سرويس جامعه جوان آنلاين: خط کشیهای عابر پیاده، علائم ترافیکی و راهنمایی و رانندگی اصلیترین عامل برای جلوگیری از بی نظمی و هرج و مرج ترافیکی در فضای شهری است. عدم اجرای صحیح و نادرست یا اهمال کاری در این مورد جدای از ایجاد بی نظمی و ترافیک، مستقیما با سلامت و جان تک تک افراد یک جامعه ارتباط دارد.
در تعاریف و قوانین شهر سازی کشیدن خط کشیهای عابر پیاده و نصب درست و به اندازه علائم راهنمایی و رانندگی یکی از ابتداییترین وظایف شهرداریها به شمار میآید که با همکاری و مشاوره پلیس راهنمایی و رانندگی صورت میگیرد.
کشیدن خط کشیهای عابر پیاده استانداردها و قواعد خاصی دارد. این خط کشیها جدای از اینکه باید با مرتب و منظم و درست اجرا شوند باید به لحاظ جنس رنگ استفاده شده دارای تعاریف و استانداردهای خاصی باشند. مثلا رنگ سفید یا رنگ زرد کارکردش با هم متفاوت است و این دو رنگ باید در جای خود استفاده شود. در خط کشیهای عابر پیاده از رنگ زد معمولا برای دست اندازها و تقاطعهای پر خطر و هشدار دهنده استفاده میشود و خط سفید عموما برای خط عابر پیاده مورد استفاده قرار میگیرد.
کیفیت رنگ مورد استفاده شده در این خط کشیهای عابر پیاده نیز مهم است. متاسفانه در اکثر معابر شهری تهران نه به قواعد ساختاری و نظمی این خطوط دقت شده و نه کیفیت رنگ آ نها استاندارد است.
جنس رنگ خطکشی و سرد و گرم بودن آنها مهم است. معمولا زیاد دیده شده که در زمان بارندگی همین خطوط به دلیل نداشتن استاندارهای لازم خودش عامل لیز خوردن خودرو و تصادف شده است. رنگ و جنس مورد استفاده شده در این خطوط به گونهای باشد که در زمان بارندگی اصطکاک لازم را داشته باشد که سبب سر خوردن خودروها بر روی خطوط نشود و ایمنی عابران پیاده را به خطر نیندازد.
اما متاسفانه در اجرای خطوط عابر پیاده در شهر تهران این اصول رعایت نشده و خط کشی بی قاعده، تنها رفع تکلیفی است که به نظر میرسد یک پیمانکار مورد قرارداد با شهرداری آن را به بی حوصلهترین شکل ممکن اجرا کرده است.متاسفانه هیچ گونه نظارت و بازرسی و سر کشی هم در این موارد به نظر میرسد وجود ندارد.
برای مثال در یکی از محلات منطقه ۱۴ شهرداری تهران تقاطع و سه راهی وجود دارد که رزوانه ترافیک زیادیدارد. کاملا مشخص است که خطوط عابر پیاده این تقاطع نزدیک به ۶ تا ۷ استکه رنگ نشده و کاملا رنگ پریده و محو شده اند. نکته تاسف بار در اینجاست که در این تقاطع پر ترافیک روزانه حدود ۶۰۰ دانش اموز در حال تردد هستند.
یکی از اولین نکات ایمنی که در مدارس به بچهها یاد داده میشود. آشنایی و استفاده از خطوط و علائم راهنمایی و رانندگی است. حال تصور کنید دانش آموزی را که هر روز صبح که به مدرسه میخواهد برود یا بازگرددد باید از خطوط عابر پیاده عبود کند. اما چه خط و خطوطی؟!
«عالی» مسئول روابط عمومی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت و با «جوان آنلاین» در این خصوص گفت: حتما به این موضوع رسیدگی خواهد شد و به منطقه و معاون حمل و نقل منطقه اطلاع خواهد شد تا سریعتر این به این موضوع رسیدگی شود.
وی افزود: این امور مربوط به امور مناطق شهرداریهای است و هر فصل این موارد را بازدید میکنند.
هر چند این مسوول مربوطه قرار شد این مورد را پیگیری و رفع و رجوع کند ولی لازم است موارداینچنینی که با جان انسانها ارتباط مستقیمی دارد خیلی زودتر و مسولانهتر بررسی و قبل از وقوع حادثه حل بشود