سرویس جامعه جوان آنلاین: بدیهی است بخشی از تقصیر آلودگی هوا به سیاستهای کلان جامعه و حتی موقعیت جغرافیایی و مسائلی از این دست باز میگردد، اما بخشی از آن هم در دست خود ماست! میپرسید چگونه؟ پاسخ این سؤال چندان سخت نیست. این را میتوان از آسمان صاف و آبی تهران در ایام خلوتی نوروز متوجه شد. هرگاه تردد خودروها و وسایل نقلیه در شهر کاهش مییابد، بدون مراجعه به دستگاههای سنجش آلودگی هوا و گزارشهای هواشناسی و فقط با تکیه بر نفسکشیدن راحتتر و آسمان آبیتر میتوان فهمید. آنطور که بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت از محیطزیست میگوید، ایران به لحاظ سرانه خودرو به نسبت جمعیت، در رتبه ۷۱ دنیا قرار دارد. در تهران نیز حدود چهار خودرو به ازای ۱۰نفر وجود دارد. در حالی که این عدد برای شهرهایی مثل توکیو، لسآنجلس و وین دو برابر است، اما این شهرها مثل تهران مشکل ترافیک و آلودگی هوا ندارند. وی با اشاره به اینکه قطعاً ساختار شهری نیز در وضعیت کیفیت هوای شهرها مؤثر است، میافزاید: «مهمتر از ساختار شهری، فرهنگ استفاده از خودرو است که تاکنون برای اصلاح آن در ایران اقدام جدی صورت نگرفته است.»
اشجعی قیمت بالای خودرو و قیمت پایین سوخت را عامل مهم در افزایش ترافیک و آلودگی هوا میداند و میافزاید: «در همه جای دنیا خودرو ارزان است، اما استفاده از آن گران. چون عواملی مانند قیمت سوخت، عوارض و مالیات باعث شده تا مردم تا حد امکان از استفاده از خودرو شخصی پرهیز کنند، اما متأسفانه در ایران دقیقاً برعکس است؛ خودرو بسیار گران و استفاده از آن خیلی ارزان است و در نتیجه در این شرایط صاحب خودرو دوست دارد هر روز از خودرویی که با صرف هزینه زیاد خریده است، استفاده کند. همین موضوع باعثشده امروزه معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهرهایمان ایجاد شود.»
وی با اینکه برخی میگویند تهران ظرفیت این همه خودرو را ندارد، موافق نیست بلکه معتقد است: «صحیحتر است اینگونه بگوییم: تهران ظرفیت استفاده روزمره از این همه خودرو را ندارد.»
به اعتقاد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت از محیطزیست «خودرو داشتن به معنی استفاده روزمره از آن نیست» و باید فرهنگ استفاده از خودرو در جامعه ما جا بیفتد، اما این فرهنگ خودبهخود نیز در مردم ایجاد نمیشود بلکه باید سیاستگذاریهای لازم اعمال شود. شاید به همین خاطر است که در دنیا روزجهانی بدون خودرو داریم و در همه جوامع و کشورها مردم به استفاده نکردن از خودرو تشویق میشوند. با وجود این یک واقعیت دیگر در نگاه مسئولانی که به استفادهنکردن از خودرو توصیه میکنند مغفول مانده و آن هم فراهمنبودن زیرساختهای حملونقل عمومی است.