کد خبر: 967723
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
سعید نمکی:
وزیر بهداشت گفت: بنده به دنبال ایجاد تغییر ساختار در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستم که رییس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش بپردازد و کار سخت و پرمشغله بهداشت و درمان را یک مدیر اداره کند.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین: سعید نمکی در نشست سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه‌های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، جایگاه انسان توسعه یافته فراموش شده است. بر اساس تعریف امروزی، انسان دیگر ابزار توسعه نیست، بلکه انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و انسان توسعه یافته نیز جز با پرداختن به عرصه فرهنگ غنی سازی فرهنگی، محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: هجمه‌هایی علیه دو گروه مرجع روحانیت و جامعه پزشکی شکل گرفته که گرچه هر دو گروه نقصان‌هایی دارند، اما باید بر روی هجمه به دو گروه مرجع علمی و دینی کشور، تعمق بیشتری صورت گیرد که چه جریانی است که این دو گروه را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وزیر بهداشت یادآور شد: اولین انتظار بنده این است که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بعد از خدا، اولین پناهگاه و مرجع تمامی گروه‌های دانشگاهی شامل دانشجویان، اساتید و کارمندان شود؛ همانگونه که هر زمانی به نقاط تاریک می‌رسیم، محضر مقام معظم رهبری حضور می‌یابیم و ایشان با رویی گشاده و پدرانه، همه را آرام می‌کنند، دفتر ایشان در دانشگاه‌ها باید مرجعی برای همه گروه‌ها باشد و نباید یک یا دو گروه سیاسی خاص تصور کند که این دفتر فقط جایگاه آنهاست و این چتر باید فراگیرتر باشد.

نمکی افزود: در نخستین روز‌های حضورم در وزارت بهداشت بیان کردم که یک خیمه می‌شناسم و آن هم خیمه مقام معظم رهبری است و نباید مدیران ما به عرصه‌های سیاسی کاری و بازی‌های سیاسی مکارانه ورود کنند و نباید از درون خیمه رهبری، پای خود را بیرون بگذاریم و این خیمه یک عمود دارد و آن هم مقام معظم رهبری است و هر کسی خارج از این محدوده عمل کند، بازی را باخته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز متاسفانه برخی از دانشجویان و اساتید، دچار بی خویشتنی شده اند، افزود: اساتیدی که از سال اول، دانشجویان خود را به مهاجرت و ترک کشور، ترغیب می‌کند و علاقه‌ای به این آب و خاک ندارد، چگونه می‌تواند معلمی برای دانشجویان باشد؟ این فضا نیازمند یک انقلاب فرهنگی است. احادیث و روایات بسیار زیادی از علم، عالم و تفکر و تعقل داریم که باید آن‌ها را جمع آوری کنیم. تا نسل جوان ما بداند که امامان و پیشوایان بزرگوارشان در آن دوران چگونه سخن گفته و چگونه عمل کرده اند. چرا دانشجویان رشته‌های پزشکی باید هاریسون، نلسون، شوارتز را بشناسند، اما زکریای رازی، سعدی، فردوسی، حافظ و ابوعلی سینا را نشناسند؟

نمکی با اشاره به عدم وجود نشاط در دانشگاه‌های کشور، یادآور شد: نشاط، روح امید است و مقام معظم رهبری بار‌ها توصیه کردند که نگذارید دانشگاه‌ها دچار یاس و سرخوردگی شوند. دانشجوی بی نشاط، ممکن است افسرده شده و گرفتار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود؛ بنابراین نیازمند فضای با نشاط در دانشگاه‌ها هستیم.

وی ضمن انتقاد از عدم جامعه محور بودن آموزش در دانشگاه ها، گفت: خوشبختانه طرح جامعه محور کردن آموزش‌ها در علوم پزشکی که ۳۰ سال پیش آن را نوشتیم به زودی اجرا می‌شود تا دانشجویان به جای آموزش در بیمارستان، در جامعه آموزش ببیند و در کنار مردم باشد. از اوایل مهرماه، طرح " هر خانه یک پایگاه سلامت" را اجرا می‌کنیم و در این طرح به دنبال این هستیم که حل مشکلات بهداشتی و درمانی هر ۱۰ خانواده توسط یک دانشجوی پزشکی در طول تحصیل، انجام شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز، مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیش از گذشته تاثیر دارند. روزی با یک واکسن، ۶ بیماری مسری را مهار می‌کردیم، اما امروز دیگر نمی‌توان با واکسن از بروز سرطان ها، حوادث جاده ای، اعتیاد و بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

نمکی افزود: امروزه، مهارت‌های دانشجویان مبتنی بر نیاز‌های نظام ارائه خدمت نیست و آنچه می‌آموزد، متناسب با نیازمندی‌هایی نیست که در آینده باید در نظام ارائه خدمت به آن پاسخ دهند. متاسفانه دوره‌های آموزشی طولانی مدت و هزینه‌های آموزشی، زیاد است، لذا نیاز است که در نظام آموزشی، انقلابی را آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: بخش فرهنگ نه در وزارت بهداشت و وزارت علوم، بلکه در کل کشور، فراموش شده است و همگی باید کمک کنیم که به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خود بازگردیم، اما این کار بسیار ظریفی است، چون کار کردن در حوزه فرهنگ مانند، ساخت پل نیست که طبق برنامه زمان بندی شده بتوان آن را ساخت و راه اندازی کرد؛ بنده در وزارت بهداشت تلاش خود را در جهت مستقل شدن بودجه بخش فرهنگ کرده و مدیری را در این حوزه به کار می‌گیرم که فراخور این ساختار باشد.

وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به شما قول می‌دهم در مسیری حرکت کنم که قطعا رضایت خدا و بعد رضایت رهبر معظم انقلاب را در پی داشته باشد.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دغدغه بهداشت و درمان، روسا و مدیران دانشگاهی را از توجه به آموزش، پژوهش و فرهنگ دور کرده است. در دوران گذشته، سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور وجود داشت و رییس دانشگاه اقدام به کار‌های دانشگاهی و رییس این سازمان که قائم مقام رییس دانشگاه بود به حل مشکلات بهداشتی و درمانی می‌پرداخت که این ساختار‌ها در یکدیگر ادغام شدند، اما بنده به دنبال ایجاد تغییر ساختار در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستم که رییس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش بپردازد و کار سخت و پرمشغله بهداشت و درمان را یک مدیر اداره کند.

وی درخصوص جذب گروه معارف در دانشگاه‌ها گفت: از مجوز‌هایی که برای به کارگیری دو هزار عضو هیات علمی داریم، بخشی را برای جذب گروه معارف اختصاص می‌دهیم.

وزیر بهداشت از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین سند بالادستی یاد کرد و افزود: یکی از پربارترین و پرمغزترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی در تمام سال‌های بعد از انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و سندی از این غنی‌تر ندیدم، در روز‌های اول ابلاغ این سند به تمام معاونین وزارت بهداشت ابلاغ کردم که برای اجرایی شدن بند‌های این سند، کارگروه تشکیل دهید و از شما می‌خواهم که در اجرایی شدن این سند بسیار مهم، ما را یاری کنید.

نمکی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور قصد داریم تکنسین زن برای اورژانس و فوریت‌های پزشکی جذب کنیم، چراکه در تمام سال‌های بعد از انقلاب، تکنسین زن اورژانس نداشتیم تا زنان در موارد مصدومیت و بیماری، احساس راحتی داشته باشند، البته تکنسین‌های مرد اورژانس بسیار ارزنده و برازنده هستند.

وی گفت: اخیرا بنده به تمام بیمارستان‌ها ابلاغ کردم که حتما باید در بیمارستان‌ها نمازخانه و روحانی داشته باشید، چراکه تسکین بخش و آرامش بخش بیماران و همراهان آن‌ها است و می‌تواند در کاهش درد و آلام بیماران می‌تواند موثر باشد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان خاطره‌ای از دوران کودکی و زیارت، اما رضا (ع)، بیان کرد: هر وقت وارد حرم امام رضا (ع) می‌شوم، به ایام کودکی ام بر می‌گردم که با پدر و مادر به زیارت این امام بزرگوار می‌آمدیم. پدرم راننده کامیون و مادرم قالیباف بود و عشق مادرم این بود که وقتی بافت قالی در طول سال تمام می‌شد، به زیارت امام رضا (ع) بیاییم؛ در آن زمان، برای مادرم که سواد نداشت، زیارتنامه می‌خواندم.

نمکی افزود: قبل از دوران مدرسه، بنده در کوچه‌ای قدیمی در کاشان به نام تلگراف خانه نزد سید معمم، قرآن می‌آموختم، این سید، انسان بسیار باصفایی بود و یکی از زیبایی‌های این مرد، روضه خواندن برای اهل بیت بود، یکی از زیباترین روضه‌های این سید بزرگوار توصیف روز عاشورا بود که در وصف حال حضرت زینب (س) در مورد جسد‌های پاره پاره کربلا، می‌گفت: "گلی گم کرده ام می‌جویم او را، به هر گل می‌رسم می‌بویم او را، گل من یک نشانی در بدن داشت، گل من کهنه پیراهن به تن داشت".

وی خاطرنشان کرد: زمانی که به مشهد می‌آمدیم و زیارتنامه و جمله " أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ" و یا " اشهد انک کنت نورا فی الاصلاب الشامخه و الارحام المطهره" را می‌خواندم، شب که به خانه می‌رسیدیم، در مورد معنای زیارتنامه بسیار می‌اندیشیدم و مدت‌ها گذشت تا در مورد فلسفه زیارت در تشیع عمیق شدم و به این واقعیت رسیدم که زیارت در تشیع، یک فلسفه مبارزاتی برای شیعه است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال ۵۶ در دانشگاه اصفهان در مورد فلسفه زیارت در تشیع، سخنرانی کردم که امروز هم به شکل نوشتار درآمده است. معتقدم زمانی که به شیعه ظلمی روا داشته می‌شد، خلفا می‌خواستند این ظلم را محو و حتی پیشوایان و امامان شیعه را خارج از دین تلقی کرده و اصل و نسب آن‌ها را زیر سوال ببرند، این جمله را داریم که می‌گویند " فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ" و بعد، برای اینکه بدانند شیعه از قتل امام خود عقب نشینی نمی‌کند، می‌گویند " فَیا لَیتَنی کنْتُ مَعَکم فَأفُوزَ مَعَکم" (ای کاش در کنار تو بودم و با تو رستگار می‌شدم).
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار