کد خبر: 967435
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
مديرتوليدات کک ومواد شيميايي ذوب آهن اصفهان:
مديرتوليدات کک ومواد شيميايي ذوب آهن اصفهان گفت: بومي سازي طراحي وفناوري ساخت درب هاي فلکسيبل سلولهاي باتري هاي کک سازي ازخروج هفت ميليو ن و 500 هزار دلار ارز جلوگيري مي کند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مهندس عليرضا رضوانيان گفت  :پيش از اين طراحي وساخت اين درها توسط چندکشور خارجي انجام مي شد اما با تلاش متخصصان ذوب آهني ، اين فناوري پس از يکسال کارتحقيقاتي داخلي شد.

وي بابيان اين که باطراحي اين درها گام بلندي در راستاي حذف آلاينده هاي زيست محيطي برداشته مي شود افزود: سالانه يک ميليون و 200 هزارتن کک در ذوب آهن اصفهان توليد مي شودکه با به روزرساني تجهيزات باتريها، علاوه برحذف آلاينده هاي زيست محيطي،کيفيت اين محصول هم افزايش پيدا مي کند.

وي با اشاره به اينکه چهار پروژه براي حذف آلاينده هاي زيست محيطي در بخش ککسازي مدنظر است ، افزود : تنظيم رژيم هيدروليکي و گرمايي باتري ، طراحي ، ساخت و اجراي درهاي سلولهاي باتري به شکل فلکسيبل ، تعويض سامانه هاي تميزکننده درسلولهاي باتري و تکميل طرحهاي نيمه تمام باتري ککسازي که باترک محل کارتوسط پيمانکار به صورت نيمه تمام باقي ماند از اين پروژه هاست.

سرپرست دفتر فني مديريت توليدات کک و مواد شيميايي ذوب آهن اصفهان هم با اشاره به اهميت بومي سازي دانش طراحي وساخت اين درها ، گفت : هرکدام ازاين درها ازحدود يک هزار قطعه تشکيل شده که شامل قطعات ريخته گري ، اسکلت فلزي ومکانيکي است.

مهندس مهدي ظرافتي افزود : با بومي سازي دانش ساخت اين درها ، ايران به جمع معدود کشورهاي دنيا پيوست که ازاين دانش برخوردارهستند.

کارشناس طراحي دفترفني مديريت توليدات کک و مواد شيميايي ذوب آهن اصفهان نيز با اشاره به مزاياي اجراي اين طرح گفت: جلوگيري از شکستن درهاي سلولهاي باتري،خسارت وارد نشدن به ماشين آلات باتري ککسازي،جلوگيري از ريزش قطران از اطراف درها ، تسهيل در تعمير و نگهداري درهاي موجود و کاهش تنشهاي حرارتي از مهمترين مزاياي اجراي اين پروژه است.

شایان ذکر است تا کنون 69 درب ریخته گری شده ، 38 عدد درب مونتاژ گردید ، 36 عدد آجر چینی شده و 34 عدد درب هم بر روی باطری نصب شده است . طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا آخر ماه جاری کلیه دربهای سمت کک تعویض می گردد .

ضمناً کار طراحی و تهیه نقشه دربهای قسمت ماشین نیز به تازگی پایان یافته و برنامه ریزی جهت تنظیم سفارش و ساخت مدل و تامین قطعات استاندارد آن در جریان است تا با ساخت نمونه اولیه و بهره وری آزمایشی از آن ساخت دربهای سمت ماشین هم به انجام برسد.

پروژه PCI در راستای کاهش قیمت تمام شده

کک متالورژی به عنوان ماده اصلی تولید کننده انرژی و عامل احیا کننده، سهم عمده ای را در قیمت تمام شده محصول کارخانه های تولید فولاد که از فناوری کوره بلند –کنورتور استفاده می کنند، به خود اختصاص داده است. از اینرو از دیرباز تلاش های گسترده ای جهت کاهش مصرف کک در کوره بلند و جایگزینی آن با سوختهای کمکی به عمل آمده است. از جمله این سوخت ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:  پودر زغال سنگ ، ، روغن سوخته ،  گاز کک ،  گاز طبیعی ، قطران ،  امولسیون مازوت و قطران ، مازوت ، زباله های پلاستیکی               . از میان این موارد ، گاز طبیعی، مازوت و پودر زغال سنگ از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کاربرد صنعتی یافته اند.

سی سال قبل، مازوت و گاز طبیعی عمده ترین سوختهای کمکی مورد استفاده در کوره بلندها بودند اما به دلیل افزایش قیمت نفت به دنبال بحران نفتی دوم در سال 1980، بهره برداران از کوره بلند در جستجوی سوخت کمکی جایگزین هیدروکربن های قبلی بودند و تصمیم به استفاده از پودر زغال سنگ گرفتند. قیمت پودر زغال سنگ در مقایسه با گاز طبیعی و مازوت در بسیاری از مناطق دنیا پایین تر بود و از اینرو توجه بسیاری بر روی توسعه فناوری تزریق پودر زغال سنگ به کوره بلند به عنوان سوخت کمکی که تفاوت قیمت عمده ای با کک متالورژیکی داشت، معطوف گردید.

از مزایای تزریق پودر زغال سنگ نسبت به گاز طبیعی، قابلیت تزریق مقدار بیشتر سوخت کمکی می باشد به نحوی که گاز طبیعی،‌ حداکثر به میزان 110-120 متر مکعب به ازای هرتن چدن تولیدی، قابل تزریق به کوره بلند می باشد. اما امروزه میزان تزریق پودر زغال سنگ به کوره بلند به 250 کیلوگرم به ازای هر تن چدن مذاب نیز رسیده است. همچنین ضریب جایگزینی پودر زغال سنگ به جای کک، بسته به ترکیب زغال تزریقی از 8 دهم تا 1/1 کیلوگرم به ازای هرکیلوگرم کک مصرفی تغییر می نماید. حال آنکه ضریب جایگزینی گاز طبیعی به کک برابر 7 دهم متر مکعب به ازای هرکیلوگرم کک مصرفیمی باشد و این موضوع موید آن است که با تزریق پودر زغال سنگ به کوره بلند، امکان صرفه جویی به مراتب بیشتری در مصرف کک نسبت به گاز طبیعی فراهم می شود.

با استفاده از پودر زغال در شارژ كوره بلند مصرف كك به طور ميانگين از 500 كيلوگرم به ازاي هر تن چدن مذاب تا 320 كيلوگرم می تواند كاهش يابد.

در حال حاضر پروژه PCI با راه اندازی گرم تجهیزات به افتتاح نزدیک شده است . در این راستا  راه اندازی سرد در بخش قابل توجهی از پروژه شامل (Free Rom موتورها و راه اندازی تحت بار تجهیزات) انجام شده و بخشی از تجهیزات نیز وارد راه اندازی گرم شدند و در حال بهره برداری می باشند. با راه اندازی گرم مابقی تجهیزات، پروژه وارد فاز افتتاح می شود.   بخش های تشکیل دهنده پروژه PCI بدین شرح است : خط انتقال زغال از کک سازی به کارگاه اصلی،بونکرهای زغال،آسیاب ها،فن های مکنده دود و غبارگیر و تاسیسات جانبی.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها