بهینه سازی تصاویر صفحه اول وب سایت

یک هوم پیج استاندارد، به منظور جلب توجه کاربران و همچنین رعایت قوانین سئو، باید دارای تعدادی عکس باشد. آن‌ها سبب افزایش جذابیت صفحه شده و اطلاعات زیادی درباره وب سایت در اختیار کاربر قرار می‌دهند، چنان که گفته می‌شود یک عکس، بهتر است صد‌ها کلمه، منظور انسان را به دیگران منتقل می‌کند.

از دیدگاه سئو، وجود تصاویر داخل محتوا به ربات‌های موتور‌های جستجو کمک می‌کند به درک بهتری از آن برسند. البته آن‌ها قادر به تحلیل عکس‌ها نبوده و بر اساس عبارتی که داخل مشخصه alt تگ مربوط به افزودن تصویر می‌نویسید، به چیستی یک عکس پی می‌برند. در سیستم‌های مدیریت محتوا، این قسمت با عنوان متن جایگزین مشخص می‌شود. حین استفاده از عکس برای سئو صفحه اول وب سایت به موارد زیر توجه کنید:

• نوشتن متن جایگزین (مشخصه alt) برای هر عکس را هرگز فراموش نکنید.
• کلمه‌های کلیدی را به شکل طبیعی داخل متن جایگزین عکس قرار بدهید. اگر یکی از عکس‌های متن به هر دلیلی هیچ ارتباطی با خود مطلب ندارد، از نوشتن کلمه کلیدی داخل متن جایگزین مربوط به آن خودداری کرده و نوشته‌ای برای تشریح همان عکس در مشخصه alt قرار بدهید.
• اگر عکسی حاوی یک سری نوشته است، در صورت امکان، بخش متن را از تصویر اصلی جدا کنید. موتور‌های جستجو قادر به تحلیل نوشته‌های داخل فایل‌های تصویری نیستند.
 
سئو صفحه اول وب سایت چگونه است؟ آموزش جامع سئو
افزودن نشانه داده ساختار یافته

داده ساختار یافته یا استراکچد دیتا (Structured Data)، طی چند سال اخیر اهمیت زیادی کسب کرده و اگرچه هنوز جزو الگوریتم تعیین رتبه گوگل نیست، اما به زودی به آن افزوده خواهد شد. به همین دلیل به وسیله توجه به آن در سئو صفحه اول وب سایت جلوتر از رقبا حرکت خواهید کرد.

سئو داده ساختار یافته چیست؟

منظور از Structured Data به زبان ساده، روشی برای تشریح داده خود برای کراولر‌های موتور‌های جستجو است. تمامی موتور‌های جستجوی اصلی، بر سر یک ساختار مشخص به منظور نمایش فرم‌های مختلف داده (محتوا، محصولات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و دیگر موارد) با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. وظیفه شما به عنوان یک وب مستر، افزودن تگ‌های ضروری به کد اچ تی ام ال وب سایت است.

ممکن است گوگل از داده ساختار یافته در صفحه نتیجه جستجو‌های کاربران استفاده کند. به این ترتیب اطلاعاتی مفیدتر به صورت خلاصه به کاربران ارائه شده و احتمال دریافت کلیک افزایش پیدا می‌کند. در بحث استفاده از داده ساختار یافته به منظور سئو صفحه اول وب سایت باید از یکی از سه الگوی زیر دنباله‌روی کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، روی لینک مربوط به هر گزینه کلیک کنید.

• سازمان‌ها:اگر دارای یک کسب و کار آنلاین است
• کسب و کار‌های محلی:اگر دارای شعبه‌ای فیزیکی همچون یک فروشگاه است
• شخصی:اگر دارای یک وب سایت یا بلاگ شخصی است

سئو محتوای صفحه اصلی وب سایت

صفحه اول وب سایت حتما باید دارای محتوا باشد. این نوشته قطعا باید مبتنی با قوانین سئو، به منظور ارائه اطلاعاتی قابل فهم به موتور‌های جستجو، نوشته شده باشد. برای تولید محتوا در مسیر سئو صفحه اول وب سایت می‌توان به سه روش عمل کرد:

• در وب سایت‌های حقوقی، صفحه اول می‌تواند در بر دارنده اطلاعاتی درباره شرکت به همراه یک سری تصاویر (در قالب اسلایدشو) و لینک‌هایی به دیگر صفحه‌های وب سایت باشد.
• در وب سایت‌های فروشگاهی، در صفحه اول می‌توان جدیدترین محصولات یا سرویس‌ها، پیشنهاد‌های ویژه، آخرین اخبار و لینک‌هایی به بخش‌های مختلف در بر دارنده دسته‌ای خاص از محصولات را قرار داد.
• در پرتال‌ها و بلاگ‌ها، در صفحه اصلی معمولا آخرین مطالب یا یک سری مقاله خاص نمایش داده می‌شود.
 
بدون توجه به سبک تولید محتوا برای سئو صفحه اول وب سایت باید از وجود میزان کافی نوشته در آن اطمینان پیدا کنید. عدم قرار دادن محتوای کافی در صفحه اصلی وب سایت یا نوشتن متونی فاقد کلمه‌های کلیدی، بدون توجه به قوانین بهینه سازی برای موتور‌های جستجو، جزو متداول‌ترین و بدترین اشتباهاتی است که ضربه بدی به سئو صفحه اول وب سایت وارد می‌کند. اشتباه متداول دیگر در طراحی صفحه اصلی، تکیه بر عکس و ویدیو بدون استفاده از متن است.

بهینه سرعت بارگذاری صفحه اول وب سایت

واقعیت این است که بر اساس ارزیابی‌ها، نزدیک به ۴۰ درصد کاربران، در صورت فراتر رفتن زمان بارگذاری یک صفحه وب از ۳ ثانیه، آن را ترک می‌کنند. در نتیجه در صورت طراحی زیبا و قرار دادن متنی سئو شده، مملو از کلمه‌های کلیدی، بدون توجه به زمان بارگذاری صفحه، کار مفیدی برای سئو صفحه اول وب سایت انجام نداده‌اید. به منظور افزایش سرعت بارگذاری صفحه اصلی، باید به چند نکته توجه کنید:

۱- از یک سرور سریع استفاده کنید. این سرور را از طریق یک شرکت معتبر تهیه کنید، شرکتی که از پشتیبانی دائمی آن اطمینان دارید. در صورت توانایی برای پرداخت هزینه‌های بیشتر، به جای هاست‌های اشتراکی، از یک وی پی اس بهره ببرید. در اختیار داشتن یک سرور اختصاصی نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت بارگذاری وب سایت دارد. این یکی از فاکتور‌های بسیار مهم برای موتور جستجوی گوگل به شمار می‌رود.

۲- بهینه سازی تصاویر وب سایت‌ها را در دستور کار قرار دهید. متاسفانه کاربران، بعد از طراحی یک تصویر در فتوشاپ، دانلود آن از گوگل یا انتقال از گوشی هوشمند، بدون بهینه سازی، آن را مستقیما در مطالب وب سایت مورد استفاده قرار می‌دهند. هر چه حجم یک عکس کمتر باشد، سرعت بارگذاری صفحه بالاتر خواهد رفت. بهینه سازی حجم فایل‌های تصویری مخصوصا برای صفحه اول وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ابزار‌های ویندوزی، لینوکسی، مک و وب اپلیکیشن‌های زیادی برای کاهش حجم عکس‌ها وجود دارند. اگر از عکس‌های زیادی در مطالب خود استفاده می‌کنید، باید به فکر خرید اشتراک یک سی دی ان (CDN) باشید.

۳- با استفاده از وب اپلیکیشن‌های مختلف، سرعت بارگذاری صفحه اول وب سایت را تست کنید. به عنوان نمونه می‌توان به gtmetrix.com اشاره کرد. گوگل نیز ابزاری مخصوص به این منظور به نام Pagespeed Insights توسعه داده است. بعد از وارد کردن آدرس دامین در اینجا، توصیه‌های مفیدی درباره چگونگی بهبود سرعت بارگذاری برای ارتقای سئو صفحه اول وب سایت دریافت خواهید کرد.

۴- از Google Lighthouse استفاده کنید. Lighthouse ابزاری برای آنالیز عملکرد صفحه‌های وب از زوایای مختلف همچون سرعت بارگذاری آن است.

۵- در صورت استفاده از ویدیو در صفحه اصلی وب سایت، از بارگذاری آن در یک سرویس ویدیو استریمینگ همچون یوتیوب و سپس استفاده از کد مخصوص پخش آن اطمینان پیدا کنید. به عبارتی نباید فایل ویدیویی را در هاست یا سرور خود بارگذاری کنید، چرا که زمان بارگذاری صفحه را به شدت افزایش می‌دهد. از اتلاف پهنای باند و حجم هاست یا سرور نیز نباید غافل شد.

۶- نرم افزار وب سایت را به‌روز نگه دارید. در صورت استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز، آپدیت‌های جدید و مخصوصا نسخه‌های جدید را دریافت کرده و در صورت در اختیار داشتن یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، از توسعه‌دهنده آن بخواهید با دست بردن در کد، در سرعت بارگذاری صفحه‌های وب سایت تغییری مفید ایجاد کند.

بررسی سئو فرندلی بودن هوم پیج

بیش از ۵۰ درصد جستجو‌های انجام شده در موتور جستجوی گوگل، با استفاده از دستگاه‌های موبایل صورت می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد اهمیت نمایش صحیح صفحه اصلی وب سایت و همچنین دیگر صفحه‌های آن برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، از نسخه دسکتاپ بیشتر است.

بعد از معرفی Mobile First Index، گوگل روش و الگوریتم متفاوتی را به منظور رتبه‌بندی وب سایت‌ها مورد استفاده قرار داد. با این حال، در مجموع، نحوه پیکربندی و بهینه سازی وب سایت برای موتور‌های جستجو، به منظور نمایش در دستگاه‌های موبایل یا دسکتاپ، یکسان است. Mobile First Index در واقع رویه‌ای است که گوگل طی چند سال اخیر از آن دنباله‌روی می‌کند. بر اساس آن، این موتور جستجو، در ایندکس کردن و سپس رتبه‌بندی، برای نسخه موبایل محتوا ارجحیت قائل می‌شود.

به منظور سئو صفحه اول وب سایت باید از ابزار اختصاصی گوگل یا دیگر وب اپلیکیشن‌های اختصاصی برای بررسی سئو فرندلی بودن وب سایت استفاده کنید. ابزار گوگل به این منظور Mobile-Friendly Test نام دارد. بعد از یافتن ارور‌های وب سایت در این ابزار، آن‌ها را برطرف کنید.

باید از یکسان بودن محتوای صفحه اصلی وب سایت، در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل، اطمینان پیدا کنید. در غیر این صورت سیگنال‌های متضادی به گوگل ارسال کرده و از این بابت متضرر خواهید شد. بهترین ایده، طراحی وب سایت به شیوه واکنش‌گرا است. در این روش دیگر نیازی به طراحی نسخه‌ای وب سایت مخصوص دسکتاپ و نسخه‌ای دیگر برای دستگاه‌های موبایل وجود نداشته و همان نسخه عادی (دسکتاپ)، در صورت باز شدن داخل مرورگر یک دستگاه موبایل، به شکلی بهینه نمایش داده خواهد شد.

در انتها توصیه می‌کنیم برای مطالعه سایر مقالات آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ به وب سایت ویرلن virlan.com مراجعه کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار