سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «مهر»، نزدیک به ۱۱ سال از اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران میگذرد؛ قانونی که اجرای آن از مهرماه سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قرار بود با پنج سال اجرای آزمایشی، در سال ۹۲ از حالت آزمایشی خارج و با رفع نواقص به صورت دائمی اجرا شود، اما به دلیل تعلل متولیان و با توجه به تأکید برنامه پنجم توسعه بر استمرار این قانون، اخذ مالیات بر ارزش افزوده همچنان با نواقص متعدد و به صورت آزمایشی تا امروز ادامه یافتهاست.
دولت اسفند سال ۹۵ لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس فرستاد و پس از آن وعدههای زمانی متعددی برای بررسی، تصویب و اجرای این لایحه از سوی مجلس اعلام شد که هیچیک رنگ واقعیت به خود نگرفت.
به تازگی نیز در سوم مهر ماه، در صحن علنی مجلس گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح شدهاست که در صورت تلاش و توجه نمایندگان ممکن است این بار وعده پورابراهیمی رنگ واقعیت بگیرد و پس از مدتها، اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس به تصویب برسد.
در این بین آنطور که الیاس حضرتی، نماینده مجلس اعلام کرده در بسیاری از قسمتهای لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اصلاحاتی انجام شده، اما سیاست کلی در این لایحه حمایت از تولید، صادرات و سرمایهگذاری است و نفس کار در حقیقت اخذ مالیات از مصرفکننده نهایی است.
مالیات بر ارزش افزوده و تعلل مجلس
مرور تاریخچه حضور مالیات بر ارزش افزوده بیانگر اتلاف زمان در مجلس است، آن هم در حالی که نمایندگان سالها دولت را برای ارسال لایحه اصلاحیه تحتفشار گذاشته بودند، اما با ورود لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان به صورت ماهانه، زمان ورود لایحه به صحن را به تعویق میانداختند.
بیتوجهی مجلس به تصویب نهایی اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در حالی است که طی دیدارهایی که وزیر امور اقتصادی و دارایی با کارآفرینان و فعالان اقتصادی طی ماههای گذشته داشته و همچنین در نشستهای فعالان اقتصادی در اتاقهای بازرگانی، یکی از دغدغههای جدی فعالان اقتصادی، نواقص متعدد مالیات بر ارزش افزوده بوده است.