سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سال گذشته، همزمان با افزایش نجومی قیمت خودرو خبر دپوی خودروهای ناقص در ایرانخودرو و سایپا منتشر شد. خودروسازان دلیل دپوی خودروها را نبود قطعه عنوان کردند و برخی از قطعهسازان نیز از انحصار یک قطعهساز خاص پرده برداشتند و اعلام کردند که با وجود تولید قطعه این قطعهساز از فروش قطعه خودداری میکند.
در میان این جنجالها وزیر صمت به ماجرا ورود کرد و با فشار بر خودروسازان بخشی از خودروها کامل و به متقاضیان تحویل دادهشد، اما رحمانی در حمایت از خودروسازان همچنان از نبود نقدینگی و کمبود قطعه سخن میگفت.
اما در حالی که این روزها خبر از سرمایهگذاری و خرید سهام شرکتهای خودروسازی مطرح است، روز گذشته دادستان تهران برای تحقق وعده برخورد با خاطیان خودروساز که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده بود، روز گذشته به بازدید از یک شرکت خودروسازی رفت.
علی القاصیمهر در بازدید از یک پارکینگ شخصی که محل نگهداری خودروهای سایپا بود از تخلف خودروسازان وبرخی از قطعهسازان پرده برداشت.
در حاشیه بازدید از این پارکینگ شخصی در اتوبان فتح که بیش از ۳ هزار خودرو از جمله سراتو، پراید و تیبا در آنجا دپو شدهبود، اظهار کرد: اخباری به دادستانی رسید مبنی بر اینکه تعدادی خودرو مدتی قبل تولید و در پارکینگها نگهداری شده که به بهانه نقص قطعه، امکان ترخیص و تحویل آنها به مشتری نیست که برای راستیآزمایی از این پارکینگها بازدید به عمل آوردیم.
وی گفت: بنابر گزارشات، در سایپا نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه و در ایرانخودرو نیز نزدیک به ۵۹ هزار خودرو تولید شده و بسیاری از آنها بیش از شش ماه در پارکینگهای روباز مقابل آفتاب بلاتکلیف مانده و ادعا میکنند قطعات آنها تکمیل نشده و به لحاظ عدم تأمین قطعه، امکان ترخیص آنها وجود ندارد که این ادعاها قابل بررسی است.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود عدم تکمیل این خودروها به لحاظ نقص قطعه عمدی یا غیرعمدی است؛ اگر عمدی باشد باید موضوع در دستگاه قضایی مورد بررسی شود و مقصران تحت تعقیب قانونی قرار میگیرند.
سراغ قطعهسازان هم خواهیم رفت
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: سراغ قطعهسازان نیز خواهیم رفت و اگر مشخص شود که در عدم تحویل قطعه تعمدی وجود داشتهاست، پیگیری میکنیم؛ هدف ما تعیینتکلیف وضعیت خودروها در تمام پارکینگهای بلاتکلیف ماندهاست، همچنین خود مسئولان سایپا و ایرانخودرو نیز باید پاسخگوی موضوع باشند.
القاصی مهر افزود: شاهدیم خودروها برای مدت طولانی زیر آفتاب مانده، دچار خسارت شده و ممکن است در آینده نیز مقابل سرما و بارندگی دچار آسیب شوند و این خودروها تحویل مشتری میشود، در نخستین گام از مسئولان میخواهیم این موضوع را تعیینتکلیف کنند.
دادستان تهران متذکر شد: جلساتی با مسئولان سایپا، ایران خودرو و تعدادی از مسئولان قطعهساز خواهیم داشت و بنا داریم الزاماتی برای تعیین و تکلیف وضعیت داشته باشیم و کمک به حل موضوع کنیم.
وی درباره ورود دادستانی به موضوع تأخیر در تحویل خودروها نیز گفت: باید بررسی شود که آیا در تأخیر در تحویل و هم برای نگهداری خودروها در پارکینگهای روباز تعمدی صورت گرفته یا نه، باید علل و عوامل سنجیده و سپس تصمیمگیری شود، اما آنچه مسلم است خودروها به دلیل نگهداری زیر آفتاب سوزان دچار آسیب میشوند، بدنه خودرو از کیفیت اولیه خارج میشود و باید برای آن فکری کرد.
دقایقی پس از حضور القاصی در انبار خودروهای دپوشده، سلیمانی مدیرعامل مجتمع خودروسازی سایپا نیز در انبار مذکور حاضر شد و با دادستان تهران به صحبت پرداخت و توضیحاتی ارائه کرد.
پذیرفته نیست خودرو تولید و دپو شود
دادستان تهران در جریان بازدید از این پارکینگ گفت: پذیرفته نیست خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت میگیرد.
مسئول این پارکینگ در جریان این بازدید به دادستان تهران گفت: در این پارکینگ، خودروهایی نگهداری میشود که برخی قطعات آنها تکمیل نشده است، قطعات روی خودروها نصب شده و بعد از رفتن به کارخانه به فروش میرسد. برخی خودروها از زمان عید در پارکینگ نگهداری میشود و دپویی در این مکان صورت نمیگیرد.
در ادامه هاشم حکمه، رئیس اداره اطلاعرسانی سایپا به ارائه توضیح پرداخت و گفت: تعدادی از خودروهای موجود در این پارکینگ با کسری قطعه تولید شدهاند، یعنی صنعت خودرو در زنجیره تولید برای تأمین قطعه دچار مشکل شده ولی خط تولید را متوقف نکرده، معمولاً بین یک تا هفت قطعه «هایتکنولوژی» که صنعت خودرو بعد از تحریمها نتوانست آنها را تأمین کند، روی این خودروها وجود ندارد.
وی افزود: این قطعات مانند ایربگ، سنسور و ماژول پشت آمپر عمدتاً با تکنولوژی بالا تولید میشوند، قبلاً امکان تولید آنها در داخل وجود نداشت یا به دلیل مشکلاتی در قالب تحریمها مانند انتقال پول یا خرید از تولیدکنندگان بینالمللی شرکت سایپا نتوانسته بود قطعات را تأمین کند؛ حدود سه، چهار ماه طول کشید سایپا از این بحران عبور کند. تعاملاتی با نهادهای داخلی، شرکتهای دانشبنیان انجام دادیم و از مرداد ماه به بعد خودروی ناقص تولید نکردیم.
حکمه با بیان اینکه شرکت سایپا خرداد ماه حدود ۹۰ هزار خودروی تولیدشده ناقص داشت، اما اکنون این تعداد به کمتر از ۴۰ هزار خودرو رسیده، تصریح کرد: یعنی همزمان با تولید حدود روزانه ۲ هزار خودروی کامل از مرداد به بعد، موفق شدیم ۵۰ هزار خودرو را با تأمین قطعات کسری کامل و به بازار عرضه کنیم، اکنون روزانه حدود ۲ هزار خودرو تحویل مشتری میدهیم که از این رقم، تعدادی به خودروهای معوق گذشته برمیگردد.
خودروهای ۶ ماه مانده در آفتاب تحویل مردم میشود
دادستان تهران از وی پرسید چرا این تعداد خودرو زیر آفتاب در مدت طولانی دپو شده، که حکمه پاسخ داد: خودروها پیش از تحویل بررسی شده و اگر در زمان نگهداری دچار خسارت شده باشند، حتماً رفع شده و پیش از تحویل به مشتری رفع میشود.
القاصیمهر در ادامه عنوان داشت که قطعاً خودروها در زمان ماندن زیر آفتاب آسیب میبیند که رئیس اداره اطلاعرسانی سایپا خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس برنامهریزی به دنبال این هستیم که تا پایان مهر تمام معوقات سال ۹۷ تمام شود.
ترجیح خاکخوری سراتوهای گران!
دادستان تهران در جریان روند بازدید از پارکینگ به خودروهای سراتو که زیرآفتاب مانده و خاک روی آنها گرفته شدهبود، اشاره کرد و گفت: مشاهدات نشان میدهد که خودروها مدت زیادی در پارکینگ نگهداری میشوند که حکمه پاسخ داد: اکنون هیچ معوقهای درباره خودروی سراتو وجود ندارد حتی یک مشتری نمیتوان پیدا کرد که نسبت به ثبتنام خودروی سراتو اقدام کرده، اما خودروی وی به دستش نرسیده باشد و خودروهای موجود در این پارکینگ هنوز به فروش نرسیده است.
رئیس اداره اطلاعرسانی سایپا با بیان اینکه اکنون خودروی سراتو توسط شرکت سایپا با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان عرضه میشود، افزود: این خودرو در بازار خودرو حدود ۲۹۰ تومان به فروش میرسد و تقاضا برای خودروی سراتو پایینتر است. به این ترتیب و با این استدلال به نظر میرسد که سایپا ترجیح میدهد سراتوها در انبارها خاک بخورند تا ارزانتر بفروش بروند.
سید جلال سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا نیز که در این بازدید دادستان تهران را همراهی میکرد با بیان اینکه در مجموع در شرکت سایپا ۹۶ هزار دستگاه خودرو دارای نقص قطعه بود، گفت: این آمار به حدود ۳۹ هزار دستگاه کاهش یافتهاست.
دادستان تهران از مدیرعامل سایپا پرسید آیا نگهداری طولانی خودرو زیر آفتاب منجر به بروز خسارت نمیشود که وی پاسخ داد: چنانچه قطعهای از این خودروها دچار آسیب شود، تعویض میشود که این به معنای افزایش هزینه سربار به قیمت تمام شده خودرو ها، تنها به دلیل تولید نادرست و انبارداری غلط است
سلیمانی خاطرنشان کرد: در مقاطعی که خودرو تولید میشود، اما فروش و مشتری ندارد، در تمام خودروسازها ممکن است تا یک سال در پارکینگ نگهداری شود که القاصیمهر یادآور شد: پارکینگها باید مسقف باشد تا خودرو در اثر سرمایش و گرمایش آسیب نبیند، در پارکینگ مذکور خودروها در تمام فصل تابستان زیر آفتاب ماندهاند و به آنها خسارت وارد میشود، ممکن است خودرو قابل استفاده باشد، اما کیفیت اولیه را از دست میدهد.
سلیمانی در جواب دادستان گفت: خودرو پس از تحویل دو سال گارانتی دارد و اگر به هر دلیلی با مشکل مواجه شود مکلف هستیم در طول دو سال آن را برطرف کنیم.
القاصیمهر از مدیرعامل سایپا پرسید اکنون بیشترین قطعات مورد نیاز سایپا مربوط به کدام قطعهساز است که وی گفت: مربوط به شرکت کروز است.