کد خبر: 971769
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر نصب ردیاب روی خودرو‌ها گفت: برای کنترل و جلوگیری از حوادث جاده‌ای لازم است، پلیس با راننده در حال حرکت ارتباط دوسویه داشته‌باشد و این ارتباط لازمه آن نصب ردیاب‌ها و استفاده از استارتاپ‌ها است.
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش جوان، سردار ایوب سلیمانی صبح دیروز در حاشیه دوازدهمین نشست نیروی انتظامی با وابستگان نظامی و افسران رابط پلیس کشور‌های خارجی مستقر در تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به دو دلیل پلیس باید هوشمند باشد، گفت: اولین دلیل اینکه تمام فعالیت‌های پلیس در معرض دید مردم قرار دارد و به همین دلیل در دنیایی که بسیاری از اقدامات و کار‌ها با فشردن یک دکمه انجام می‌شود پلیس هم نمی‌تواند به سبک و روش‌های گذشته عمل کند و از تراز پیشرفت و توسعه فناوری‌ها عقب بماند و از این رو ما برای اینکه اعتبار لازم را بدست بیاوریم، باید از دانش روز و فناوری‌های جدید استفاده کنیم.

به گفته وی: پلیس الان هم در رسیدن به تراز مورد نیاز برای هوشمند‌سازی با مشکلات اولیه روبه‌رو است.

جانشین فرمانده ناجا در ادامه با تأکید بر اینکه ما برای کنترل حوادث جاده‌ای و تخلف خودرو‌ها نیاز به استفاده از استارتاپ داریم، اظهار داشت: الان لازم است ما از طریق استارتاپ‌ها با راننده که در جاده در حال حرکت است ارتباط دوسویه داشته باشیم و از این طریق هشدار‌ها و توصیه‌ها به او اعلام شود تا در مواقع سوانح غافلگیر نشود و باتوجه به زیر ساخت‌ها استفاده از آن کار سختی نیست و فقط لازم است روی خودرو‌ها ردیاب نصب شود. البته در مرحله اول نصب ردیاب‌ها روی خودرو‌های عمومی ضروری و لازم است و پس از آن هم خودرو‌های شخصی خود به خود برای نصب ردیاب تشویق می‌شوند.

سردار سلیمانی در قسمت دیگری از سخنانش استفاده از اپلیکیشنی برای خودرو‌ها خبر داد که با نصب آن دیگر ضرورتی ندارد پلیس سر صحنه‌های تصادف حاضر شود. وی افزود: تنها در شهر تهران روزانه حدود ۳ هزار تصادف رانندگی رخ می‌دهد که باید پلیس به صحنه برود و به همین منظور ما به دنبال این هستیم به وسیله یک دستگاه اپلیکیشن هر شهروندی بتواند تصاویر و مستندات خود را برای پلیس بفرستد و قطعاً در چنین شرایطی دیگر نیازی به حضور پلیس نبوده و با توجه به مستندات در مورد صحنه بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی همچنین به مزایای استفاده از دروبین‌های پلاک‌خوان در جاده‌های شمال پرداخت و گفت: با اینکه تعداد محدودی دوربین پلاک‌خوان در جاده‌های شمال نصب شده‌است، مأموران با استفاده از ظرفیت این دوربین‌ها در کمتر از سه‌ماه موفق شدند ۸۰۰‌خودروی سرقتی را شناسایی و کشف کنند.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه میانگین فاصله پلیس در گشت‌های جاده‌ای باید ۲۰‌کیلومتر باشد در حالی که در کشور ما این فاصله حدود ۹۰‌کیلومتر است، ادامه داد: قرار بود باتوافقی که با دولت انجام دادیم تا پایان امسال ۱۵۰۰‌دستگاه خودرو در اختیار پلیس‌راه قرار بگیرد تا کمی از خلأ موجود پر شود، اما تا کنون دولت به ۱۵‌درصد تعهد خود عمل کرده‌است.

جانشین فرمانده ناجا درباره کنترل کامیون‌ها هم گفت: بسیاری از خودرو‌های باری و کامیون‌ها که می‌خواهند حمل بار کنند، ممکن است در مسیر در نقطه‌ای منحرف شوند، اگر سامانه‌های هوشمند به این خودرو‌ها متصل شود، می‌توان آن‌ها را ردیابی و کنترل کرد، به طور مثال در بحث ایکس‌ری مگر می‌شود چند هزار تریلی را به روش‌های سنتی کنترل کرد و چاره‌ای نداریم جز اینکه با روش‌های جدید کنترل صورت گیرد.

مرگ ۳ /۱ میلیون نفر در سوانح رانندگی جهان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم در این نشست گفت: سالانه یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر در سراسر جهان بر اثر تصادف رانندگی کشته و بیش از ۵۵ میلیون نفر مصدوم یا معلول می‌شوند و این موضوع به معضل جدی در جهان تبدیل شده است به طوریکه همه دست اندرکاران در تلاشند تا سوانح رانندگی را کاهش دهند.

سردار سید کمال هادیانفر نرخ جانباختگان حوادث رانندگی در سال ۲۰۱۳ را ۷/۵ نفر در دنیا اعلام کرد و گفت: این نرخ در اروپا ۲/ ۷، در آسیا ۱۰/ ۹ و در ایران ۶/ ۷ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که این آمار در سال ۲۰۱۸ در کشور ما به عدد ۴/ ۹ رسیده است و این در حالی در کشور ما اتفاق افتاده که از سال ۸۵ تا ۹۷ تعداد خودرو‌ها در ایران ۱۵۳ درصد، تعداد موتور‌سیکلت‌ها ۱۲۰‌درصد و تعداد گواهینامه‌های رانندگی ۱۰۲‌درصد رشد داشته است.

به گفته وی: شمار جان باختگان حوادث رانندگی در کشورمان به ازای هر ۲ هزار خودرو که یک استاندارد بین‌المللی است، ۳۷/ ۶ درصد کاهش داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار