کد خبر: 968479
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
اگر واردکننده‌ای کار‌های مربوط به ترخیص و خروج کالایش را انجام داده باشد، اما همچنان بارش در انبار‌های بنادر باقی بماند، مکانیسم‌های تنبیهی برای او در نظر گرفته می‌شود که بالارفتن تصاعدی هزینه‌های انبارداری یکی از آنهاست.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: اگر واردکننده‌ای کار‌های مربوط به ترخیص و خروج کالایش را انجام داده باشد، اما همچنان بارش در انبار‌های بنادر باقی بماند، مکانیسم‌های تنبیهی برای او در نظر گرفته می‌شود که بالارفتن تصاعدی هزینه‌های انبارداری یکی از آنهاست.
محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با ایسنا درباره اینکه موجودی انبار‌های بنادر کشور چقدر است و در راستای دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای تسریع در تخلیه کالا‌های اساسی از بنادر کشور چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد: در زمینه کالا‌های وارداتی به بنادر، مسئله موجودی کالا‌ها مطرح است نه رسوب آن؛ در همین زمینه هم کاری که هم‌اکنون انجام می‌دهیم و مترصد تسهیل آن هستیم، تسریع خروج کالا از بنادر است.

وی افزود: البته موجودی انبار‌های مختلف در بنادر کشور خیلی بالا نیست و تنها موجودی کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی بالاست، چراکه در حال حاضر میزان موجودی کالا‌های اساسی در این بندر به حدود ۳ میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی یا بنادر دیگر تا چه مدت زمانی باقی می‌مانند؟ گفت: کالا‌های اساسی دائماً در بنادر مختلف از جمله بندر امام خمینی وارد و خارج می‌شوند و این تخلیه و بارگیری در کنار خروج، به صورت مستمر صورت می‌گیرد، اما به طور میانگین کالا‌هایی که وارد بنادری از جمله بندر امام خمینی می‌شود، حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد که فرآیند ترخیص و خروج آن‌ها طی شود. در این راستا به دنبال این هستیم تا فرآیند ترخیص و خروج کالا از بنادر تسریع شود که موجودی کالا‌های اساسی در این بنادر کاهش یافته و ظرفیت انبار‌ها با مشکل مواجه نشود. راستاد ادامه داد: البته موجودی کالا در بنادر مختلف متعارف است و خارج از وضعیت طبیعی و عرف نیست، اما موجودی کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی بالا بوده و ماندگاری آن‌ها بیش از حد معمول شده است که در این راستا تلاش می‌کنیم تا روند ترخیص آن‌ها سرعت بیشتری پیدا کند. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مسئله صحت دارد که برخی از واردکنندگان به صورت تعمدی کالای خود به ویژه کالا‌های اساسی را در بنادر نگه می‌دارند تا بتوانند از کمبود مقطعی آن در بازار سوء‌استفاده کرده و کالای خود را گرانتر بفروشند؟ تصریح کرد: یکی از ابزار‌هایی که در این زمینه درخواست کرده‌ایم و به زودی اعمال خواهیم کرد، مکانیسم تنبیهی از نظر هزینه انبارداری است. یعنی اگر کالایی فرآیند قانونی‌اش را برای ترخیص طی کرده باشد و کماکان آن را در انبار‌های بنادر مختلف نگهداری کند، قطعاً مشمول هزینه‌های انبارداری تصاعدی و تنبیهی می‌شود تا شاهد نگهداری این کالا‌ها در بنادر نباشیم. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: البته اگر کالایی بنا به یکسری مسائل و مشکلاتی که خارج از اراده تاجر و وارد‌کننده آن کالاست، در بنادر بماند این هزینه‌های تصاعدی و مکانیسم‌های تنبیهی مشمول آن نخواهد شد و چنین مکانیسمی تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. راستاد اعلام کرد: در زمینه ترخیص کالا بالاترین نرم را داریم، اما برای تسریع ترخیص و خروج کالا از انبار‌های بنادر تنها مکانیسمی که سازمان بنادر در حوزه وظیفه خودش می‌داند، هزینه‌های انبارداری و بالا بردن آن در راستای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی است، البته دستگاه‌های دیگر نیز وظیفه‌ای در این زمینه دارند، اما این مکانیسم می‌تواند عاملی باشد که صاحبان کالا هرچه سریع‌تر محصولات‌شان را از بنادر خارج کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار